• 1
  • 2
2021-08-26, 12:43
Medlem
Om du lider av depression hade du tagit livet av dig om det var bevisat att det fanns någon form av liv efter döden. Det är nog många som vill ha en ny chans i livet, inklusive jag själv så frågan är hur stort detta skulle kunna bli.

Typ som filmen flatliners.

Skulle miljontals människor helt plötsligt börja ta livet av sig? Kanske till och med betydande del av världens befolkning. Människor som vill återförenas med nära och kära med mera.
Skulle kanske en sådana bevisning orsaka världskris?
Citera
2021-08-26, 13:34
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Om du lider av depression hade du tagit livet av dig om det var bevisat att det fanns någon form av liv efter döden. Det är nog många som vill ha en ny chans i livet, inklusive jag själv så frågan är hur stort detta skulle kunna bli.

Skulle miljontals människor helt plötsligt börja ta livet av sig? Kanske till och med betydande del av världens befolkning. Människor som vill återförenas med nära och kära med mera.
It depends.. om det handlar om himlen eller helvetet skulle ju självmord innebära att man får träffa djävulen. No thanks!

Det jag har börjat tro på är att när man dör så fortsätter livet hos någon annan människa. Man föds på nytt. Det kanske tar ett tag, men helt plästligt är man en bebis igen om man får ett nytt försök på livet. DÄrför är jag inte så rädd för döden, utan vet att antingen händer inget eller så får jag en nya chans. Det låter helt ok. För mig är självmord ett reellt alternativ, dock inte nu, utan om några år kanske. Det beror lite på hur det går med mina satsningar nu
Citera
2021-08-26, 13:51
Medlem
Raka motsatsen i mitt tycke.

Reinkarnation, helvetet..
Inget låter lockande.

Hade man däremot vetat att allt blir kolsvart och medvetandet försvinner så vore det enklare.
Citera
2021-08-26, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
It depends.. om det handlar om himlen eller helvetet skulle ju självmord innebära att man får träffa djävulen. No thanks!

Det jag har börjat tro på är att när man dör så fortsätter livet hos någon annan människa. Man föds på nytt. Det kanske tar ett tag, men helt plästligt är man en bebis igen om man får ett nytt försök på livet. DÄrför är jag inte så rädd för döden, utan vet att antingen händer inget eller så får jag en nya chans. Det låter helt ok. För mig är självmord ett reellt alternativ, dock inte nu, utan om några år kanske. Det beror lite på hur det går med mina satsningar nu

Har också funderat på det alternativet att man återföds i en annan kropp. Problemet är att det gör inte att man får en ny chans eftersom man minns inget då kan man aldrig rätta till dom misstag man tidigare har gjort utan fortsätter göra samma misstag i all evighet.

Om man har en mörk sida och hamnar hos helvete om det nu finns så, är det nog inte mycket man kan göra åt det utan man lär hamna där förr eller senare.

I filmen flatliners så hamnar man inte i helvete utan någon alternativ värld om jag minns rätt.

Jag som även är intresserad av det paranormala så verkar det ganska tydligt att det finns ett helvete och även liv efter döden. Även när vetenskapen har varit inblandad så har många som har kommit tillbaka efter döden intygat att det finns något mer men även en del har sagt att det är helt svart också. Min logiska säger att allt detta är omöjligt, vilket gör att jag tvivlar.

Hade jag varit hundra att man kan fortsätta leva efter döden så hade jag varit mer avslappnad.
Citera
2021-08-26, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niCz16
Raka motsatsen i mitt tycke.

Reinkarnation, helvetet..
Inget låter lockande.

Hade man däremot vetat att allt blir kolsvart och medvetandet försvinner så vore det enklare.

Jag misstänker stärkt att du har rätt i att det blir svart och du bara lösas upp till intet men jag är ändå 50/50 med tanke på allt paranormalt jag själv har bevittnat och sett att det kan finnas mera.

Själv vill jag leva för evigt men jag vill ha flera chanser i livet. Om livet har gett mig en dålig lott så vill jag prova nästa liv och se om jag har bättre tur där.
Citera
2021-08-26, 14:13
Medlem
Du har det omvända problemet också. Skulle fler begå mord om de visste att offret inte dör på riktigt? "Faster Agda är ändå så dålig, dags för henne att komma till himlen, så får jag ärva medan jag är ung och frisk".
Citera
2021-08-26, 19:08
Medlem
staticages avatar
Många religioner innan de Muhammedanska trodde på efterlivet och offrade människor.
De asatroende gjorde det,och de som offrades var garanterat jättenöjda över att gå vidare till den andra dimensionen.

Så ja visste man att det fanns ett efterliv och man drog nitlotten här.
Citera
2021-08-26, 19:15
Moderator
evilhoneys avatar
Psykisk hälsa --> Filosofi
/Moderator
Citera
2021-08-26, 20:04
Medlem
Det kan i sammanhanget vara intressant att studera Wikipedias lista över olika länders självmordsfrekvenser: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...de_rate#Latest

Om man bortser från några mikrostater (som av rent matematiska skäl kan förväntas tendera mot extremerna) toppas den av Zimbabwe, Sydafrika och Moçambique med 10-15% "no religion" och drygt 20 självmord per 100.000 och har i bottenskiktet Jordanien, Syrien och Venezuela (0-8% "no religion", runt 2 sj.m./100.000); medan notoriskt ateistisk-agnostiska länder som Tjeckien, Frankrike och Nederländerna med 30-50% "no religion" alla ligger någonstans i mitten (9-10/100.000).

Jag vet inte om någon självklar slutsats kan dragas av detta förhållande.
Citera
2021-08-28, 19:20
Medlem
Citat:
Om du lider av depression hade du tagit livet av dig om det var bevisat att det fanns någon form av liv efter döden. .. [edit] ..

Jaha, men folk har redan svårt att tro att 1+2=3 så ett "bevis" om liv efter död har ingen bäring på en stor del av befolkningen i vilket fall.

Istället borde vi kontrollera hur många som erkänner sig som religiösa kontra ateister som tar sina liv. Det är mycket mer intressant men bevisar ingenting.
Citera
2021-09-24, 15:54
Medlem
Citat:

Mkt bra fråga

Finns säkert en anledning att många religioner förbjuder självmor, (förutom islam då)
för att man ska "skriva klart boken" så att säga
Citera
2021-09-24, 15:59
Medlem
Det tror jag definitivt. Det finns för övrigt en film på temat med Robert Redford.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Discovery_(film)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback