2021-08-31, 14:40
Medlem
Airwave92s avatar
Är detta ett dåligt bemötande? Ger det ett negativt intryck som sökande? Eller är det mer av ett neutralt bemötande just pga utav att inte alla gillar kaffe direkt?

Vad tror ni? Hade ni blivit förvånade om eran jobbsökande säger nej tack till kaffe under själva intervjun?

Ingen aning vart jag skulle lägga tråden dock
Citera
2021-08-31, 14:42
Medlem
Man tackar inte nej på en jobbintervju, man tar en liten kopp oavsett.
Citera
2021-08-31, 14:43
Medlem
TheJackets avatar
Jag dricker inte kaffe och har aldrig tackat ja till kaffe i något sammanhang någonsin. Har ändå varit på fler anställningsintervjuer som slutat med jobb än som inte gjort det.
Citera
2021-08-31, 14:44
Medlem
tancodgers avatar
Gör nog inte jättemycket till och ifrån. Men hade druckit ändå. Varje fördel är bra.
Citera
2021-08-31, 14:47
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Är detta ett dåligt bemötande? Ger det ett negativt intryck som sökande? Eller är det mer av ett neutralt bemötande just pga utav att inte alla gillar kaffe direkt?

Vad tror ni? Hade ni blivit förvånade om eran jobbsökande säger nej tack till kaffe under själva intervjun?

Nej, helt egalt.
Citera
Medlem
Citat:

Påverkar inte bedömningen idag skulle jag säga. Men vem vet, det kanske alltjämt finns arbetsgivare som lägger vikt vid detta.
Citera
Medlem
Tror knappast att det är en showstopper.
Men samtidigt så brukar man prata en del under en intervju så det är oftast bra att be om något drickbart. Ibland har jag druckit kaffe ibland har jag frågat efter ett glas vatten i stället.
Men personligen skulle jag inte se det som negativt om någon inte vill dricka kaffe.
Citera
2021-08-31, 14:48
Medlem
Haha vilken rolig tråd.

Nej, ingen kommer att bry sig om du vill ha kaffe eller inte. Om du tror att de kommer göra det så kan du:

1. Säga att du redan druckit och försöker gå ner i antalet koppar per dag.
2. "Nej tack, men jag tar jättegärna ett glas vatten/te"

Så, jättebra. Kaffe är inte ett sätt att bedöma om du är bra för rollen eller inte.
Citera
2021-08-31, 14:52
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Är detta ett dåligt bemötande? Ger det ett negativt intryck som sökande?

Om det ger ett negativt intryck på den som intervjuar, ja då vill du ju inte jobba där.

Jag dricker inte kaffe, så jag brukar alltid be om lite vatten istället. Har inte varit påtagligt stel stämning efter det, så antingen har jag någon form av diagnos som gör det svårt för mig att uppfatta sociala signaler eller så lever vi i ett samhälle där människor lägger vikten på kvalifikationer än på vad personen har i glaset.

Kul sidonotis förövrigt, men under den första intervjun jag hade för typ 5 år sedan med ett Fortnue 500-företag så träffades vi i en bar istället för på ett kontor. Där föreslog chefen jag träffade att vi skulle ta en öl tillsammans, något jag blev lite ställd över.
Men efter att han förklarat att dom har en avslappnad inställning och kultur inom bolaget så tog vi varsin öl, och det var absolut en trevlig stund. Det kändes aldrig oseriöst ("Bröööl, ta en öööl"), utan bara trevligt och seriöst. Blev 1-2 intervjuer till för företaget innan jag slutligen fick ett nej efter sista presentations-intervun, men ärligt talat så var intervjuprocessen ändå en av dom bättre jag haft i karriären.
Citera
2021-08-31, 14:52
Medlem
F.Hansens avatar
Vill du ha kaffe?
Nej tack.

Sen bör det komma en kort förklaring, annars skapar det en viss osäkerhet hos den som bjuder, och det är dåligt om du är på en arbetsintervju.

Man lägger till, jag drack kaffe nyss, jag dricker inte kaffe etc.

Be om inte om vatten, det är ett tecken på att du är stressad och torr i munnen.
Citera
2021-08-31, 14:54
Medlem
Om man övertänker så här mycket så kommer nog intervjun gå dåligt oavsett.
Citera
2021-08-31, 14:57
Avslutad
Tycker att det är trevligt att ha något att dricka ( hinner man tänka på en fråga). Ta en klunk medans man funderar. Klart och gjort. Sen är det ju viktigt att hålla strupen våt så man inte blir helt torr i halsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in