2021-08-26, 15:58
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Privata skäl brukar vanligtvis vara egen sjukdom eller sjukdom i familjen. Om han ville göra en markering (mot styrande S) så hade han ju avgått och sagt varför.

Det kan även användas som ursäkt givetvis om personen på något sätt fastnat med fingrarna i syltburken. Begått något olämpligt och får sedan alternativet sparken eller vi sköter det här snyggt med "privata skäl". Men mer ovanligt för sådant lär ju komma fram förr eller senare ändå.

(Redigerar min tidigare kommentar.)

Konstigt att han avgår nära 3 år före sitt förordnande slut, 2024. Han tackar nej till mycket pengar nu. Ett förordnade är ett avtal, det finns inte samma regler med uppsägningstider. I princip skall man jobba tiden ut och det går inte att avskeda förordnade personer på enkelt sätt. Dåliga chefer brukar därför få en ny "sysselsättning" i kanslihusets "elefantkyrkogård".

Konstigt att skälet inte specificeras. Hade det vara sjukdom, som prostatacancer, hade de skrivit "sjukdom", han hade också sjukskrivit sig som rikspolischefen. Varför tacka nej till pengar? Hade det varit något i familjen, sjuk fru, skilsmässa etc. hade de skrivet "familjeskäl" eller beviljat tjänstledighet.

Om de anger "privata" skäl betyder det något privat, personligt, som angår bara Klas Friberg. Vad kan det vara? Han kanske har tröttnat på Damberg och regeringen? Fått nog av politiskt tjafs? Han kanske har krävt hårdare tag mot muslimsk terrorism i Sverige och inte fått stöd från Damberg? Kanske velat utvisa mer av Dambergs kärnväljare som har terrorkopplingar?

Eller han kanske själv har blivit en säkerhetsrisk? Hur är det med kontakter med lättfotade "svalor", bastuklubbar eller "massage"-salonger? Amerikanerna kanske har klagat till regeringen?

Det skall bli intressant att se vad som kommer fram, men jag tror det måste vara något mycket saftigt för att båda parterna skall bryta ett förordnande i förtid.
Citera
2021-08-26, 16:15
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavajfyllo
Knullat/ofredat någon kvinnlig kollega är min gissning. Därav att det tillsätts en kvinnlig efterträdare.
Fast det är väl logiskt att utse vice om det är en snabb grej?
Citera
2021-08-26, 16:40
Medlem
Jofs avatar
Ingen här har någon susning. Men många har mycket fantasi
Citera
2021-08-26, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridne
Man blir lite lätt konspiratorisk när statsministern och SÄPO-chefen hastigt och lustigt avgår närapå samtidigt. Är det månne något stort i görningen som de inte vill bli inblandade i..?
Deep state har blivit feminister och har beslutat att kvinnor är framtiden.

Männen ska ersättas av starka tjejer
Citera
2021-08-26, 16:58
Medlem
Ridnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSD-Lars

Det är säkert också en del i det. Dock tror jag inte att Magdalena Andersson kommer ta över statsministerrollen utan tror att det blir Shekarabi.
Citera
2021-08-26, 17:19
Medlem
Jack-Ryans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSD-Lars

Bästa, smartaste tjejgänget😂
Citera
2021-08-26, 17:20
Medlem
Grontarskonts avatar
Mest sannolikt beror det på att han är sjuk eller att frugan är sjuk! Övriga spekulationer är ytterst osannolika!
Citera
2021-08-26, 17:30
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Det sammanfaller ju också med att "Helenmördaren" gripits. Är det månne Klas Friberg?

Kanske det. Han kan ju ha tagits in för förhör.
Citera
2021-08-26, 18:03
Medlem
Har för mig att det var någon "skandal" för några år sen kring Friberg (när han var regionpolischef) och en kvinnlig kollega han skulle ha haft en relation med. Blev inte hon dömd för stalking?

Vet att det fanns en tråd om detta men hittar den inte nu.
Citera
2021-08-26, 18:16
Medlem
My bad. Den handlade om en annan polis J*n Fr*iberg tydligen.

Citat:
Ursprungligen postat av byrakrat
Har för mig att det var någon "skandal" för några år sen kring Friberg (när han var regionpolischef) och en kvinnlig kollega han skulle ha haft en relation med. Blev inte hon dömd för stalking?

Vet att det fanns en tråd om detta men hittar den inte nu.
Citera
2021-08-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Kanske det. Han kan ju ha tagits in för förhör.
Nu var ju detta en sarkastisk kommentar till den som tror att det nyligen avslöjade ryska spioneriet mot bilindustrin har med Friberg avgång att göra. Jag tycker att det är lika sannolikt (osannolikt). Men där ser man!
Citera
2021-08-26, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Antar att personliga skäl är samma sak som privata då.

Jag skulle tro att han utövat konkurrerande verksamhet, typ black water cooperation.
Vem eller vad citerar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in