2021-08-31, 05:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hjälper en snubbe att konfigurera en tp-link tl-mr3420 router, han använder den privat till flera mobila enheter nu ska internet delas med en granne, endast internet ingenting mer.

Sist jag sysslade med nätverk på den här nivån så va novell netware 3.x modernt...är det bara att lämna ut lösenordet till wifi eller kan det strula till sig? kanske använda gästnätverk med lösenord istället?

Jag har lagt in att bandbredden ska begränsas till 50 mbit ned och 5 mbit upp, nåt annat som är värt o tänka på?
Mvh A.A
Citera
2021-08-31, 07:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hjälper en snubbe att konfigurera en tp-link tl-mr3420 router, han använder den privat till flera mobila enheter nu ska internet delas med en granne, endast internet ingenting mer.

Sist jag sysslade med nätverk på den här nivån så va novell netware 3.x modernt...är det bara att lämna ut lösenordet till wifi eller kan det strula till sig? kanske använda gästnätverk med lösenord istället?

Jag har lagt in att bandbredden ska begränsas till 50 mbit ned och 5 mbit upp, nåt annat som är värt o tänka på?
Mvh A.A
Skapa ett gästnätverk med lösenord till grannen så kommer han bara åt internet o inte privata enheter eller filer.
Citera
2021-08-31, 14:29
Medlem
https://www.tp-link.com/de/support/faq/1976/

har inte läst den men det verkar vara "din" router det gäller.

kort och gott så behöver du en router som kan hantera två subnät samtidigt. på de flesta routers finns det en wizard/snabbguide för att få igång ett gästnätverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in