2021-08-29, 08:13
Medlem
Såklart finns det dom som slår index över tid dock är dom väldigt få.
Men för att vara rent konkret så skulle säga att flera svenska investeringsbolag tex Investor slagit index över lång tid (30 år plus).

Dom har ju dock fördelen att kunna tjäna på onoterade bolag samt sätta sig i styrelsen för bolag och hjälpa dom växa.
Citera
2021-08-29, 09:20
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Varför slänger sig alla med 50%? Det torde innebära att det är 100% slump.

Det måste det inte alls innebära. Hur många fotbollsspelare är bättre än den genomsnittliga fotbollsspelaren? Ungefär 50%. Det betyder inte att det inte finns någon skicklighet i fotboll.
Citera
2021-08-29, 09:34
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Varför slänger sig alla med 50%? Det torde innebära att det är 100% slump.
Det har gjort undersökningar på detta som på allting annat som rör stora pengar, och det finns få investerare som konsekvent presterar över index. Finns till och med ett väldigt välkänt vad på en miljon dollar mellan Warren Buffet och en handfull av några av världens bästa fondförvaltare.

https://www.investopedia.com/article...-brka-brkb.asp
Citera
2021-08-31, 21:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Per år? Många. På sikt? Ingen. Ingen slår index över tid

Jo alla på Flashback!
Citera
2021-08-31, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Såklart finns det dom som slår index över tid dock är dom väldigt få.
Men för att vara rent konkret så skulle säga att flera svenska investeringsbolag tex Investor slagit index över lång tid (30 år plus).

Dom har ju dock fördelen att kunna tjäna på onoterade bolag samt sätta sig i styrelsen för bolag och hjälpa dom växa.
Många investerare lyckas uppnå 20 procent avkastning per år eller mer under en kortare period. Med kort period menas 5-10 år, kanske uppåt 20 år, men sällan mer än så.
Citera
2021-09-01, 07:57
Medlem
Citat:
Många investerare lyckas uppnå 20 procent avkastning per år eller mer under en kortare period. Med kort period menas 5-10 år, kanske uppåt 20 år, men sällan mer än så.

Då skulle jag tipsa dom personerna att starta en hedgefond för den skulle bli populärast i världen med den avkastningen.
Citera
2021-09-01, 08:55
Bannlyst
Citat:
Då skulle jag tipsa dom personerna att starta en hedgefond för den skulle bli populärast i världen med den avkastningen.
….med det sagt är ditt uttalande att ” Såklart finns det dom som slår index över tid dock är dom väldigt få.” indirekt felaktigt. Ingen slår index över tid men en kortare period, som jag nämnde, är fullt möjligt för flertalet. Warren Buffett är väl den person som skulle kunna titulera sig som världens bästa på aktiehandel och inte ens han slår index över tid även om han legat på många procent varje år i närmare 40 år.
Citera
2021-09-01, 13:15
Medlem
Citat:
….med det sagt är ditt uttalande att ” Såklart finns det dom som slår index över tid dock är dom väldigt få.” indirekt felaktigt. Ingen slår index över tid men en kortare period, som jag nämnde, är fullt möjligt för flertalet. Warren Buffett är väl den person som skulle kunna titulera sig som världens bästa på aktiehandel och inte ens han slår index över tid även om han legat på många procent varje år i närmare 40 år.

Vad skulle du säga att tex Investor gjort jämfört med index över lång tid?
Citera
2021-09-01, 13:41
Bannlyst
Citat:
Vad skulle du säga att tex Investor gjort jämfört med index över lång tid?
Intressant att du nämner investmentbolaget Investor när vi har en större utmanare, Latour, som inte heller lyckats även om det varit nära. Investor är absolut inte dåligt men har knappast slått index över tid. 30 år är en felaktig uppgift du sitter med!
Citera
2021-09-01, 14:25
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enstrykbraeda
Jag förstår det som att index plussar i snitt 10 % på börsen per år.

Om vi säger att vi har 100 gubbar som day tradear, swing tradear, osv - hur många kommer slå index?

Svårt att säga hur många som slår börsen.
Men speciellt omöjligt är det inte.

Jag har själv snittat 33% per år under 12 års tid bara genom att välja högpresterande fonder och byta dem när de går lite långsammare.
Visst har jag lite aktier med som jag leker med men det är bara 10% av mitt totala innehav och i långa loppet har de dragit ner mitt snitt
Citera
2021-09-01, 14:35
Medlem
dires avatar
Citat:
Intressant att du nämner investmentbolaget Investor när vi har en större utmanare, Latour, som inte heller lyckats även om det varit nära. Investor är absolut inte dåligt men har knappast slått index över tid. 30 år är en felaktig uppgift du sitter med!

Ok, I'll bite. Vilket index syftar du på? Och vilka siffror tittar du på som visar att Investor inte slagit nämnda index över 30 år?
Citera
2021-09-01, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dire
Ok, I'll bite. Vilket index syftar du på? Och vilka siffror tittar du på som visar att Investor inte slagit nämnda index över 30 år?
Man pratar i regel om Stockholmsbörsen när man pratar index och Sverige. Sen jämför man årsvis och då kan man se att Investor inte slagit index 30 år i rad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in