2006-06-07, 19:30
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Den finns att beställa på www.bunker.nu

Stort tack.
Citera
2006-06-18, 14:08
Medlem
Katarsiss avatar
Gårdagens utflykt gick till Hornslandet i Hudiksvall. Till Arnöviken.
Det har länge ryktats om någon slags militär närvaro där, så vi hoppades på tur - och hittade mycket riktigt lite grann. Inte mycket att se, eftersom det var överskottat sedan minst ett år tillbaka

En skiss över området: [img=http://img99.imageshack.us/img99/1391/skiss3qz.th.jpg]

Lite bilder:
http://img105.imageshack.us/my.php?image=bild0486ad.jpg - Det överskottade och cementerade förmodade stridsvagnstornet.
http://img151.imageshack.us/my.php?image=bild0587mq.jpg - "Cementkullen"
http://img92.imageshack.us/my.php?image=bild0606be.jpg - det djupa diket med höga vallar
http://img69.imageshack.us/my.php?image=bild0615gd.jpg - En av dessa gula skyltar som vi hittar överallt i skogarna. Kan någon berätta något om dem? Hör dom över huvud taget till de militära platserna, eller är det skogsbolagen som satt upp dem?

Som sagt, inte mycket att se, men det var en vacker dag vid havet (trots att jag fick en genomvidrig spindel på benet och skrek i falsett av fasa Hur tuff är inte jag?)

Ingen annan som varit ut på någon militär utflykt och fotat lite?
Citera
2006-06-18, 14:15
Medlem
Citat:
Bunkrar med mera finns ju också i massor. T ex:
Luftvärnsbatteriplatser: Bellevueparken, Långholmen, Årstaberget, Tivoliberget (Bergshamra), Käppalastälningen (Lidingö)

Finns en massa värn vid Strålsjön i Älta, måste vara lv då det finns en massa stora, runda och öppna värn utplacerade här och var tillsammans med vanliga små skyttevärn överallt i skogen.
Citera
2006-06-18, 14:22
Medlem
503s avatar
Katarisis: Endast den tredje utav bilderna fungerar, de övriga länkar till imgshacks startsida.
Citera
2006-06-18, 14:24
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Katarisis: Endast den tredje utav bilderna fungerar, de övriga länkar till imgshacks startsida.

Ooops. Sånt är bra att få veta
Ska se vad jag kan göra åt saken.

EDIT: Nu funkar det
Citera
2006-06-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killer driller
Finns en massa värn vid Strålsjön i Älta, måste vara lv då det finns en massa stora, runda och öppna värn utplacerade här och var tillsammans med vanliga små skyttevärn överallt i skogen.
Har sökt i min litteratur, men inte hittat något annat än att det finns värn vid Hellasgården. Men eftersom Skarpnäck var ett beredskapsflygfält är det inte otänkbart att det är ett gammalt Lv-batteri.
Citera
2006-06-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Ingen annan som varit ut på någon militär utflykt och fotat lite?
Jo, faktiskt. Tyvärr har jag fått svårartade komplex efter att ha varit inne på Ninjakossans och Benkars enormt fina sidor (länkar finns längst ner i deras profiler, har Ni inte besökt sidorna så gör det), så jag måste samla lite mer mod innan jag törs visa upp dem... Men en utflykt till några väl valda anläggningar i Stockholmsområdet är planerad under sommaren. Kan vara sista chansen innan FortV sopat bort allt.... Då tänkte jag göra ett nytt försök med kameran. Så får vi se om jag vågar visa upp dem....
Citera
2006-06-19, 23:16
Medlem
Citat:
Har sökt i min litteratur, men inte hittat något annat än att det finns värn vid Hellasgården. Men eftersom Skarpnäck var ett beredskapsflygfält är det inte otänkbart att det är ett gammalt Lv-batteri.

Tog en sväng ut dit och kollade, allt smått verkar vara borta. Tog dock lite bilder, kan ju vara nån som finner det intressant.

2: LV-värn
3: Nåt konstigt runt värn utan öppning. Hålet ni ser igenom...
5: ...är den lilla öppningen mitt i bild.
11: Allt grus och småsten är resterna av ett värn med bra utsikt över skogsvägen mitt i bild.
15: Ännu ett runt värn utan öppning, detta var dock betydligt större.
16: Resterna av ett förråd eller liknande som gick under vägen.
Cap002: Bild på förrådet i helt skick. I princip ett betongrum täckt med sten och annat skit.
18: Resterna av ännu ett värn. Detta med utsikt över ett villaområde.
22: Resterna av det sista värnet (om man går längs med vägen som går genom hela systemet med värn). Utsikt över Strålsjön. Framme vid träden i mitten av bilden finns ett 10-15-meters stup.
23: Samma som ovan fast annan vinkel.
31: Resterna av ett litet rum insprängt i berget. Drar man en tänkt linje mellan basen på det gula klottret och basen på trädet längst till höger så får man på ett ungefär fram den ursprungliga marknivån. Rummet fanns rätt in och till höger.

Sådärja. Trist att de sprängt bort skiten, man har många skojiga minnen från när man kutade runt där som liten grabb. Var kul att gå och utforska.

Här i Tyresö finns förresten ett hyfsat långt bröstvärn uppe på ett åsliknande berg, du råkar inte veta något om det? Ligger vid Gammelström. Finns till och med på Hitta.se, sök på Nyfors, välj Tyresö och leta dig fram till Lillsjön så står det F.d. värn på kartan. Kan ta några bilder på det under veckan.

Lust att berätta mer om värnen vid Hellasgården? Var exakt finns de och vad är det för historia bakom?
Citera
2006-06-20, 02:06
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
....................

Fina bilder!! Tackar, tackar.
Citera
2006-06-20, 07:16
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Jo, faktiskt. Tyvärr har jag fått svårartade komplex efter att ha varit inne på Ninjakossans och Benkars enormt fina sidor (länkar finns längst ner i deras profiler, har Ni inte besökt sidorna så gör det), så jag måste samla lite mer mod innan jag törs visa upp dem... Men en utflykt till några väl valda anläggningar i Stockholmsområdet är planerad under sommaren. Kan vara sista chansen innan FortV sopat bort allt.... Då tänkte jag göra ett nytt försök med kameran. Så får vi se om jag vågar visa upp dem....

Med tanke på mina sopiga bilder på intetsägande gräskullar, så bör du nog finna mod, så att övriga läsare får något att titta på
Citera
2006-06-20, 07:18
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Fina bilder!! Tackar, tackar.

Citera
2006-06-25, 23:17
Medlem
Citat:
Tog en sväng ut dit och kollade, allt smått verkar vara borta. Tog dock lite bilder, kan ju vara nån som finner det intressant.

2: LV-värn
3: Nåt konstigt runt värn utan öppning. Hålet ni ser igenom...
5: ...är den lilla öppningen mitt i bild.
11: Allt grus och småsten är resterna av ett värn med bra utsikt över skogsvägen mitt i bild.
15: Ännu ett runt värn utan öppning, detta var dock betydligt större.
16: Resterna av ett förråd eller liknande som gick under vägen.
Cap002: Bild på förrådet i helt skick. I princip ett betongrum täckt med sten och annat skit.
18: Resterna av ännu ett värn. Detta med utsikt över ett villaområde.
22: Resterna av det sista värnet (om man går längs med vägen som går genom hela systemet med värn). Utsikt över Strålsjön. Framme vid träden i mitten av bilden finns ett 10-15-meters stup.
23: Samma som ovan fast annan vinkel.
31: Resterna av ett litet rum insprängt i berget. Drar man en tänkt linje mellan basen på det gula klottret och basen på trädet längst till höger så får man på ett ungefär fram den ursprungliga marknivån. Rummet fanns rätt in och till höger.

Sådärja. Trist att de sprängt bort skiten, man har många skojiga minnen från när man kutade runt där som liten grabb. Var kul att gå och utforska.

Här i Tyresö finns förresten ett hyfsat långt bröstvärn uppe på ett åsliknande berg, du råkar inte veta något om det? Ligger vid Gammelström. Finns till och med på Hitta.se, sök på Nyfors, välj Tyresö och leta dig fram till Lillsjön så står det F.d. värn på kartan. Kan ta några bilder på det under veckan.

Lust att berätta mer om värnen vid Hellasgården? Var exakt finns de och vad är det för historia bakom?
Första bilden ser ut som Lv-ställningarna i Käppala och på Årstaberget. Så det känns helt klart som ett gammalt Lv-batteri.

Det finns en hel hög med kul fort runt Gudö-Gammelströmmen. Det på höjden kan vara just Gammelströmsfortet; en gammal infanteriställning. Vidare så finns Måndalsfortet på Måndalshöjden (finns också på www.hitta.se) hade en besättning på 120 man. Och när Du ändå är i krokarna så finns Långsjöfortet som (också) ligger vid norra delen av Långsjön (ruskigt fantasifulla namn...).

Gällande Hellasgården vet jag inte mycket mer än just att det finns värn där. Det nämns inte vad jag sett i "Militär utflykt", men väl i en annan bok som heter "Svensk mlitärhistorisk atlas". I boken citeras en artikel från SvD, men mer än så står det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in