• 1
  • 2
2021-08-26, 18:57
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Minns ganska exakt när det var, Mars 1983.
Där jag jobbade då köptes tre mikrovågsugnar in, samt ett gäng frysar med mikromat, ett tjugotal olika rätter som kunde kombineras med förpackningar med ris eller potatis, fanns även grönsaker.
Vill minnas att dom kostade 6-8 kronor, 3 för potatisen.
Exakt vilken som blev min första rätt minns jag inte, men det gick att äta.

Mikrougnarna var av en sällsynt god kvalitet, och levde i många år innan dom såldes till personalen.
Jag köpte en, och den donerades så småningom till en en annan arbetsplats, och den användes fortfarande för något år sedan, sa rykten.
Citera
2021-11-15, 00:09
Medlem
Elementarts avatar
Första maträtten var nog en mikro-hamburgare som kom runt 93-94, fanns i två varianter, en med ost och en utan. Minns att den var riktigt god.
Citera
2021-11-15, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Varm Pucko körd i micro i korvkiosken på 70-talet.
Precis. Man blev väldigt förvånad att korvmojen varnade att drickan var väldigt varm fastän flaskan var kall. Likväl brände man sig lite när man tog en klunk. Perfekt att dricka när man pausade lite och få lite värme när man var ute och åkte hoj på vår/höst.

Sedan hade jag en kompis som var tidig med micro. Han tinade/värmde frysta kanelsnäckor i den till fikat.
Citera
2021-11-22, 22:20
Medlem
Min mamma hade kvar samma micro som var den första hon köpte. höll nästan 30 år, stor som ett as.. hon läste på, minns fantastiskt god kotlettrad med ben. Penslades med soja, ketchup honung citron o farinsocker. kördes först 40 min på låg effekt, sen sista 15 min på hög. Bland det godaste hon kunde göra, sås på spadet
Citera
2021-11-26, 09:12
Medlem
Sladdarens avatar
Tror det är desto mer intressant å veta vilken micro-anpassad matprodukt ni köpte i hel eller halvfabrikat som fanns i utbudet from när micron kom till hushållen ? Dvs vilka var de micro-anpassade produkterna som kom först och 10 år senare osv?

Jag har dock inget minne av det men kanske Gorbys var det?

Det första jag värmde var nog matrester eller fryst hemlagad mat, köttfärssås typ

https://icdself.com/sv/9/dlja-kuhni/...pervye-modeli/
Citera
2021-11-26, 09:16
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Första maträtten var nog en mikro-hamburgare som kom runt 93-94, fanns i två varianter, en med ost och en utan. Minns att den var riktigt god.

Se där : https://www.google.com/imgres?imgurl...MygBegUIARC7Ag

och .. video klipp liksom

https://www.youtube.com/watch?v=A5-x...el=TrauMatiskt
Citera
2021-11-26, 09:27
Medlem
lemonzhellos avatar
Det allra allra första jag någonsin åt från en mikrovågsugn var en banan - mikrad med skalet snittat - med bitar av choklad nedstuckna i snittet.

Slevade bakfull i mig den halvsmälta röran med sked. Ljuvligt.

Hemma hos en ensamstående teknikglad arbetskamrat. Glömmer det aldrig.

När det sedan dök upp färdigrätter för mikro ligger det nog i farans riktning att en Gorbys stod för premiären. Men säker är jag ingalunda.

Bananen däremot, den glömmer jag inte. Tack Eskil!
Citera
2021-11-26, 16:02
Medlem
Jag minns att det var mjölk med chokladpulver i som var så mycket smidigare att värma upp rakt i micron än att värma i kastrull på spisen
Citera
2021-11-26, 16:10
Medlem
Muppetys avatar
1983 skaffade vi micro, en fast installerad i samband med att vi byggde vårt hus. Men det var ändå en med programmerbara program o grön LED-dispaly. Kan höra med pappa vad den kostade, jag var bara 3 år då, men vet att jag drack o åt varm Oboy o hembakta bullar som värmdes i micron.

Men mest har det väl varit Gorbys o Billys genom tiderna.
Citera
2021-12-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag tror det var nån gång under 80-talet som jag först kom i kontakt med klasskamrater osv som hade micro före andra.
Och där var det alltid samma bjudmat som de skulle skryta med.

Dvs en vanlig skiva vitt formfranska.
Ketchup på den.
Ostskivor ovanpå.

In i Micron, och ut kommer ... resultatet.

Men, som alla barn så blev jag ju också sjukt imponerad av "teknikens under," och jag brydde mig kanske inte riktigt så mycket om Hur det Egentligen smakade.

Visst - jag Älskade det ju.
Och efter första smakmackan så blev det värdens tjat därhemma för att mina föräldrar också skulle gå och handla en Micro.

Men, mellan de "goda" ketchup-och-ostmackorna" så kom det ju några ... blöta mackor.
För värmen kombinerat med osttäcket och det ljusa formbrödet - det fick ju ketchupen att kleta sönder själva mackan.
Så det blev rätt så äckligt ...

Ändå så minns jag det fortfarande.
Trots att jag hade ätit "Varma mackor" i hela mitt liv - riktigt bra och riktigt goda varma mackor, med svampstuvning och allt sånt på.
Trots det så var det Ändå denna tradiga, äckliga, blöta Micro-macka med nyhetens behag som var det Enda jag ville ha och kunde drömma om.

Vilka är era första Micro-minnen ???

---

När vi sen köpte Micro vi också, så kunde jag ju börja göra bättre mackor.
Men det första jag gjorde var såklart samma äckliga ketchup-mackor.
Och jag blev superbesviken.
De blev Aldrig lika goda som jag tyckte mig minnas att de hade smakat.

Så jag gjorde bättre istället själv.
Med smörgåsskinka på, med ananasskiva på, med stuvningar såklart.
Och med bacon. Med svamp. Etc ...

Haha har typ samma minnen som dig. Även jag gjorde de där ketchup-ostmackorna. Sen gick micron sönder och smörgåsarna blev märkligt knapriga i mitten och helt vidriga. Gjorde aldrig micromackor efter det. Ville man vara lite galen kunde man strö oregano på den så blev det, inbillade man sig som en riktig pizza.
Senast redigerad av Asgard82 2021-12-10 kl. 13:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in