• 1
  • 2
2006-06-05, 04:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Norman
Är det för dyrt att äta med hälsa kan man jämförra sig med de sämre, själv äter jag billigare hälsosamt än skiten som smakar bra men är dyr och skadlig.

Jag äter det som är gott, sen får det vara hur billigt eller hur dyrt det vill. Friterar knappt, ungsgrillar en hel del förutom falukorv å så. Grillar gärna utan att tillsätta.

Citat:
Måste man äta allt gott som finns, räcker det inte med gott hälsosamt?
Jag äter det jag är sugen på för tillfället, men övergör aldrig det, eller vad man ska säga. Har numera alltid sallad till, nåja nästan alltid.

Citat:
Ska man njuta av allt ska man väl röka supa och knarka också.
Jepp. Håll inte tillbaks. Lev livet. Värsta som kan hända är att man ligger där, 50 år från nu (ifallm an har tur) och tänkar, "fan, jag skulle prövat..." medansm an hade chansen.

ÄR som sagt stor skillnad på att bruka och missbruka.

Citat:
Hålla smalhet med mindre motion?

äta gott och riktigt hela tiden = motionera mycket för att hålla vikt.
att välja salladabuffen restean av livet= lyckas hålla vikten med mindre motion.?

Kanske så?
Citera
2006-06-05, 10:31
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Asså att hålla på och dutta med att inte steka för att man kan få cancer..
Det är juh närmast som att inte åka bil eller gå efter vägar för man är rädd att krocka, eller att inte bada i badkar för att man kan drunkna.

Att säga att man lever några år längre pga det är bullshit det med, har du sett några oberoende studier komma med slutresultatet att man lever i genomsnitt längre om man inte steker maten eller äter rökt? Eller har du läst i aftonbladet att risken eventuellt ökar om man äter mycket bränd och friterad mat? Skillnaden mellan de två sakerna är gigantisk.

Låt oss för enkelhetens skull säga att det är 25% att en vanlig svensk får cancer. Hur stor är chansen att det är en elakartad tumör? 5%? 7%? 10%? Hur stor är sen chansen att den ligger så illa till att den inte går att ta bort? säger 50% för att vara generös. Då är det alltså 5% chans att dö i cancer. men då gäller det att cancern bildas före du dör av en olycka, annan sjukdom eller ålder.
Om det ens gör skillnad med att avstå från all den maten kan jag inte tänka mig att det är mer än 1% från de 25% vi hade i början. Men trivs du med maten och livs stilen så kör på. Men för allas trevnad försök och inte tvinga med dig fru och barnen i skräpet. Ät tomat och drick vin ist, de motverkar cancer som bara faen.
Citera
2006-06-05, 11:14
Medlem
mkggas avatar
Jag tror att en blandad kost där man äter det man tycker om är det bästa - inte får man cancer om man äter lite stekt bacon en gång i månaden, eller en grillad kyckling eller stekta köttbullar? Klart man kan äta östersjöfisk också, precis som alla andra livsmedel. Huvudsaken är att man äter lite av allt, för då minimerar man ju varje enskilt "farligt" livsmedels chanser att ge upphov till cancer. Och förresten, om man oroar sig för mycket för farliga livsmedel och annat hemskt i tillvaron, utsätter man sig ju bara för negativ stress, och det om något gör dig predisponerad för att drabbas av allehanda sjukdomar.

Nej - en avslappnad inställning till det här med ätande tror jag är det bästa!
Citera
2009-05-13, 13:16
Medlem
Drooms avatar
Började noja mig lite lite grann för att jag snittar på 1 - 2 kg nötkött i veckan efter att ha läst att World Cancer Research Fund kommit fram till en ökad risk för cancer i magtrakterna om man konsumerade mer än ½ kg i veckan.

Sedan visade det sig att risken ökade från 0.12% till 0.17%. Dedär 0.05% kan jag nog offra för att få vältra mig i nötkött.

Hur mycket snittar folket på här på FB?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in