2021-08-24, 06:00
Medlem
För ungefär två år sedan låg jag på cirka 600 rating i schack. Även då hade jag gjort ett Mensa test.

Nu efter att jag spelat intensivt under denna period har min rating gått upp till 1450. När jag gick tillbaka till Mensa hemsidan gick mitt IQ upp med hela 12 poäng!

Frågor:

1. Ökar schack människors IQ?
2. Kan IQ tränas eller är det medfött och statiskt?
3. Givet att schack ökar IQ och att anledningen till ökningen enbart var på grund av schack, har denna ökning någon betydelse bortom schack och strategitänk?
Senast redigerad av realnigga 2021-08-24 kl. 06:24.
Citera
2021-08-24, 06:11
Medlem
scoremaxs avatar
Tyvärr trollar ju du sönder forumet i tid och otid, men jag ger dig ändå ett svar:

Jag påstår ja, på samma sätt som du avsevärt kan öka dina resultat genom att just sitta och lösa Kognitiva test, lösa Sudoku, osv.

Man läs sig känna igen problem och mönster, men detta förstår du ju naturligtvis egentligen.

Vad ditt syfte med tråden är är väl mer dunkelt.
(typ inte)
Senast redigerad av scoremax 2021-08-24 kl. 06:13.
Citera
2021-08-24, 11:46
Medlem
kyrkstockens avatar
Du har inte ökat din IQ. Du har blivit bättre på att göra IQ test (ja, man kan till viss del öva upp hur bra man är på IQ test).
Citera
2021-08-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Du har inte ökat din IQ. Du har blivit bättre på att göra IQ test (ja, man kan till viss del öva upp hur bra man är på IQ test).
Jantelagen. Du menar med andra ord att IQ test inte mäter IQ poäng.
Citera
2021-08-24, 13:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
För ungefär två år sedan låg jag på cirka 600 rating i schack. Även då hade jag gjort ett Mensa test.

Nu efter att jag spelat intensivt under denna period har min rating gått upp till 1450. När jag gick tillbaka till Mensa hemsidan gick mitt IQ upp med hela 12 poäng!

Frågor:

1. Ökar schack människors IQ?
2. Kan IQ tränas eller är det medfött och statiskt?
3. Givet att schack ökar IQ och att anledningen till ökningen enbart var på grund av schack, har denna ökning någon betydelse bortom schack och strategitänk?

Att IQ kan tränas bevisas av den så kallade "Flynneffekten". Vid 1900-taletes början har det uppskattas att IQ låg på 70 i UK! Genetiskt lär inte mycket ha hänt sedan dess. Nu var detta ett exempel - och inte direkt överförbart på din frågeställning.

Men ja, är övertygad om att hjärngympa har effekt.
Citera
2021-08-24, 17:04
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Jo, men man blir också bättre på att lösa IQ test med övning. Poängen är att det går inte säga vad som är vad. Gjort test innan 6 poäng, shack 6 , 3 eller 11. Vem vet?
Citera
2021-08-25, 11:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
En del människor är naturfenomen medan andra kan öva upp sig, t.ex. när det gäller schack och IQ-tester.

Dessutom är metoden inte hundraprocentig. De som konstruerar testerna följer ju något mönster som säkert är bra att känna till när man IQ-testar.
Citera
2021-08-25, 12:04
Avstängd
Inte konstigt alls och inte alls unikt med just schack.

IQ mäter bara exakt ev förmåga: Abstrakt logiskt tänkande.

Inget annat.

Allt som är abstrakt med logisk kommer så klart göra att du i viss mån tränar dina tanksr kring det.

Men du kan aldrig ha en fortsatt ökning över tid då det är mer betingat med DNA än att "lära sig det".
Uppsvinget av träning är naturligt men inom spannet för din egen förmåga.
Citera
2021-08-26, 12:24
Medlem
TS. Amfetamin kan i många fall öka hjärn-prestationen avsevärt i människor med ADHD, helt enkelt för att deras eget belönings system inte fungerar men centralstimulerande fyller igen ”glappet”

Centralstimulerande läkemedel ges därför till människor med ADHD om de önskar detta. Detta hjälper framförallt dem att koncentrera sig på saker som är ”lågendorfin” uppgifter.

I många fall blir folk med ADHD som är omedicinerade helt enkelt uttråkade av IQ-test. Vilket jag tror kan vara ett svar på frågan.

Edit. Läste fel. Trodde vi först pratade om TJACK.
Generaliserade att denna tråd handlade om droger haha. My bad.
Senast redigerad av Acekorv 2021-08-26 kl. 12:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in