2021-08-30, 11:53
Medlem
chimichurris avatar
Jag har suttit och läst in vilka ämnen som är klassade för att användas i skarpa försvarsprayer. Men då dessa kräver licens så vill jag uppfinna hjulet på nytt. Jag vill ha en kraftig spray som påverkar motståndaren länge som är tillståndsfri.

Det finns redan en uppsjö av lagliga sprayer som inte håller måttet. Ofta är det baserade på alkoholer, färg, (röd,blå svart osv) samt innehåller menthol.

De är främst 7 olika ämnen som klassas som vapen enligt vapenlagen om ämnet trycksätts i självförsvarssprayer enligt NFC och Polisen. Andra ämnen som inte är dessa är tillgängliga att använda så länge de inte orsakar permanent skada på syn och kropp.

1 CN (CLORAFETAFENON)
2 CS (ORTOKLOBENSYLIDENMALONONITRIL)
3 Extrakt av peppar. CP, OC, (oleo resin capsium, capsaicin )
4 Bromaceton
5 PAVA PV ( nonivamid, syntetiskt capsaicin )
6 Senapsolja ( allylisotiocynat)
7 Pelargonsyramorfolid

Här vill jag att flashbackarna kommer med tips på ämnen som gör det väldigt svårt för angriparen att fortsätta anfallet eller rånförsöket. Sprayen skall också vara klistrig med uv-pasta är tanken.

De ämnen som jag har börjat luska med är följande. Salmiak, piperin (svartpeppearextrakt), pepparmint och eucalyptus.

När man skär i lök med en trubbig kniv frigör löken ämnen som gör att ögonen tåras. Detta sker genom att gasen syn-propantial-S-oxid[9] (C3H6OS) bildas, vilket irriterar neuroner i ögat och ger den välkända tåreffekten. Där har vi också en kandidat att använda i sprayen. I vitlök så finns det ett ämne som heter Allicin som kanske kan användas.

I pepparrot finns ett ämne som också ev kan användas och heter senapsoljeglykosid.
Wasabins karaktäristiska smak kommer av de isotiocyanater den innehåller 6-metyltiohexyl-isotiocyanat, 7-metyltioheptyl-isotiocyanat och 8-metyltioocytl-isotiocyanat. Detta ämne skall det också fördjupas i. Problemet med detta är att det faktiskt är Allylisotiocyanat med formeln C3H5NCS. Det är detta ämne som ger smaken åt senap, pepparrot och wasabi, så där var det återvändsgränd då det var klassat.

Alla tips är välkomna
Citera
2021-08-30, 12:11
Medlem
tancodgers avatar
Så fort den är effektiv så kommer den förbjudas. Så vad är poängen?
Citera
2021-08-30, 12:12
Medlem
Jag skulle tro att vad du än kommer på skulle, om det är effektivt, hamna under 1 kapitlet 3 paragrafen punkt e eller a Vapenlagen.

Citat:
tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar
Citera
2021-08-30, 12:48
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tancodger
Så fort den är effektiv så kommer den förbjudas. Så vad är poängen?

Du lever efter läran att det är ingen idé att dusha för imorgon blir du skiten igen. Vi drivs inte av samma parametrar.
Citera
2021-08-30, 13:14
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
piperin (svartpeppearextrakt)

Alla pepparextrakt är förbjudna, inte bara de explicit klassade.
Det är inte som narkotikastrafflagen där ämnet måste vara klassat för att vara förbjudet, utan de klassade är explicit förbjudna, medans de andra kräver en ny bedömning. Är det ett liknande ämne, kommer det vara förbjudet.

Citat:
syn-propantial-S-oxid[9] (C3H6OS)

Problemet med det är att listan på explicit förbjudna ämnen gäller bara försvarssprejer. Tårgas, i vilken form som helst, är förbjuden. Det inkluderar gasen från löken.

Ämnet från vitlök tror jag inte blir så effektivt över huvud taget.

Citat:
pepparmint och eucalyptus

Pepparmint är jag lite osäker på, iom att det kan räknas som pepparextrakt. Eucalyptus kan fungera.

Tror det bästa här vore istället att ändra konstruktionen. Kanske bygga en sprej med en konsistens ungefär som napalm (fast det är "ämnet från laglig självförsvarssprej" istället för bensin) fast extremt klibbigt.
Dvs en form av väldigt klibbig gel som fastnar överallt, på händer, kläder, ansikte, ögon etc.
Citera
2021-08-30, 13:25
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Pepparmint är jag lite osäker på, iom att det kan räknas som pepparextrakt.

Pepparmint har inget med peppar att göra... det är en mynta.
Citera
2021-08-30, 13:52
Medlem
Citat:
Jag har suttit och läst in vilka ämnen som är klassade för att användas i skarpa försvarsprayer. Men då dessa kräver licens så vill jag uppfinna hjulet på nytt. Jag vill ha en kraftig spray som påverkar motståndaren länge som är tillståndsfri.

Det finns redan en uppsjö av lagliga sprayer som inte håller måttet. Ofta är det baserade på alkoholer, färg, (röd,blå svart osv) samt innehåller menthol.

De är främst 7 olika ämnen som klassas som vapen enligt vapenlagen om ämnet trycksätts i självförsvarssprayer enligt NFC och Polisen. Andra ämnen som inte är dessa är tillgängliga att använda så länge de inte orsakar permanent skada på syn och kropp.

1 CN (CLORAFETAFENON)
2 CS (ORTOKLOBENSYLIDENMALONONITRIL)
3 Extrakt av peppar. CP, OC, (oleo resin capsium, capsaicin )
4 Bromaceton
5 PAVA PV ( nonivamid, syntetiskt capsaicin )
6 Senapsolja ( allylisotiocynat)
7 Pelargonsyramorfolid

Här vill jag att flashbackarna kommer med tips på ämnen som gör det väldigt svårt för angriparen att fortsätta anfallet eller rånförsöket. Sprayen skall också vara klistrig med uv-pasta är tanken.

De ämnen som jag har börjat luska med är följande. Salmiak, piperin (svartpeppearextrakt), pepparmint och eucalyptus.

När man skär i lök med en trubbig kniv frigör löken ämnen som gör att ögonen tåras. Detta sker genom att gasen syn-propantial-S-oxid[9] (C3H6OS) bildas, vilket irriterar neuroner i ögat och ger den välkända tåreffekten. Där har vi också en kandidat att använda i sprayen. I vitlök så finns det ett ämne som heter Allicin som kanske kan användas.

I pepparrot finns ett ämne som också ev kan användas och heter senapsoljeglykosid.
Wasabins karaktäristiska smak kommer av de isotiocyanater den innehåller 6-metyltiohexyl-isotiocyanat, 7-metyltioheptyl-isotiocyanat och 8-metyltioocytl-isotiocyanat. Detta ämne skall det också fördjupas i. Problemet med detta är att det faktiskt är Allylisotiocyanat med formeln C3H5NCS. Det är detta ämne som ger smaken åt senap, pepparrot och wasabi, så där var det återvändsgränd då det var klassat.

Alla tips är välkomna
Myrsyra då? Tänker mig en utspädd med lägre masshalt.
Citera
2021-08-30, 17:25
Avslutad
Fått chili i ögonen nån gång? piripiri? propylenglykol annars som finns i de flesta ecigg och tårgas, lagligt är det med.
Citera
2021-08-30, 17:30
Medlem
F.Hansens avatar
Att gå runt med laglig spray är som att gå runt med en gurka i fickan och tro att den ger samma effekt som en batong.

Personligen anser jag själv att det svåra är att fixa en flaska med samma sprayeffekt som riktig spray. Sen om man fyller den med capsiasinextrakt som är mer potent än riktig pepparspray är ju önskvärt.

..angriparen att fortsätta anfallet eller rånförsöket. Sprayen skall också vara klistrig med uv-pasta är tanken.

Sperma? Ska tydligen inte vara kul att få i ögonen, är en klistrig uvgegga också.
Senast redigerad av F.Hansen 2021-08-30 kl. 17:36.
Citera
2021-08-30, 17:55
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Alla pepparextrakt är förbjudna, inte bara de explicit klassade.
Det är inte som narkotikastrafflagen där ämnet måste vara klassat för att vara förbjudet, utan de klassade är explicit förbjudna, medans de andra kräver en ny bedömning. Är det ett liknande ämne, kommer det vara förbjudet.

Problemet med det är att listan på explicit förbjudna ämnen gäller bara försvarssprejer. Tårgas, i vilken form som helst, är förbjuden. Det inkluderar gasen från löken.

Ämnet från vitlök tror jag inte blir så effektivt över huvud taget.

Pepparmint är jag lite osäker på, iom att det kan räknas som pepparextrakt. Eucalyptus kan fungera.

Tror det bästa här vore istället att ändra konstruktionen. Kanske bygga en sprej med en konsistens ungefär som napalm (fast det är "ämnet från laglig självförsvarssprej" istället för bensin) fast extremt klibbigt.
Dvs en form av väldigt klibbig gel som fastnar överallt, på händer, kläder, ansikte, ögon etc.
Du är något på spåret här. Klibbigt så det fastnar. Sen expanderar det som isoleringsskum och täcker hela ansiktet. Kan man få det att färdas en bit med tryckluft kan vi vara an vinnare på spåren.
Kanske lägga till en gräslig doft? Eller något som kliar?
Citera
2021-08-30, 20:14
Medlem
Puffes avatar
Har du fått sand i ögonen någon gång?
Grus?
Nej men helt ärligt så kommer du inte komma fram till ett lagligt alternativ som är bättre än de som finns och de är rätt.värdelösa ändå
Citera
2021-08-30, 20:18
Medlem
Kanske bara en vanlig sprayfärg i miniatyr?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in