Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-28, 23:19
Medlem
Jag har snusat dagligen i över 5 år (ca 4 dosor i veckan) Jag brukar alternera mellan white, original och ibland lös.
Favoriterna är General original, Lundgrens Skåne och XR slim original.

Men på senare tiden har jag helt plötsligt känt en tendens till illamående när jag stoppar in prillan efter exempelvis måltiden. Det där som tidigare var så underbart, när man sitter mätt och belåten och stoppar in den där underbara efter-maten-snusen, gör mig helt plötsligt illamående.

Det gäller oftast för White snus och i synnerhet de mer "fabricerade" smakerna som Kronan Vit, Göteborgs Rapé vit och kanske framförallt XR slim white (General).

Jag får en oproportionerlig tillförsel av saliv i munnen som känns mycket obehaglig och gör mig smått illamående, inte till den graden att jag vill spy (ännu) men tillräckligt för att ta ur prillan och gå till toaletten för att spotta ut det överflödiga salivet.

Jag brukar variera placeringen på prillan från nära mitten till ut mot kinderna och har märkt att det blir mest påtagligt när snusen ligger närmre kinden.

Är det någon snusare som någon gång upplevt samma sak och i så fall vad tror ni det beror på? Har ni hittat något samband mellan när man mår illa och inte?

En snusare i nöd vore tacksam för support!
Citera
2021-08-28, 23:58
Medlem
Trots att du är van snusare sedan åratal, så låter symtomen faktiskt som nikotinförgiftning:
Citat:
Nikotinförgiftning, kan uppkomma genom ett alltför intensivt tobaksbruk...Snus innehåller mer finkornig tobak med hög nikotinhalt och kan därför innebära större risk för förgiftning, liksom pipolja.

Förgiftningssymtom är blekhet, illamående, kräkningar och hastig puls (Takykardi).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nikotinf%C3%B6rgiftning

Den engelska artikeln är mer omfattande och nämner även överdriven salivering:
Citat:
Nicotine poisoning tends to produce symptoms that follow a biphasic pattern. The initial symptoms are mainly due to stimulatory effects and include nausea and vomiting, excessive salivation, abdominal pain, pallor, sweating, hypertension, tachycardia, ataxia, tremor, headache, dizziness, muscle fasciculations, and seizures.[4]
https://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine_poisoning
Citera
2021-08-29, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Trots att du är van snusare sedan åratal, så låter symtomen faktiskt som nikotinförgiftning:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nikotinf%C3%B6rgiftning

Den engelska artikeln är mer omfattande och nämner även överdriven salivering:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine_poisoning

Hade jag varit lagt åt det hypokondriska hållet så hade jag också övervägt den förklaringsmodellen. Nikotinförgiftning känns dock helt osannolikt. Det är helt enkelt inte tekniskt möjligt att förgiftas av en prilla på ca 1 gram när uppskattad dos för att riskera nikotinförgiftning på nikotin vore om jag tryckte i mig ca 100 gram (rent) nikotin beräknat på min kroppsvikt.
Citera
2021-08-29, 00:16
Medlem
IcyHearts avatar
Är faktiskt också snusare och tar det som ett tecken på att minska. Vet inte någon exakt ”science” bakom det hela. Men jag vet när kroppen ”säger ifrån”. Det betyder att den vill vila. Allt snus blir väl slaggprodukter som kroppen behöver rensa liksom.

Om jag minskar ner lite en period, så försvinner illamåendet nästan helt, då.

Sen om jag går upp till mer intensiv konsumtion igen, så kan illamåendet komma tillbaka. (Ibland).

Så ja, kort sagt lyssna på kroppen. Kanske minska ner lite till 2/3 eller 1/2 av whatever mängd du snusar nu. Kan ev. hjälpa.
Citera
2021-08-29, 04:04
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahmoud10
Jag har snusat dagligen i över 5 år (ca 4 dosor i veckan) Jag brukar alternera mellan white, original och ibland lös.

Men på senare tiden har jag helt plötsligt känt en tendens till illamående när jag stoppar in prillan efter exempelvis måltiden. Det där som tidigare var så underbart, när man sitter mätt och belåten och stoppar in den där underbara efter-maten-snusen, gör mig helt plötsligt illamående.

Det gäller oftast för White snus och i synnerhet de mer "fabricerade" smakerna som Kronan Vit, Göteborgs Rapé vit och kanske framförallt XR slim white (General).

Jag får en oproportionerlig tillförsel av saliv i munnen som känns mycket obehaglig och gör mig smått illamående, inte till den graden att jag vill spy (ännu) men tillräckligt för att ta ur prillan och gå till toaletten för att spotta ut det överflödiga salivet.

Jag brukar variera placeringen på prillan från nära mitten till ut mot kinderna och har märkt att det blir mest påtagligt när snusen ligger närmre kinden.

Är det någon snusare som någon gång upplevt samma sak och i så fall vad tror ni det beror på? Har ni hittat något samband mellan när man mår illa och inte?

Jag har haft liknande, får ofta hicka i samband med detta också. Har nu slutat helt med snus. Men jag tolkade det som problem med magmunnen då det var hicka med i sammanhanget. Kanske helt enkelt är dags att sluta för dig med? Eller dra ner i alla fall.
Citera
2021-08-29, 04:07
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Hade jag varit lagt åt det hypokondriska hållet så hade jag också övervägt den förklaringsmodellen. Nikotinförgiftning känns dock helt osannolikt. Det är helt enkelt inte tekniskt möjligt att förgiftas av en prilla på ca 1 gram när uppskattad dos för att riskera nikotinförgiftning på nikotin vore om jag tryckte i mig ca 100 gram (rent) nikotin beräknat på min kroppsvikt.
Nedu, ett hekto rent nikotin tar dig nog av daga med besked. Förgiftningssymtom uppstår tidigare.

Jag känner igen upplevelsen, jag vet inte vad det beror på, men väljer att dricka vatten istället vid dessa tillfällen tror det kan vara nikoförgiftning för det brukar vara som tydligast då jag inte ätit.
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag har haft liknande, får ofta hicka i samband med detta också. Har nu slutat helt med snus. Men jag tolkade det som problem med magmunnen då det var hicka med i sammanhanget. Kanske helt enkelt är dags att sluta för dig med? Eller dra ner i alla fall.
Hicka är från diafragma, inte matsäcken.
Senast redigerad av GoUoD 2021-08-29 kl. 04:09.
Citera
2021-08-29, 06:55
Medlem
Panzeradlers avatar
Jag slutade helt.

Har inte snusat på två år nu. Jävligt skönt och saknar det inte ett dugg.
Citera
2021-08-29, 07:38
Medlem
Gullsnusens avatar
Citat:

Det där var mitt första symptom på graviditet du råkar inte vara kvinna?
Citera
2021-09-03, 12:47
Medlem
Du råkar inte ha magkatarr?
Citera
2021-09-03, 12:50
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Ta en fishermansfriend eller nån söt karamel eller godis, det hjälper på salive medans du snusar.

Visst är snus livet men det är fan skönt att slipp plötsliga svettningar och blödande tankött. Du har amnars guldläge att sluta slusa nu när din kropp säger ifrån.
Senast redigerad av Obekvamstamning 2021-09-03 kl. 12:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in