2021-08-28, 16:02
Medlem
BAB7s avatar
Jag var på elbilsmässan i Ystad idag, intressant att gå runt och jämföra bilarna med varandra, alla på samma ställe, fanns väl runt 50 elbilar där, ca 10-12 stycken till provkörning också.
En hel del folk trots att vädret inte var det bästa idag, regnade från och till, men det fanns tält uppsatta också så det funkade bra.

Kollade bla på nya Peugeot e-208, men den var ju hemskt trång!
Renault ZOE är mycket rymligare och luftigare att sitta i, väldigt stor skillnad faktiskt.

Opel corsa är ju samma bil som e-208, så samma kritik mot den.

Båda två är dessutom för dyra, lägger man till 35.000 kronor så får man istället en VW ID,3 med mellanstora batteriet, det är en helt annan bil, en större bil som är mycket rymligare och bekvämare samt har bättre räckvidd.

Jag förstår varför e-208 etc säljer så dåligt, de är helt enkelt 100.000 kronor för dyra, det är väl klart att man hellere väljer en större och bättre bil som ID,3 eller Kona för nästan samma pengar.

Citroen c4 electric var väl ingen höjdare den heller, samma problem med den, för dyr för vad den erbjuder.

Nya Hyundai Ioniq 5 var fin, men lite plastig inredning.. och dyr..

Tesla Model Y verkade rymlig och har säkert bra och fin teknik under skalet, men den nuvarande designlinjen hos tesla börjar verkligen se urvattnad och gammal ut.
Nya Model Y kändes faktiskt inte riktigt "up to date" utan snarare såg bilen lite gammal och tråkig ut redan nu om man jämför med de nyare elbilarna från andra biltillverkare.

VW ID.4 GTX såg verkligen fin ut, men även den är för dyr..

Tyvärr fanns inte nya Mercedes EQS på plats, men EQC fanns där men den tycker jag är för dyr i förhållande till vad den erbjuder.
Däremot verkade EQA vara en fin elbil med en ok prislapp.

Volvo.. vad sysslar dom med egentligen, en hopplöst omodern konverterad förbränningsplattform - en XC40 med elmotor och batteri.. för 700.000 kr..

Ford Mustang såg fräck ut, bra räckvidd också, 61 mil WLTP!

Fanns många fler elbilar, men jag behöver inte rabbla upp alla här..

Efter att sett och provsuttit alla bilarna måste jag dock säga VW ID.3 helt klart är den bästa kompromissen av komfort, pris och räckvidd/laddning till ett pris som en privatperson kan finansiera.
ID,3 finns ju även med ett stort batteri på 77 kWh som ger 54 mil räckvidd enligt WLTP, men för de flesta som mig tex, så räcker mellanmodellen gott, en räckvidd på 42 mil WLTP, 100 kW CCS, 204 hk motor är nog tillräckligt för de flesta, och då får man också en rymlig och bekväm bil.
Det märks att ID.3 är konstruerad som en elbil från början på en elbilsplattform, den är helt enkelt mycket rymligare och luftigare i kupen och känns betydligt modernare än de elbilar som bara är konverterade förbränningsbilar.
Designen på ID,3 känns som den "håller" i många år framöver också.

Kritikpunkt.
De billigaste elbilarna som visades kostade runt 400.000 kr, dvs ZOE/LEAF/E-208 etc, och sen de lite mer påkostade runt 500-800.000 kr, ID.4/Ioniq 5/Tesla model Y etc.

Problemet är att man inte kan övertyga den stora breda massan och få med dessa på tåget när man bara visar så dyra elbilar, det är en kritikpunkt jag har.
Tyvärr fanns inte tex Fiat, Dacia och Seat representerade, alla dessa tre erbjuder elbilar för under 200.000 kr efter bonus, och det är viktigt att även visa att det finns nya elbilar att köpa för under 200.000 kr, för bara så gör man elektromobilitet tillgänglig för den breda massan.

Någon annan som besökte Ystad idag och kollade på bilarna?
Vad tyckte ni?
Var det någon elbil som imponerade extra mycket?
Senast redigerad av BAB7 2021-08-28 kl. 16:08.
Citera
2021-08-28, 16:29
Medlem
Fanns inte MG med på mässan? De har ju flera prisvärd alternativ.
Citera
2021-08-28, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Problemet är att man inte kan övertyga den stora breda massan och få med dessa på tåget när man bara visar så dyra elbilar, det är en kritikpunkt jag har.

Det spelar egentligen ingen roll för tillverkarna. Situationen är den att de säljer iväg varenda elbil till det pris de begär...
Att öht nämna "stora breda massan" är nästan tveksamt det också. Det är en jämförelsevis liten klubb för inbördes beundran som köper en sprojtans ny bil. Bara värdeminskningen första två - tre åren är en årsinkomst för en hårt knegande undersköterska...
Väldigt mycket företag i första ägarledet. "Den stora breda massan" kommer in på begagnatmarknaden. Och då har man inget val, man får vackert sitta med en "fancysmancy" bil som biltillverkarna skruvade ihop för att tilltala köparna med stora plånböcker.
Citera
2021-08-28, 16:41
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Fanns inte MG med på mässan? De har ju flera prisvärd alternativ.

Jag såg ingen MG, men den kanske var ute på provkörning när jag var där.

MG är väl bara prisvärd om man leasar den, dvs om man kör väldigt lite bil, typ max 1000 mil om året.
Annars är den inte prisvärd.
Dessutom är det en kinesisk bil, kan man ju tycka vad man vill om iofs..
Citera
2021-08-28, 17:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag såg ingen MG, men den kanske var ute på provkörning när jag var där.

MG är väl bara prisvärd om man leasar den, dvs om man kör väldigt lite bil, typ max 1000 mil om året.
Annars är den inte prisvärd.
Dessutom är det en kinesisk bil, kan man ju tycka vad man vill om iofs..

MG är i grunden en Rover.

Kommande modeller är MG 5 och Marvel R.
MG 5 är en riktig herrgårdsvagn och den kommande har 40 mil räckvidd.

Gamla MG5 EV FROM £25,095

MG ZS EV FROM £26,095

Det är ju otroligt bra priser.
Citera
2021-08-28, 17:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Tesla Model Y ... lite gammal och tråkig // Volvo ... hopplöst omodern ... för 700.000 kr // VW ID.3 helt klart är den bästa kompromissen // Tyvärr ... inte tex Fiat, Dacia och Seat
Vilken trevlig genomgång, nog så bra som något glättigt magasin.
Citera
2021-08-28, 18:48
Medlem
MB EQC jämförs ofta med Audis E-tron, dock billigare och med bättre grundutrustning. Dessutom bättre ljudisolering, det finns inte spår av "spårvagnsljud" i en EQC.

På köpet får du äkta Mercedeskänsla och en bil som trivs såväl i stadstrafik som på landsväg.
Citera
2021-08-28, 20:09
Medlem
Inget reportage från mässan på Youtube vad jag hittar
Citera
2021-08-28, 21:23
Medlem
Citat:
Nya Model Y kändes faktiskt inte riktigt "up to date" utan snarare såg bilen lite gammal och tråkig ut redan nu om man jämför med de nyare elbilarna från andra biltillverkare.

Säger mannen med Zoe som har glödlampor och teknik från 1800-talet.

Du är för komisk BAB7! 😂
Citera
2021-08-28, 22:21
Medlem
Citat:
Kritikpunkt.
De billigaste elbilarna som visades kostade runt 400.000 kr, dvs ZOE/LEAF/E-208 etc, och sen de lite mer påkostade runt 500-800.000 kr, ID.4/Ioniq 5/Tesla model Y etc.

Det är inte så dyrt tycker jag. Handlar om olika prioriteringar bara. Jag värdesätter trevliga bilar istället för små skitbilar.

Dessutom, även om elbilar är lite dyrare i inköp, så är totalkostnaderna låga. Det gäller att se den stora bilden och hela ekvationen, och inte bara stirra sig blind på inköpspriset. Dessutom finns leasing av elbilar till vettiga priser för de som inte kan lägga upp det kontant.

Pro-tip: Om du slutade lägga 4000-5000 i månaden på att betala bulgariska romer för sexuella tjänster så hade du lätt haft råd med vilken som helst av de där elbilarna på mässan.
Citera
2021-08-29, 03:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
MB EQC jämförs ofta med Audis E-tron, dock billigare och med bättre grundutrustning. Dessutom bättre ljudisolering, det finns inte spår av "spårvagnsljud" i en EQC.

På köpet får du äkta Mercedeskänsla och en bil som trivs såväl i stadstrafik som på landsväg.

Ljudisolerad bilar aktar man sig för.
Att ha fuktabsorberande filtmattor i bilen och t.o.m. under den som på MB
är ju inget man vill ha om man vill ha bilen 20 - 30 år.

Plåtren inredning och skyddsbur och fyrpunktsbälte ska det vara.
Elbilen är ju tystare är fossilbilen så ljudnivån är ju tillräckligt låg.

Hade en MB och under gummimattan såg man marken under bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in