• 8
  • 9
2021-09-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Sjukersättning = förtidspension
Sjukpenning = sjukskriven

Ah okej, sån koll har jag
Citera
2021-09-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Lär dig skillnaden på bidrag och sjukersättning. Sjukersättning är inget bidrag det är en försäkring.
När du arbetar betalar du skatt som går bl.a till sjukförsäkringen.
Blir du permanent sjuk/skadad över all överskådlig framtid och ej kan arbeta hel/deltid, kan du få sjukersättning. Du betalar även skatt på sjukersättning, sjukpenning, aktivitetserstättning som du får från FK, det gör man inte om man har bidag/försörjningsstöd. Så det där med parasiter kanske du ska fundera på ett varv till innan du yttrar dig.

Du har rätt om du avser privat sjukförsäkring, sådan som du kan ha via ditt företag, som del av din tjänstepension eller teckna privat. Men allt som den statliga myndigheten Försäkringskassan betalar ut är bidrag, oavsett om det heter ersättning eller ej.
Citera
2021-09-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Dina barn då, med andra ord?

Japp.
I det fallet har (eller iaf hade) man ett val om man vill leva med parasiten eller inte (alltså om man vill skaffa barn eller ej). I fallet staten stjäl din inkomst för att dela ut till andra efter eget tycke så har man ju inte den valmöjligheten.
Citera
2021-09-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Japp.
I det fallet har (eller iaf hade) man ett val om man vill leva med parasiten eller inte (alltså om man vill skaffa barn eller ej). I fallet staten stjäl din inkomst för att dela ut till andra efter eget tycke så har man ju inte den valmöjligheten.

Det låter inte som att du uppskattar dina barn
särskilt mycket. Skicka dem till mig istället så
ska jag ta hand om dem.

De kommer att få det bra hos mig.
Citera
2023-11-21, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Hur kan du ha 17 000 netto när maxersättningen ligger på 19300 brutto? 17 000 netto skulle ju betyda en bruttoersättning på runt 25 000 kronor/månad. Eller har du privata försäkringar som täcker upp det sista?

Jag har 18360:- per månad efter skatt då är Afa inräknat. Dessutom så tar jag ut mina tjänstepensioner.Men de är inte inräknade i summan jag nämnde.
Hade tur som fick sjukersättning ganska fort efter jag blev sjukskriven så därför är min ersättning hyfsad.

Men inte fan är det "soft" att gå hemma med ständig värk som hindrar mig i vardagen

Jag hade mycket hellre jobbat och varit utan den förbannade värken som är handikappande trots höga doser av oxycontin.
Citera
2023-11-21, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Konstig syn du har på sjuka människor.

Det är många som har den synen på oss som är sjuka. Det många inte förstår är att får man sjukersättning så är man i de flesta fallen väldigt sjuk. Många verkar inte förstå vilka krav som Försäkringskassan ställer för att bevilja Sjukersättning.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in