Hej alla,
Jag har ett litet dilemma i köksrenoveringen. Jag bor i en bostadsrätt där ventilationen är centralt styrd högst upp på byggnaden. Kåpan precis ovanför spisen har en timer som man vrider, och så öppnas en ventil inne i kåpan som leder lukt/os ut från köket. Den har dock ingen motor, och man får ej heller installera en spiskåpa med motor eftersom det kan påverka ventilationen i hela byggnaden. Problemet är att det går fula ventilationsrör (täckta av träpaneler) längs två väggar och ner till spiskåpan, och förutom att dem ser väldigt fula ut så tar dem väldigt mycket utrymme. Jag ska ha köksluckor nästan ända upp till taket eftersom jag behöver så mycket utrymme som möjligt, så därför måste rören bort.
Jag funderar därför på att ta bort dessa rör och endast installera en ventil mycket närmare där ventilationsrören går in i köket, och samtidigt ha en köksfläkt med kolfilter. I bifogad bild så har jag markerat med rött där ventilationsrören i köket börjar, och med blått där jag funderar på att göra en öppning med en ventil på sidan av köksluckorna, och därmed ha ett ventilationsflöde ut från kök/lägenhet. Det jag är orolig över är att ventilen då inte hamnar i köket utan precis vid övre hörnet vid ingången. Har någon testat detta och vet om det är en bra lösning eller kanske har någon annan idé?
Edit, glömde bifoga bild.
https://ibb.co/V2zTtXg