Citat:
Ursprungligen postat av
sk0gen
Ibland kan jag känna jag hamnar i det konstiga läget att jag inte alls håller med vad "alla andra" tycker om hur bra en viss skådis prestation i en viss film är. Att jag inte ens ser det.
Har ni exempel på en skådisprestation ni själva är helt frågande inför att alla hyllar?
Jag känner så inför Heath Ledgers Joker i Batman -filmen.
Jag såg bara klichéer. Jag såg inget unikt. Jag gissar att de som tyckte Ledger porträtterade ”galenskap” så bra kanske var nya inför ämnet..?
Samma sak med geniförklaringarna om Giancarlo Espositos rollprestation som Gus i Breaking bad som för mig är svåra att förstå .
Jag känner att det finns hur många som helst som skulle kunna gjort Gus. Och att Gus är en platt karaktär.
Kanske beror det på att Breaking bad överlag var en sån bra serie? Då kanske det finns en tendens att se alla dess beståndsdelar som tecken på seriens genialitet? (Så man sväljer svaga ej trovärdiga karaktärer typ mördar-tvillingarna eller Badger och Skinny Pete som känns från en helt annan buskisaktig Åsa Nisse-stilnivå)
Kanske samma sak med Batman Dark Knight. Den sågs ju tydligen som en fräsch take på Batman med sin mörka realistiska stil som var helt annan än den Tim Burton kört med . Det gillades väl.
Heath Ledger i den där läderlappen-filmen. Helt otroligt att han/den blev så hypad. Det är en superhjältefilm bland alla övriga.
Joker däremot, med Joaquin Phoenix var en bra "superhjältefilm" Nog den enda som är sevärd.
Heath Ledger var fantastisk i Brokeback mountain däremot. Grabben hade potential, så gjorde han skitrullen Läderlappen. Han behövde väl stålarna kanske?