2021-08-24, 01:13
Medlem
Tjo

När jag fick dålig vård utomlands så gick jag upp hela 25 kg när jag hade inneliggande psykisk vård på 3 månader.

Har sen dess lyckats gått ner till 98 kg efter medicinen böts ut för över ett år sen.

Men har nu bytit medicin igen och äter Gabapentin och Sertralin och börjat gått upp i vikt igen.

Ska inte påstå att jag mer onyttigt, men har garanterat fått lite ökad aptit.

Hur löser jag detta på bästa sätt? Har ordentliga problem med mitt utseende så det skapar verkligen mer ångest hos mig..

(och om du säger banta, så visst men har inte ändrat min kost sen jag gick ner 25 kg. En normal dag äter jag två gånger om dan, vanlig mat någon gryta med ris pasta potatis, linser, bönor, någon gratäng etc matlagningsgrädde, veganskt, äter väl godis en gång i veckan)
Citera
2021-08-24, 01:33
Medlem
Mitt otroliga dåliga mående påverkar åt alla håll och kanter just nu också. Jag är för tjock, jag är för ful. Hur löser jag det, ät nyttigare dvs 4% matlagningsprodukter men på nätet står det att dom inte e är bra för dig utan du ska äta rent fett. Ät rent, ät bra, ät en portion.

Vet inte ens fan hur jag ska äta just nu som att det inte räcker med att jag inte vet hur jag ska överleva en dag till så måste jag tänka på hur jag ser ut och äter för annars är jag en psykopat.
Citera
2021-08-24, 02:29
Medlem
Riddarhusets avatar
Du måste äta mindre helt enkelt.
Finns väl olika dieter som passar olika människor.
Jag t ex åt bara en banan till frukost och sedan en tallrik musli eller havre eller gröt till lunch.
Äpple till mellis kanske ngn gång.
Sedan en måltid till innan 1900 med t ex frukter, linser, bönor, nötter, broccolli, morötter, plus en burk makrill eller fiskbullar och lite annat därefter inget alls. Billigt som fan.
Rejäl laxbit eller kött två gånger i veckan och några alkoholfria öl.
Ingen läsk eller alkohol alls eller red bull eller annan skit med socker.
Plus 45 minuters promenad varje dag.
Målet var ett kilo per vecka och det blev 40 kilo på 12 månader (0,75 kilo/v) och jag väger nu 80 kilo.
Citera
2021-08-24, 03:05
Medlem
LonelyLennarts avatar
Du har metabolt syndrom och behöver medicin.
Citera
2021-08-24, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du måste äta mindre helt enkelt.
Finns väl olika dieter som passar olika människor.
Jag t ex åt bara en banan till frukost och sedan en tallrik musli eller havre eller gröt till lunch.
Äpple till mellis kanske ngn gång.
Sedan en måltid till innan 1900 med t ex frukter, linser, bönor, nötter, broccolli, morötter, plus en burk makrill eller fiskbullar och lite annat därefter inget alls. Billigt som fan.
Rejäl laxbit eller kött två gånger i veckan och några alkoholfria öl.
Ingen läsk eller alkohol alls eller red bull eller annan skit med socker.
Plus 45 minuters promenad varje dag.
Målet var ett kilo per vecka och det blev 40 kilo på 12 månader (0,75 kilo/v) och jag väger nu 80 kilo.

Är väl nästintill så jag äter just nu, promenader måste jag ta tag i och gå mer. Men med tanke på att jag har gått ner i vikt och sen börjat med ny medicin och börjat gått upp istället..

Citat:
Ursprungligen postat av LonelyLennart
Du har metabolt syndrom och behöver medicin.

Aha berätta mer? Ringa psykiatrin eller
Citera
2021-08-24, 13:01
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Är väl nästintill så jag äter just nu, promenader måste jag ta tag i och gå mer. Men med tanke på att jag har gått ner i vikt och sen börjat med ny medicin och börjat gått upp istället..
Inget konstigt.
Då får du äta ännu lite mindre portioner och börja promenera.
Jag hade sån där medicin också och blev fet och hade ett heklvete att gå ner. Det tog tre års försök innan jag bestämde mig för att minska ner mängden till den nivå när jag gick ner helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in