Citat:
Ursprungligen postat av
Borta.
Har haft några mani liknande tillstånd tidigare och läkaren tog beslutet av förebyggande syfte att sätta mig på 10mg olanzapin som är ett antipsykotiskt läkemedel. Jag tänkte nu nästa månad försöka trappa ned på medicinen och tänkte se om det fanns erfarenheter här på flashback kring att sluta med denna drog?
Jag tog en tur på internet och hittade massa skräckhistorier om folk som får e xtrema sömnproblem i månader när de slutat med Olanzapin, även när det gjorts försiktigt. Annat är yrsel och magproblem, ibland kräkningar. Allt detta gör mig lite rädd men samtidigt så hoppas jag att det är en liten minoritet som hörs på nätet och inte en majoritet av de som tagit detta läkemedel och slutat.
Vad har ni flashbackare för erfarenheter av detta läkemedel när det kommer till att sluta med den?
Jag har gått på läkemedlet i snart 6 månader ifall det är relevant info.
Tack så mycket till alla som eventuellt bidrar till tråden.
Många med just den medicinen har ofta flera diagnoser och därav blir utsättningen möjligen svårare, men det är ingen fara att gå ner till 0 mg. Är du oroliga så går ner med 5 mg på två veckor, ersätt med Quetiapin som är betydligt mildare för kroppen och hjälper även till med sömnen, maten, känslorna under en övergångsperiod. Skulle då rekommendera 100 mg Quetiapin och 5 mg Olanzapin och efter två veckor ta bort Olanzapin och går ner 25 mg / vecka Quetiapin. Om du kan hålla din diagnos i schack utan dessa mediciner.