2021-08-28, 19:54
Medlem
sk0gens avatar
Ibland kan jag känna jag hamnar i det konstiga läget att jag inte alls håller med vad "alla andra" tycker om hur bra en viss skådis prestation i en viss film är. Att jag inte ens ser det.

Har ni exempel på en skådisprestation ni själva är helt frågande inför att alla hyllar?

Jag känner så inför Heath Ledgers Joker i Batman -filmen.

Jag såg bara klichéer. Jag såg inget unikt. Jag gissar att de som tyckte Ledger porträtterade ”galenskap” så bra kanske var nya inför ämnet..?

Samma sak med geniförklaringarna om Giancarlo Espositos rollprestation som Gus i Breaking bad som för mig är svåra att förstå .

Jag känner att det finns hur många som helst som skulle kunna gjort Gus. Och att Gus är en platt karaktär.

Kanske beror det på att Breaking bad överlag var en sån bra serie? Då kanske det finns en tendens att se alla dess beståndsdelar som tecken på seriens genialitet? (Så man sväljer svaga ej trovärdiga karaktärer typ mördar-tvillingarna eller Badger och Skinny Pete som känns från en helt annan buskisaktig Åsa Nisse-stilnivå)

Kanske samma sak med Batman Dark Knight. Den sågs ju tydligen som en fräsch take på Batman med sin mörka realistiska stil som var helt annan än den Tim Burton kört med . Det gillades väl.
Citera
2021-08-28, 19:56
Medlem
RedXs avatar
Sean Penn i I am Sam.
Citera
2021-08-28, 19:59
Medlem
sk0gens avatar
(PS. Tillägg: överlag var Breaking bad förvånansvärt tunn just i det område hela serien pendlade kring; meth.
Serien var fantastiskt välskriven och spännande men det kändes verkligen att de duktiga manusförfattarna aldrig varit i närheten av meth, hur ruset av meth fungerar eller kunde skildra de människor som finns kring meth . Det lyckades Jonas Åkerlunds ”Spun” bättre med. Med det inte sagt att serien inte är bra.)
Citera
2021-08-28, 20:00
Medlem
sfrges avatar
Jag har aldrig direkt gillat Noomi Rapace som Lisbeth Salander i Millennium-filmerna.
Jag tycker inte att hon är bra. Vet inte riktigt vad det är. Då var faktiskt Roney Mara bättre i den amerikanska versionen av serien.
Citera
2021-08-28, 21:17
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Ibland kan jag känna jag hamnar i det konstiga läget att jag inte alls håller med vad "alla andra" tycker om hur bra en viss skådis prestation i en viss film är. Att jag inte ens ser det.

Har ni exempel på en skådisprestation ni själva är helt frågande inför att alla hyllar?

Jag känner så inför Heath Ledgers Joker i Batman -filmen.

Jag såg bara klichéer. Jag såg inget unikt. Jag gissar att de som tyckte Ledger porträtterade ”galenskap” så bra kanske var nya inför ämnet..?

Samma sak med geniförklaringarna om Giancarlo Espositos rollprestation som Gus i Breaking bad som för mig är svåra att förstå .

Jag känner att det finns hur många som helst som skulle kunna gjort Gus. Och att Gus är en platt karaktär.

Kanske beror det på att Breaking bad överlag var en sån bra serie? Då kanske det finns en tendens att se alla dess beståndsdelar som tecken på seriens genialitet? (Så man sväljer svaga ej trovärdiga karaktärer typ mördar-tvillingarna eller Badger och Skinny Pete som känns från en helt annan buskisaktig Åsa Nisse-stilnivå)

Kanske samma sak med Batman Dark Knight. Den sågs ju tydligen som en fräsch take på Batman med sin mörka realistiska stil som var helt annan än den Tim Burton kört med . Det gillades väl.

Heath Ledger i den där läderlappen-filmen. Helt otroligt att han/den blev så hypad. Det är en superhjältefilm bland alla övriga.
Joker däremot, med Joaquin Phoenix var en bra "superhjältefilm" Nog den enda som är sevärd.

Heath Ledger var fantastisk i Brokeback mountain däremot. Grabben hade potential, så gjorde han skitrullen Läderlappen. Han behövde väl stålarna kanske?
Citera
2021-08-28, 21:24
Bannlyst
Clint Eastwood i Gran Torino. Tycker inte han spelade bra alls. Kanske svårt att instruera sig själv.
Citera
2021-08-28, 21:33
Medlem
XtraXs avatar
Tycker Liam Norberg spelar över rätt så rejält i Sökarna men majoriteten verkar tycka att så inte är fallet.
Citera
2021-08-28, 21:40
Medlem
serotonins avatar
Marlon Brando i Apocalypse Now. Han lyckas iofs sälja in sektledaren Kurtz men inte att det rör sig om en före detta elitsoldat. Lätt att ryckas med där eftersom filmen är så jävla bra i övrigt och att det rör sig om Brando, men jag tror att flera andra skådespelare skulle kunnat göra ett bättre jobb där.
Citera
2021-08-28, 21:53
Medlem
Bradley Cooper American Sniper (Oscarsnominerad)
Denzel Washington Flight (Oscarsnominerad)
Jesse Eisenberg Social Network (Oscarsnominerad)
Jeremy Renner Hurt Locker (Oscarsnominerad)
George Clooney Michael Clayton (Oscarsnominerad)
Russell Crowe Gladiator (Oscarvinnare)
Russel Crowe Insider (Oscarsnominerad)
Dustin Hoffman Wag the Dog (Oscarsnominerad)
Al Pacino Scent of a Woman (Oscarvinnare)
Citera
2021-08-28, 22:34
Medlem
2late2saves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Tycker Liam Norberg spelar över rätt så rejält i Sökarna men majoriteten verkar tycka att så inte är fallet.

Skojar du eller? Hela den jävla filmen är ett överspel. Torsten efter han har dragit Rays lina inne på toaletten är ju en ren klassiker när det kommer till svenskt överspel. Filmen är en kult-skitfilm.
Citera
2021-08-28, 22:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Bradley Cooper American Sniper (Oscarsnominerad)
Denzel Washington Flight (Oscarsnominerad)
Jesse Eisenberg Social Network (Oscarsnominerad)
Jeremy Renner Hurt Locker (Oscarsnominerad)
George Clooney Michael Clayton (Oscarsnominerad)
Russell Crowe Gladiator (Oscarvinnare)
Russel Crowe Insider (Oscarsnominerad)
Dustin Hoffman Wag the Dog (Oscarsnominerad)
Al Pacino Scent of a Woman (Oscarvinnare)

Al Pacino Scent of a Woman (Oscarvinnare) - han är ju helt underbar i den rollen som blind general (eller vilken grad han nu har) i en annats helt underbar film. En av mina topp 5.
Citera
2021-08-28, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen

Var inte alla karaktärer i Breaking Bad platta, endimensionella och otrovärdiga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in