2021-08-25, 00:28
Medlem
Hade en dröm nyligen om när man fortfarande studerade, livet var härligt och man klarade sig rätt bra på CSN lånet + bidraget.

Varför är det inte så för de som anländer här, man skulle kunna ta ut ett CSN liknande lån + bidrag under max 7 år (som för studenter om det fortfarande är så) och då när man integrerat sig iaf betala tillbaka lånedelen.

Tar det längre än 7 år får man väl prova om de får behålla PUT (TUT är väl bortglömt) eller inte, men det borde ju få dem att försöka hårdare att integrera sig snabbare och slippa lånedelen?

Bara en tanke, kanske har kommit upp förut men kanske värt att ta upp igen.

Ps. fingeravtryck + dna för att inte försöka komma in igen efter att 7 år har gått.
Citera
2021-08-25, 00:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cellman
Hade en dröm nyligen om när man fortfarande studerade, livet var härligt och man klarade sig rätt bra på CSN lånet + bidraget.

Varför är det inte så för de som anländer här, man skulle kunna ta ut ett CSN liknande lån + bidrag under max 7 år (som för studenter om det fortfarande är så) och då när man integrerat sig iaf betala tillbaka lånedelen.

Tar det längre än 7 år får man väl prova om de får behålla PUT (TUT är väl bortglömt) eller inte, men det borde ju få dem att försöka hårdare att integrera sig snabbare och slippa lånedelen?

Bara en tanke, kanske har kommit upp förut men kanske värt att ta upp igen.

Ps. fingeravtryck + dna för att inte försöka komma in igen efter att 7 år har gått.

Du vill alltså att ännu mer skattemedel ska gå till utländska medborgare?

Folk som du borde inte ha rösträtt.
Citera
2021-08-25, 01:00
Medlem
Mer skattemedel? när jag var student fick man ca 7800 och hälften av detta var ett lån, dvs ca hälften av de får i nuvarande bidrag skulle vara en lån del som sedan betalas tillbaka när de blivit integrerade och jobbar som alla andra som haft CSN.
Citera
2021-08-25, 02:42
Medlem
gloedhet92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz

Nu är det sent och du ska nog sova.

Ontopic: Bra idé. Det enda motargumentet jag kan tänka mig som "politikerna" kommer säga är att "människor på flykt ska inte behöva skuldsätta sig för att vara fria från mord, våldtäkter och tsunamin".

Både du och jag vet att de pratar om kanske 10% av invandrare men kommer att applicera det för hela högen. Så.. det är nog kört.
Citera
2021-08-25, 02:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Mer?

Det är nog du som inte borde ha rösträtt om du inte fattar att förslaget innebär att lägga mindre skattemedel på utländska medborgare.
Citera
2021-08-25, 14:18
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Ni tror alltså på allvar att de kommer att betala tillbaka?

Sött och naivt.
Citera
2021-08-25, 14:54
Medlem
PreciousCobras avatar
Citat:
Ni tror alltså på allvar att de kommer att betala tillbaka?

Sött och naivt.

Varje person som betalar åter kommer vara en vinst för samhället.

Att det finns människor som fuskar sig igenom system är inget nytt, det har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Om man har ett återbetalningskrav får man åtminstone möjlighet att driva in pengarna och förhoppningsvis kostar detta mindre än nyttan. Jag tycker förslaget låter bra, en viss del i rent bidrag det övriga som lån med låg ränta.
Citera
2021-08-25, 16:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Varje person som betalar åter kommer vara en vinst för samhället.

Att det finns människor som fuskar sig igenom system är inget nytt, det har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Om man har ett återbetalningskrav får man åtminstone möjlighet att driva in pengarna och förhoppningsvis kostar detta mindre än nyttan. Jag tycker förslaget låter bra, en viss del i rent bidrag det övriga som lån med låg ränta.

Fast om fler inte betalar tillbaka än som gör, så är det fortfarande en förlust.

Mycket dum idé.
Citera
2021-08-25, 16:27
Medlem
Låter som en bra ide och skulle öka sympatin för flyktingmottagandet.
Citera
2021-08-25, 21:24
Medlem
PreciousCobras avatar
Citat:
Fast om fler inte betalar tillbaka än som gör, så är det fortfarande en förlust.

Mycket dum idé.

Idag är alla en förlust eftersom ingen betalar tillbaka. Det handlar alltså inte om att utöka mängden tillgängliga pengar för den enskilde utan om att ha krav på återbetalning för en del av summan som redan idag läggs.
Citera
2021-08-25, 21:51
Medlem
M.Labingis avatar
Jag skulle vara för det, om det får fler svenskar att bli mer flyktingvänliga. Men då måste det villkoras mot att flyktingarna ska få PUT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in