Citat:
Ursprungligen postat av
DiscoInferno9
Okej intressant... Är det rättvist att säga att man genom Civ-Ing. examen får en "headstart" i arbetslivet jämfört med Hög-Ing. men att skillnaderna "jämnar ut" sig lite med tiden? T.ex. om man inte är intresserad av att sikta mot toppen (alltså de riktiga elitjobben) så kan det då duga med en Hög-Ing examen om man gör rätt för sig och arbetar hårt för att erfarenhet väger tyngre än utbildning efter ett tag?
Inser att jag ställer många frågor med försöker bara reda ut vad fördelarna/nackdelarna är med en längre utbildning/kortare utbildning. Det jag egentligen vill är å jobba med datorer och då känns det ganska onödigt att plugga mer än vad som behövs. Men om det är som du säger, att erfarenhet väger tyngre än utbildning efter ett tag i arbete, så ser jag egentligen inte vitsen i att plugga 2 år till.
Det är olika utbildningar, med olika syften. En civ.ing.-utbildning från någon av de etablerade högskolorna Chalmers, KTH, Lund, Uppsala, Linköping samt kanske Luleå är en internationellt gångbar och högklassig utbildning på hög teoretisk nivå. En civ.ing.-utbildning från en "busk-högskola" som Halmstad har inte alls samma tyngd och forskningsanknytning.
En högskoleingenjörsutbildning är mindre teoretiskt inriktad och mer anpassad för ett yrkesliv som ingenjör. Högskoleingenjörer har lättare att få arbete än en civ.ing. men lönen är lägre. Det finns bra högskoleingenjörsutbildningar på många orter.
Vad skall man välja?
Gillar du matematik och är teoretiskt lagd? Ja , då är valet uppenbart. Civ.ing., kanske teoretisk fysik? Då får du pröva din förmåga mot Sveriges bästa förmågor i din årsklass. De flesta blir senare forskare eller lärare på högskolor eller gymnasium.
Tycker du data är kul? Välj en civ. ing.-utbildning i data från en
etablerad högskola. Då får du kunskaper från frontlinjen inom området. Att välja en högskoleingenjörsutbildning i data ger direkt kanske ett trevligt välbetalt arbete med kodning eller liknande. Men efter 10 år så vill du utveckla dig och gå vidare med nya grejor i data. Du saknar då de teoretiska kunskaperna som du får från en civ.ing.-utbildning. Jag har sett några kamrater med högskoleingenjörsutbildning eller som hoppat av civ.ing.-utbildningar och börjat arbeta. Utan en bra utbildning är du fast i karriären och när du jobbar är det svårt att orka plugga teoretiska ämnen också.
Vill du tjäna mycket pengar och drömmer om att bli vd i svensk industri? Välj civ.ing. i industriell ekonomi, alternativ läs en civ.ek.-utbildning efter en civ. ing. i mekanik eller elektroteknik.
Vill du snabbt börja arbeta och tjäna pengar och gillar inte teoretiska ämnen så mycket? Du kanske vill plugga på en mindre ort där det är lätt att få bostad? Du vill inte heller ta höga studielån för många år? Läs en högskoleingenjörsexamen i något ämne som intresserar dig (el, energi, bygg, mekanik).
Vad är vinsten att plugga två år till? Javisst, det tar längre tid och du tvingas ta mer lån. Men ditt arbete kanske blir trevligare och din lön blir högre. Ja, det stämmer att du som högskoleingenjör kan tjäna bra om du jobbar hårt. Men titta på statistiken hos ingenjörsförbundet så ser du fakta. Civ.ing. i allmänhet tjänar mer under hela deras yrkesliv. Kunskap är en lätt börda att bära, har du förmåga skall du naturligtvis studera det du gillar.
Mitt råd är: 1) Välj en utbildning i ett ämne du gillar och vill tillbringa ditt yrkesliv med. 2) Låt ditt val i andra hand påverkas av möjligheten att försörja sig, välj ett yrke som det finns efterfrågan på utbildade och i sista hand 3) Välj en utbildning på en ort som du vill studera i och på en skola som har bra rykte.