Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Hon uttalar sig både om fildelning generellt och i sin egen vardag. Hon kommer med förslag på hur fenomenet borde organiseras. Allt paketerat som en vanlig trebarnsmors praktiska synpunkter och tankar. Artikeln har en tydligt positiv inställning till fenomenet fildelning. Samtidigt är hon politiker och aktiv i ett parti som har fildelning som paradnummer. Hon har skäl att underdriva skadeverkningarna av fildelning, att överdriva nyttan för fildelare och att i allmänhet framföra ett budskap i linje med sitt partis åsikter och uppfattningar. Antingen visste inte Aftonbladet om detta och då är det taskig journalistik eller så visste de om det och då är det taskig journalistik.
Det klart att hon hade en baktanke med att gå med på att vara med i intervjun. Att främja hennes (och i andra hand då även piratpartiets) åsikter. Så skulle det varit även om hon inte varit inblandad med piratpartiet men ändå hade samma åsikter. Vem skulle inte det? Kanske är jag överdrivet cynisk, men jag förväntar mig inget annat.
Citat:
Det hade ju varit något att utreda i artikeln. Om du inte känner henne eller har läst andra artiklar så är det ju något du fantiserat ihop.
Eh? Är det så jävla konstigt att anta att hennes åsikter ledde till att hon engagerade sig politiskt i ett parti som delar hennes åsikter? Är det inte så det fungerar?
Citat:
Nej, åsikten som sådan blir inte suspekt men artikeln skulle vara om inte suspekt så undermålig. Är inte det självklart? För att avända volvoexemplet så tycker du inte det är av intresse att Janne 43 som intervjuas om hur mycket han trivs med sin Volvo och hur den aldrig krånglar dessutom äger en volvoåterförsäljare?
Alla människor har åsikter. Som jag sa tidigare så är det väl jävligt självklart att en människa som blir intervjuad av en tidning vill framhäva sin ståndpunkt. Och hon är ju en trebarnsmamma och allt det där andra som det står om i artikeln. Hade det varit bättre om de nämnt att hon är en medlem i piratpartiet? Kanske ska vi se till att aftonbladet klarlägger vilka partianknytningar alla personer de intervjuar har?
Och förresten, hon kanske är aktiv i partiet, men enligt piratpartiets hemsida så sitter hon inte i någon styrelse. Hon nämns inte ens som någon av de lokala representanterna. Hon verkar bara vara en aktiv partimedlem. Så att kalla henne "drivande" i partiet är nog att ta i lite.
Att aftonbladet är ett journalistisk tågkrasch håller jag med om, vad jag inte fattar är varför just detta specifika fall är värt att gnälla på.