2021-08-24, 17:50
Medlem
Vet inte varför jag säger så.. Kanske extra betänkte tid, allmänt velig eller att jag verkligen "vet inte"🤔
Citera
2021-08-24, 17:58
Medlem
holmiums avatar
Det finns allt för många som inte tål att höra sanningen.
Då säger man "jag vet inte" trots att man vet, detta endast för att slippa psykbryt och fradgatuggande från den som ställt frågan.
Citera
2021-08-24, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Vet ente e de mej du menar???
Nej det tvivlar jag på att du skulle vara den personen... men jag vet ente~
Citera
2021-08-24, 18:12
Medlem
Bidragsgivarens avatar
En del är ju såna att de säger så för att slippa ta ansvar eller stå till svars. Speciellt tragikomiskt när de säger så om saker som de verkligen borde ha koll på, precis som om det är en bra ursäkt varför de har noll koll.
Vissa saker har man ett personligt ansvar att ta reda på.
Men så tror de att det är ett magiskt trick att slippa bli inblandad. Istället blir de satta i kategorin "pucko".
Citera
2021-08-24, 18:14
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Insikt

Det kan också vara fejkad insikt. Ex.vis när någon har lärt sig att kloka herrar ofta säger "jag vet inte", när dom i själva verket vet jävligt mycket.
Sådana charlataner genomskådar man snabbt genom att säga: Kan du utevckla det där lite ? Då kommer ofta undanflykterna fram.
Citera
2021-08-24, 18:26
Medlem
exoticspices avatar
Säjer det när jag inte vill gå in i en djupare diskussion om någonting som jag vet sedan tidigare kommer att spåra ur.
Citera
2021-08-24, 18:43
Medlem
Ibland när folk är osäkra och inte vill binda sig vid ett beslut. Typ...

"Så hänger du med på bio ikväll då?"
.
"Jag vet inte..."
Citera
2021-08-24, 18:44
Medlem
Quelias avatar
Intelligens. Det är bara dumma människor som inte vågar erkänna att de inte vet något.
Citera
2021-08-24, 18:57
Medlem
Sinraths avatar
När man inte vill gå in på ämnet en person frågar om av olika anledningar. Om te.x en kund frågor om något man vet dom inte kommer orka lyssna på ett utförligt svar av men ett kort svar ger följdfrågor likväl så säger man "jag vet inte" så ska dom i teorin ge upp sin fråga, för man vet inte svaret.
Citera
2021-08-24, 19:10
Medlem
Wallahabibiis avatar
Det betyder att man inte vet. Varför ska jag gå runt och låtsas som att jag vet eller är säker på något om jag inte gör det i den stunden? För att någon annan frågar? Jag skiter väl fullständigt i den som frågar. Om jag inte vet så vet jag inte och det får andra leva med annars kan ni fan dra åt helvete.
Citera
2021-08-24, 19:11
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det verkar vara ett geografiskt fenomen. När jag vistats i Stockholm har jag hört den frasen mycket, i övriga landet ej så. Folk som använder frasen retoriskt är ofta ganska initierade. Jag vet personligen ej om de använder frasen slentrianmässigt eller om de vill visa ödmjukhet, falsk som äkta.

Det kan bero på att stockholmare är mera jordnära och ödmjuka och kan medge när de inte vet något medan lantisar sitter på sina höga hästar och tror sig vara experter på allt när de i själva verket inte vet ett piss om något som inte innefattar en traktor och gödsel
Citera
2021-08-24, 19:16
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
Det kan bero på att stockholmare är mera jordnära och ödmjuka och kan medge när de inte vet något medan lantisar sitter på sina höga hästar och tror sig vara experter på allt när de i själva verket inte vet ett piss om något som inte innefattar en traktor och gödsel

Det här är jag skeptiskt till. En förklaring kan vara att storstäderna har lite annan befolkningssammansättning, marknaden för uttryck som "jag vet inte" är inte samma som i Vasastan som i Hörby.

"Vad vet jag?" Skulle folk i andra delen använda som uttryck förresten. Jag tror det rör sig om mestadels ett geografiskt språklig variation.

Finns mycket säregna uttryck som jag enbart hört i Stockholm och i övriga landet hörs dessa uttryck i princip aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in