2021-08-28, 17:10
Medlem
Fantastisk OS-nostalgi. Samma arena, lika 'mycket' publik och ibland nästan samma deltagare. När jag slog på var det kvinnornas kula med två kortklippta kinesiskor och en lång nyzeeländska, med efternamnet Adams, i topp. Lisa är tydligen Valeries syster.

Problemet med parasport är den komplicerade klassindelningen och att det ibland (=ofta?) är den minst handikappade som vinner. Men man uppskattar istället de prestationer som är bäst relativt sitt handikapp (vilket såklart är svårt att avgöra). Det känns m a o orättvist.

Är man intresserad av idrott och av att förstå grenarnas tekniska och fysiologiska förutsättningar så är paralympics en guldgruva.
Citera
2021-08-29, 09:44
Medlem
welcometorealitys avatar
Kul att följa blindfotboll, Argentina vs Marocko, Aegentina har ju en egen stjärna Maximiliano Espinillo, vilken lirare...1-0 so far..... målskytt vem annars? Diego Maradona wannabe...Ola Bränholm jublar 1-1 nu.....
Citera
2021-08-29, 19:00
Medlem
Resplendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Ibland så undrar man vilka handikapp individerna har, för att många ser ju helt friska ut, jag googlade på Svenska simmaren Pernilla Lindberg, hon hade tydligen en intellektuell funktionsnedsättning och autism, inga stora krav tydligen för att delta...
Men eller hur? Gäller det även om man har typ depression? Jag vill också tävla!
Citera
2021-08-30, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Gillar inte parasporter överhuvudtaget.

Jag tycker lite för synd om alla som är med. Visst är dom otroligt duktiga, men jag klarar inte av att se mer än några minuter.

Monty Python sketch varning på något konstigt sätt.

Jag förstår vad du menar, vissa grenar kan nog vara svårare att "orka med" än andra för många, själv tycker jag blinda deltagare som behöver ledas av en seende är lite skevt, då är det kanske inte den snabbaste som vinner utan den som har bäst samspel som kommer 1a. Vissa parasporter funkar så bra så dom körs parallellt med vanliga event, 100/400/800/1500m rullstol exempelvis som ofta går ihop med friidrotten.

Mycket är avhängigt av huruvida det är bra insatt kommentering vilket det är alltid är på Paralympics engelskspråkiga sändningar, eller lågvattenmärken som på SVT där dom är halvt nedlåtande och om och om igen ska förklara handikappen som om dom vänder sig till femåringar i egenskap av en lärare, en intelligent kunnig kommentator kan väva in förklaringar i kommenteringen utan att skriva tittarna på näsan hela tiden. SVTs kommentatorer klarar inte av det när dom kommenterar sporter dom bara nuddar vid vart fjärde år.

Inte blir det mycket bättre av att dom använder sig av Anna-Maria Fredholm som själv sannolikt lider av något begåvningshandikapp, kolla in hennes uppsyn, helt tomt innanför pannbenet. Skidskytte-tittarna och Björn Ferry hatar henne(det var han som fick bort henne från skidskyttesändningarna), ridsports-tittarna hatar henne, gymnastik-tittarna hatar henne, nu ska hon dra på sig paralympics-tittarnas vrede med sitt hjärndöda floskelsvammel. Aldrig stött på en sån talanglös kommentator totalt befriad från känsla i hela mitt liv, men SVT låter henne hållas, varvid hon år efter år förstör framtiden för riktiga kunniga kvinnliga kommentatorer. Det har varit tillfällen där jag valt att sätta mig och kolla på en tennismatch på Eurosport kommenterad av superba Maria Strandlund även om jag inte brytt mig om dom som spelar, för att lugna nerverna efter att ha tvingats genomlida den idioten.

Ang. Monty Python, välkommen att uttala dig när du följt en direktsändning från VM i streetfotboll för hemlösa.
Citera
2021-08-30, 12:03
Philip Jönsson tar OS-guld i sportskytte men kan inte torka sig själv i arslet?
Citera
2021-08-30, 15:32
Medlem
Min brors kusins avatar
Rammstein samarbetar med de tyska deltagarna i Paralympics https://www.youtube.com/watch?v=BLfdDrBMzKc
Citera
2021-08-30, 15:56
Medlem
Jrpappas avatar
Såg längdhopp häromdagen. Det var nån med en sån bladerunner på ena benet. Tyckte det var lite konstigt att han fick göra avstampet med bladet på plankan. Han for ju som en jävla vante. Om dom har ett fungerande ben så borde dom väl rimligtvis använda det vid avstampet eller?
Citera
2021-08-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Philip Jönsson tar OS-guld i sportskytte men kan inte torka sig själv i arslet?

Vad ska han göra åt det, menar du? Skulle han inte ställt upp i Paralympics med den motivateringen?
Citera
2021-08-30, 21:03
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Vad ska han göra åt det, menar du? Skulle han inte ställt upp i Paralympics med den motivateringen?

Jodå givetvis, skyttet är nog det enda roliga han har i livet.
Citera
2021-08-31, 09:47
Medlem
welcometorealitys avatar
Kul att se Fransmannen och hans polare som knappt når till nätet i Bordtennis, men han är duktig, de spelar mot Emil Andersson och Linus Karlsson som bägge har en lättare CP skada som inte syns, de är klassade 8a i handikappsystemet, heja Sverige..
Citera
2021-08-31, 10:14
Medlem
welcometorealitys avatar
2.46 mannen Morteza Mehrzad från Iran spelar idag i sittande volleyboll mot Kina kl 11.30, jag hoppas att SVT väljer att visa lite från matchen hehe...

https://i.ytimg.com/vi/meMi32kF268/maxresdefault.jpg
Citera
2021-08-31, 12:44
Medlem
Jrpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
2.46 mannen Morteza Mehrzad från Iran spelar idag i sittande volleyboll mot Kina kl 11.30, jag hoppas att SVT väljer att visa lite från matchen hehe...

https://i.ytimg.com/vi/meMi32kF268/maxresdefault.jpg
Hoppades på att de skulle visa nåt från förra matchen men har inte hittat nåt. Vill gärna se en match med The Giant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in