2021-08-27, 21:53
Medlem
Hej!
Jag har köpt en wifi extender för att slippa dra nätverkskabel från router till TV box.

Detta är extenden (singel):
https://www.netonnet.se/art/dator-su...BoCufAQAvD_BwE

Den är inkopplad, fungerar och har bra uppkoppling.

Från extendern har jag dragit en nätverkssladd till TV boxen.

TV boxen verkar nu få någon form av uppkoppling då en stillbild från kanalen man valt förnyas någon gång i minuten.

Någon som vet vad som är fel och kan hjälpa mig åtgärda detta?
MVH
Citera
2021-08-27, 22:20
Medlem
Skulle kunna vara att 'signalen' som boxen behöver måste vara "ren" hela vägen från väggen.

Vet när jag kollade med canal digital som jag haft tidigare att de inte hade någon box som klarade av att signalen gick via wifi då 'signalen' då skulle bli "nedbruten" efter hur teknikern förklarade.

Så det verkar som att du tyvärr måste köra trådat till boxen, men kolla med din leverantör och se om de har någon lösning för wifi.
Citera
2021-08-28, 00:15
Medlem
Ja, kanske de har gjort något sådant dumt…
Testade köra nätverkssladd från extendern till datorn, fungerade utmärkt!
Så något knasigt med koppling till just en TV-box verkar det vara
Citera
2021-08-30, 13:05
Medlem
DennisOlofs avatar
riejuman, kör du den där enheten som en trådlös klient.

Du vill inte köra den som en accesspunkt, router osv utan det är viktigt du kör den i ett läge där den kopplar upp sig mot din router precis som du skulle ansluta en dator. Då skapar den en trådlös brygga och då ska du kunna koppla in en dator, TV box eller vad du nu vill för att kunna köra.

Det KAN bli problem om du har utrustning där utgångarna på routern är separerade. En för datatrafik, en för TV och en för IP-Telefoni. Om så är fallet kommer du behöver två enheter som kan skapa en trådlös brygga där du plugga in den trådlösa enheten i rätt port på routern för att plocka ut TV. Skapa ett nytt trådlöst nät med annat namn etc. Sedan ansluter du med den trådlösa enheten vid TV mot det nya WiFi nät du nyss skapade och kopplar en kabel från den till din TV box. Då kommer det fungera.

Annars om det är någon form av bredbands som inte kräver speciella prylar så borde det fungera eftersom det fungerade med en dator. Det kan vara så att du behöver fixa så du verkligen får en ren signal, typ transparent brygga som inte påverkar datatrafiken som går över den trådlösa utrustning eftersom TV boxen krånglar.
Senast redigerad av DennisOlof 2021-08-30 kl. 13:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in