Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-29, 09:33
Medlem
Jag ska sätta in 250 000 i fonder på SAVR. Jag tänker ha sparandet i 5-15 år beroende på utvecklingen. Att be mig välja fonder är ungefär som om jag ska be morsan spela på stryktipset, dvs. min kunskap är nära noll. Jag försöker dock sätta mig in i detta. När jag tittar på utvecklingen på fonden Öhman Global Growth så har den gått väldigt bra långsiktigt och detta beräknat på den ordinarie avgiften 1,99%. På SAVR har den 1,18% i avgift. Är den fonden värt att satsa på?
På SAVR har jag redan AMF Aktiefond Småbolag och SEB Global Aktiefond A. Ska jag till och med ersätta SEB Global Aktiefond A med Öhman Global Growth? Öhman har gått bättre om man tittar på graferna på Avanzas hemsida.
Citera
2021-08-29, 11:35
Medlem
Finans.killens avatar
Jag ger inga råd men rent generellt så är hisotrisk utveckling inget man ska basera sina beslut på.

"Choi and Zhao replicated Carhart’s analysis of mutual funds from 1963 through 1993, and then extended the same analysis to the present day. They found that from 1994 to 2018, a fund’s performance is completely unpredictive of its returns in the future. Even in the period that Carhart examined, a statistically significant correlation was only seen in the years before 1980.

“If anything, over the past two decades, you seem to do a little bit worse if you chase past returns on mutual funds,” Choi says. “For the last 40 years, the Carhart persistence phenomenon hasn’t existed, but nobody had examined whether the Carhart findings are relevant for our investment choices today.”

https://insights.som.yale.edu/insights/does-mutual-fund-s-past-performance-predict-its-future

Bättre då att man sätter på sig tankemössan och klurar på vad man tror kommer gå bra i framtiden, historien är ju historia så att säga Om man inte ser några självklara "öppna mål" så är det näst bäst att köpa allt och så brett som möjligt så får man ett genomsnitt.
Om du vill sätta på dig tankemössan eller "skjuta brett" är upp till dig!

P.S Med det inte sagt att ditt förslag inte kommer fortsätter att gå bäst men det beror inte på historiken utan för att världen fortsätter att se ut på ett sätt som har gynnat fonden hitintills.
Senast redigerad av Finans.killen 2021-08-29 kl. 11:45.
Citera
2021-08-29, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Jag ger inga råd men rent generellt så är hisotrisk utveckling inget man ska basera sina beslut på.

"Choi and Zhao replicated Carhart’s analysis of mutual funds from 1963 through 1993, and then extended the same analysis to the present day. They found that from 1994 to 2018, a fund’s performance is completely unpredictive of its returns in the future. Even in the period that Carhart examined, a statistically significant correlation was only seen in the years before 1980.

“If anything, over the past two decades, you seem to do a little bit worse if you chase past returns on mutual funds,” Choi says. “For the last 40 years, the Carhart persistence phenomenon hasn’t existed, but nobody had examined whether the Carhart findings are relevant for our investment choices today.”

https://insights.som.yale.edu/insights/does-mutual-fund-s-past-performance-predict-its-future

Bättre då att man sätter på sig tankemössan och klurar på vad man tror kommer gå bra i framtiden, historien är ju historia så att säga Om man inte ser några självklara "öppna mål" så är det näst bäst att köpa allt och så brett som möjligt så får man ett genomsnitt.
Om du vill sätta på dig tankemössan eller "skjuta brett" är upp till dig!

P.S Med det inte sagt att ditt förslag inte kommer fortsätter att gå bäst men det beror inte på historiken utan för att världen fortsätter att se ut på ett sätt som har gynnat fonden hitintills.

Jo, jag har läst att man inte ska kolla på historiken men även om jag kan väldigt lite så tycker jag det verkar konstigt. En fond som gått bra i 5 år borde väl ändå ha större chans att att prestera bättre närmsta åren än en fond som gått dåligt/sämre? Jag förstår såklart att det inte är någon garanti.
Att ta på sig tankemössan vilka bolag/branscher som jag tror kommer gå bra är ungefär som jag ska be min mamma tippa hur premier league slutar. Eller till och med svårare eftersom det inte finns några odds på hur fonderna kommer gå framöver...
Citera
2021-08-29, 16:24
Medlem
Jag tycker att du kan börja med att lägga 75% av innehavet på en global indexfond och 25% i en Svensk indexfond. Då får du, enligt mig, en bra riskspridning till ett lågt pris som följer sitt jämförelseindex.

Börja med exempelvis följande;
SPP Global Plus - Global indexfond 75%
SPP Sverige Plus A - Svensk Indexfond 25%

Du kan sedan byta fonder allteftersom du läst på och lärt dig mer.
Är lite roligare att följa sina fonder när man är påläst och har en tanke på hur man vill dela upp sin fondportfölj.
Exempelvis kan de se ut såhär till slut;

45% Globalfond - indexnära
25% Sverigefond - indexnära
10% Tillväxtmarknad - indexnära
10% Nischad fond - aktivt förvaltad (exempel ny teknik)
10% Nischad fond - aktivt förvaltad (exempel läkemedel)

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in