• 1
  • 2
2021-08-26, 21:51
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Sätt in pengarna. Får du frågan om var pengarna kommer ifrån så berätta det.
Det behöver inte vara så jävla märkvärdigt ...

Det är tyvärr inte så enkelt om han kommer in på banken med en större summa kontanter.
Varför tror du folk gnäller hela tiden när dom går in på banken och ska sätta in pengar?
Citera
2021-08-26, 21:57
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det är tyvärr inte så enkelt om han kommer in på banken med en större summa kontanter.
Varför tror du folk gnäller hela tiden när dom går in på banken och ska sätta in pengar?

Ja det är faktiskt så enkelt. Är det 100% rena pengar så är det inga problem.

Även om TS skriver att dessa är rena så låter det inte helt så i mina öron, speciellt inte om allt är i nuvarande sedlar. Våra nuvarande kom under 2015.
Citera
2021-08-26, 22:31
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Ja det är faktiskt så enkelt. Är det 100% rena pengar så är det inga problem.

Även om TS skriver att dessa är rena så låter det inte helt så i mina öron, speciellt inte om allt är i nuvarande sedlar. Våra nuvarande kom under 2015.

Man måste kunna bevisa att pengarna är 100% rena. Tror inte du kan komma in på banken med 130.000 kr och säga att det är födelsedags pengar och banken godkänner det och bara sätter in pengarna.
Citera
2021-08-27, 06:42
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Man måste kunna bevisa att pengarna är 100% rena. Tror inte du kan komma in på banken med 130.000 kr och säga att det är födelsedags pengar och banken godkänner det och bara sätter in pengarna.

Du får berätta vem/vilka du fått dem av och sen kan banken älska att följa upp det med dem.
Citera
2021-08-27, 07:51
Medlem
130 papp kan väl inte vara nått stort problem
kanske inte så smart att kliva in på banken ock försöka sätta in allt på en gång
men 10 loppor i veckan i insättnings automat efter 13 veckor är problemet löst
tar lite tid men TS verkar ha sparat ihop pengarna under många år så 13 veckor kan inte vara ett stort
problem
Citera
2021-08-27, 08:56
Medlem
lottasfanclubs avatar
Som tidigare tips - använd insättningsautomat. Jag satte in knappt 50* en gång på banken, då sa jag att jag hade sålt grejer på blocket och det var inga konstigheter efter det. Annars kan du ju alltid säga att du har sålt sex, bankpersonen vill säkert inte ha fler detaljer kring det...
Citera
2021-08-27, 09:48
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:

Det behöver som sagt inte vara så svårt heller, förutsatt att banken hanterar kontanter.

För att folk är gnälliga, och inte vill eller kan redogöra för var pengarna kommer från.
Citera
2021-08-27, 12:26
Medlem
Om sedlarna är ogiltiga och skickas till riksbanken så kostar det 200 kr, plus att riksbanken kan vägra att sätta in dina pengar och istället behålla dem själva, läs sno dem och sätta in dem på sina egna konton.

"Riksbanken har rätt att behålla sedlar och mynt som har
getts in till banken för inlösen även om inlösen inte har beviljats."

Har själv blivit blåst av dem så räkna inte med att kunna omvandla giltiga sedlar till digitala siffror på ditt bankkonto.
Citera
2021-08-28, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Du får berätta vem/vilka du fått dem av och sen kan banken älska att följa upp det med dem.

Då kan banken helt enkelt välja att inte ta emot pengarna, vilket de troligen gör.

Banken kommer inte att göra ett skit för att kolla upp nånting, den som sätter in ska redovisa det.
Citera
2021-08-28, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panncake
Jag har under mina år samlat på mig en hel del kontanter som bara ligger och samlar damm. Det är allt från studentpresenter, julklappar, födelsedaspresenter till att man bara fått en slant för att köpa något och sen använt kortet istället.

Summan ligger på ungefär 130k.

Hur sätter man in det på banken utan att det blir allt för misstänksamt.
Har ju inte gjort något men har ingen jättebra förklaring till allt heller

Fick ett tips från min bankman, använd dem för vardags utgifter mat, kläder mm. Om du har flera konto/ kort exempel coop, Ica, volvo, Ikano mfl gör ni flera Manuela insättningar på under 10 000 sek. Undvik att sätta in pengarna två månader i följd..... Finansiella aktörer har ofta en uppföljning av återkommande insättningar, sätt in olika belopp etc.
Citera
2021-08-28, 08:43
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Då kan banken helt enkelt välja att inte ta emot pengarna, vilket de troligen gör.

Banken kommer inte att göra ett skit för att kolla upp nånting, den som sätter in ska redovisa det.

Låter som ett icke-problem innan det testats. En vän till mig råkade ut för detta då han sålt sin bil och fick kontanter, de tog kontaktuppgifter till köparen och sa att de skulle följa upp. Vad som sen hände vet jag inte men det var inga problem att sätta in pengarna.

Men som sagt, ett icke-problem innan det testats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in