• 4
  • 5
2021-09-01, 19:17
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Magda Gad är dum i huvudet och en konvertit, hon borde egentligen fråntas det uppdrag hon har nu eftersom det bara blir propaganda. Synd att se en reporter jag tidigare respekterade fallit så hårt.

Magda är väl född som muslim. Egyptisk pappa.

Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det är en mycket splittrad bild vi får se i medier. Å ena sidan får vi höra hur otroligt farligt det är just nu, att "talibanerna ska mörda oss" (saxat från någon random afghan som vill till Sverige) att det skjuts varje sekund, folk avrättas offentligt och talibanerna raidar bostadsområden och folk kastas från balkonger, och att det i princip råder fullkomligt kaos i landet. Och det är såklart västs skyldighet att erbjuda asyl till alla afghaner, eftersom ingen kan bo i Afghanistan längre tydligen.

Å andra sidan så skildras en ganska så fredlig bild av de ditresta journalister som faktiskt är på plats. De kan gå omkring fritt och mingla med både befolkningen och talibanerna och det verkar relativt tryggt och lugnt. Det händer inte så mycket. Inte alls samma dystopiska bild som media ger sken av på tv och i tidningarna där Afghanistan beskrivs som en mänsklig köttkvarn ungefär som när kossorna transporteras till slakthuset.

Det är nog ingen som påstår att Afghanistan är ett trevligt och säkert land under talibanernas styre, däremot är det ingen stor skillnad från innan. Även med den förra regeringen så förekom avrättningar, steningar och strikta regler i hushållet. Kvinnornas roll har knappast stärkts särskilt mycket under dessa år eftersom Ghani inte levt upp till de krav USA förhandlade fram. Offentliga avrättningar och steningar av flickor och pojkar på grund av en oförrätt på bygden har i princip fått fortgå som vanligt. Dessutom har det ju kommit fram i utländsk media att regeringens styrkor ägnat sig åt maktförtryck och våldtäkter mot barn bland annat. Både för skojs skull och för att sätta skräck i befolkningen.

Det är ingen stor skillnad från nu, skillnaden är att talibanerna nu inte behöver kriga (förutom mot IS-grenen då, kanske, med hjälp av USA) eftersom maktövertagandet var förhållandevis fredligt, och istället kan fokusera på att bygga upp sitt land. Det är ju därför talibanerna inte vill att väst ska tömma landet på folk, de behövs i landet. Med rätt diplomati och relation till omvärlden kanske även kvinnornas roll stärks ännu mer nu, vem vet. Givetvis är talibanerna extrema på många sätt och ingen skulle vilja leva under deras styre, men det kommer förmodligen inte vara något problem för afghanerna. Det är ju ingen som vurmar för att Pakistan ska utrymmas på grund av de strikta sederna där, så varför ska afghanerna då få asyl? Det förekommer samma skit i Pakistan, för övrigt, inklusive självmordsdåd.

Borde bli slut på självmordsbomber nu när USA har lämnat.
Citera
2021-09-01, 20:22
Medlem
Jisses vad SVT hjärntvättade ni är det är nu självmordsbomber börjas det finns många religioner där ute i arabien
Citera
2021-09-01, 21:10
Medlem
Förstår inte varför så många i tråden gnäller som kärringar. De flesta av er är emot massinvandringen till Sverige korrekt? Ni är emot islam? I så fall är det väldigt bra om Sverige får en god och normaliserad relation med dagens Afghanistan. För till skillnad från den förra korrupta skitregeringen så verkar talibanerna åtminstone vara genuina och bestämda i sin strävan att bygga upp landet. De vill t.o.m. ha tillbaka "våra" kriminella afghaner, vilket den förra regeringen inte ville.
Citera
2021-09-01, 21:14
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murx
Jag såg den där bölande horan i reportaget. Aldrig förr haft en sådan lust att möblera om någons ansikte.

Kolla BBC så mår du lika illa över kvinnoreportagen.
Citera
2021-09-01, 23:15
Medlem
De verkligen matar den här skiten stenhårt vänstermedia. Jag undrar hur många som verkligen gives a flying fuck om Afghanistan lol. De kör på som om det rörde sig om Norge eller Finland. Vilken är deras agenda? Normalisera Afghanistan så de kan importera 100 000 hazarer till? Jävla skitmedia.
Citera
2021-09-01, 23:27
Medlem
Barkbitares avatar
Att de lägger hela sändningen på att rapportera från Afghanistan när vi har pågående gängskjutningar och problem på hemmaplan som är av gigantiska mått för vårt samhälle är ju minst sagt helt obegripligt!

Focus läggs utanför våra egna problem för att våra problem ska förminskas.
Dags att ta tag i vår egna skit!!!
Många svenska barn i våra skolor orkar inte snart gå till skolkaoset varje dag.
Vill själv inte gå ut när det mörknar.
Citera
2021-09-01, 23:37
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Förstår inte varför så många i tråden gnäller som kärringar. De flesta av er är emot massinvandringen till Sverige korrekt? Ni är emot islam? I så fall är det väldigt bra om Sverige får en god och normaliserad relation med dagens Afghanistan. För till skillnad från den förra korrupta skitregeringen så verkar talibanerna åtminstone vara genuina och bestämda i sin strävan att bygga upp landet. De vill t.o.m. ha tillbaka "våra" kriminella afghaner, vilket den förra regeringen inte ville.
Say what? Kommer den nya talibanregimen ta emot "våra" kriminella hazarer, afghaner med flera?
Det vore ju önskvärt. Men, bygga upp Afghanistan med stödpengar från Qatar, UAE, Iran & Pakistan (och Kina), det är också ett positivt projekt, tycker du?
Citera
2021-09-02, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Say what? Kommer den nya talibanregimen ta emot "våra" kriminella hazarer, afghaner med flera?
Det vore ju önskvärt. Men, bygga upp Afghanistan med stödpengar från Qatar, UAE, Iran & Pakistan (och Kina), det är också ett positivt projekt, tycker du?

https://www.friatider.se/talibanerna...nella-afghaner

Originalkällan finns länkat i artikeln.

Hellre ett stabilt Afghanistan än ett instabilt Afghanistan. Kina är för övrigt styrt av ateister och Irans ledning tillhör en annan gren av islam, så tror inte att dessa två länder kommer att uppmuntra islamism i Afghanistan precis.
Citera
2021-09-02, 09:30
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
https://www.friatider.se/talibanerna...nella-afghaner

Originalkällan finns länkat i artikeln.

Hellre ett stabilt Afghanistan än ett instabilt Afghanistan. Kina är för övrigt styrt av ateister och Irans ledning tillhör en annan gren av islam, så tror inte att dessa två länder kommer att uppmuntra islamism i Afghanistan precis.
När jag skrev Iran, så halkade jag på tangentbordet. Pakistan, Qatar och UAE är stora sponsorer till talibanerna.

Kina - de skiter fullständigt i hur Afghanistan styrs, så länge de kan tjäna pengar. De vill ha mineralerna som finns i landet och sedan ett avtal med talibanerna för att hålla Uigurerna stången.
Citera
2021-09-02, 16:40
Medlem
Citat:
När jag skrev Iran, så halkade jag på tangentbordet. Pakistan, Qatar och UAE är stora sponsorer till talibanerna.

Kina - de skiter fullständigt i hur Afghanistan styrs, så länge de kan tjäna pengar. De vill ha mineralerna som finns i landet och sedan ett avtal med talibanerna för att hålla Uigurerna stången.

Oavsett vilket så vill jag hellre ha ett stabilt Afghanistan än ett instabilt sådant med fler afghaner till Sverige, särskilt när talibanerna vill ha tillbaka afghaner till Afghanistan. Sedan är det ju rätt välkänt att rikare nationer tenderar att ha en dämpande effekt på religiös radikalism i stort, så om dessa länder kan hjälpa till med att ge mer välstånd till Afghanistan kan det avradikalisera stora delar av samhället, och även på sikt stabilisera barnafödandet.
Senast redigerad av Patch1 2021-09-02 kl. 16:44.
Citera
2021-09-02, 18:40
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Oavsett vilket så vill jag hellre ha ett stabilt Afghanistan än ett instabilt sådant med fler afghaner till Sverige, särskilt när talibanerna vill ha tillbaka afghaner till Afghanistan. Sedan är det ju rätt välkänt att rikare nationer tenderar att ha en dämpande effekt på religiös radikalism i stort, så om dessa länder kan hjälpa till med att ge mer välstånd till Afghanistan kan det avradikalisera stora delar av samhället, och även på sikt stabilisera barnafödandet.
Tyvärr har du bara delvis rätt (om du ursäktar att jag låter som en lärare/domare). Saudiarabien och Qatar är extremt rika stater, dessutom är de uttalade anhängare av salafismen, vilket är ett mycket långt kliv ifrån någon mer moderat eller liberal tolkning av islam.
Citera
2021-09-02, 19:31
Medlem
Citat:
Tyvärr har du bara delvis rätt (om du ursäktar att jag låter som en lärare/domare). Saudiarabien och Qatar är extremt rika stater, dessutom är de uttalade anhängare av salafismen, vilket är ett mycket långt kliv ifrån någon mer moderat eller liberal tolkning av islam.

Generellt stämmer det dock, även om det inte är en absolut lag, finns ju fler variabler att ta hänsyn till som historia och statsskicket. Sedan är det ju även relativt. Jag tror knappast fattigdom i Saudiarabien eller Qatar skulle göra befolkningen mindre radikal än vad den är nu liksom. Dock får man komma ihåg att den kraftiga majoriteten av Qatars befolkning inte är medborgare utan arbetare från andra länder.

Det här är bara en gissning från mig, men jag tvivlar på att medborgare från rika muslimska länder som varit det ett bra tag, inklusive Saudiarabien skulle vara lika radikala som muslimer från fattigare länder. Pengar och lyx tenderar att distrahera människor.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in