• 6
  • 7
2021-10-15, 23:10
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har även läst andra evangelier, exempelvis Thomasevangeliet.

För mig är Jesus i centrum, som Guds son som föddes till jorden för att sprida Guds ord bland människorna.

Därför är de fyra evangelierna i NT viktiga för mig.

Paulus citerar inte någonstans i sina pladdriga brev Jesus Kristus. Därför läser jag aldrig dessa brev nåt mera.

Hade han gjort det några gånger hade jag tagit honom mer på allvar men inte nu,

Tänk på Visheten. Hon skrattar åt dig i din okunskap.

De fyra evangelierna kanoniserades av katolska kyrkan.

Samma kyrka bedömde även Paulus, Petrus, Jakobs och Judas (Taddaios) brev som viktiga.

Ja, Visheten skrattar säkert åt mig. Men du vet ingenting.
Citera
2021-10-15, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
De fyra evangelierna kanoniserades av katolska kyrkan.

Samma kyrka bedömde även Paulus, Petrus, Jakobs och Judas (Taddaios) brev som viktiga.

Ja, Visheten skrattar säkert åt mig. Men du vet ingenting.
Jag vet mer än du tror men det spelar ingen roll; Jag kan inte få dig att ändra uppfattning och du kan inte få mig att ändra uppfattning.

Vi får försöka enas om att vi är oense.
Citera
2021-10-15, 23:15
Citat:
Jag vet mer än du tror men det spelar ingen roll; Jag kan inte få dig att ändra uppfattning och du kan inte få mig att ändra uppfattning.

Vi får försöka enas om att vi är oense.

Det spelar absolut roll. Du säger själv att du har läst Thomasevangeliet. Varför erkänner du inte det?
Citera
2021-10-15, 23:17
Medlem
Citat:
Det spelar absolut roll. Du säger själv att du har läst Thomasevangeliet. Varför erkänner du inte det?
Vad vill du att jag ska erkänna?

Apostlagärningarna är f.ö. lika kanoniserade som Paulus alla brev . . .
Citera
2021-10-15, 23:19
Citat:
Vad vill du att jag ska erkänna?

Apostlagärningarna är f.ö. lika kanoniserade som Paulus alla brev . . .

Jag vill bara höra dig berätta varför du inte erkänner Thomasevangeliet som helig skrift.
Citera
2021-10-15, 23:24
Medlem
Citat:
Jag vill bara höra dig berätta varför du inte erkänner Thomasevangeliet som helig skrift.
Har jag skrivit det.

Jag skriver att jag underkänner Paulus, på min Hermetiska grund, som en god Jesu efterföljare av den anledning att han aldrig härleder sitt pladder genom att citera Jesus Kristus.

Eller menar du att Paulus tar utgångspunkt i Jesu gärning någonstans i sina självupptagna brev?
Citera
2021-10-15, 23:34
Citat:
Har jag skrivit det.

Jag skriver att jag underkänner Paulus, på min Hermetiska grund, som en god Jesu efterföljare av den anledning att han aldrig härleder sitt pladder genom att citera Jesus Kristus.

Eller menar du att Paulus tar utgångspunkt i Jesu gärning någonstans i sina självupptagna brev?

Ja. Alltså, du skrev ju att "Därför är de fyra evangelierna i NT viktiga för mig".

De fyra evangelierna. Det betyder att du underkänner Thomasevangeliet, och de många andra evangelier som skrivits.

Jag undrade bara varför. Det var ju samma kyrka som erkände Paulus (och Petrus, Johannes, Jakob och Judas), som erkände de fyra evangelierna.

Du verkar förvirrad.
Citera
2021-10-15, 23:38
Medlem
Citat:
Ja. Alltså, du skrev ju att "Därför är de fyra evangelierna i NT viktiga för mig".

De fyra evangelierna. Det betyder att du underkänner Thomasevangeliet, och de många andra evangelier som skrivits.

Jag undrade bara varför. Det var ju samma kyrka som erkände Paulus (och Matteus, Petrus, Markus, Johannes, Jakob och Judas), som erkände de fyra evangelierna.

Du verkar förvirrad.
Nej det gör jag inte alls. Jag anser bara att det inte är lika centralt för min tro som Evangelierna och exempelvis, Apostlagärningarna.

Sedan behöver jag ingen kyrka för att komma i kontakt med Frälsaren.

En kyrka är för mig mest en världslig, politisk organisation.

Jag är Hermetiker. (Och därutöver medlem i en kristen orden som INTE är en kyrka.)
Citera
2021-10-15, 23:42
Citat:
Nej det gör jag inte alls. Jag anser bara att det inte är lika centralt för min tro som Evangelierna och exempelvis, Apostlagärningarna.

Sedan behöver jag ingen kyrka för att komma i kontakt med Frälsaren.

En kyrka är för mig mest en världslig, politisk organisation.

Jag är Hermetiker. (Och därutöver medlem i en kristen orden som INTE är en kyrka.)

Du behöver uppenbarligen en kyrka för att definiera dina fyra acceptabla evangelier. Sedan kan du kalla dig själv vad du vill.
Citera
2021-10-15, 23:44
Medlem
Citat:
Du behöver uppenbarligen en kyrka för att definiera dina fyra acceptabla evangelier. Sedan kan du kalla dig själv vad du vill.
Ja men dessa Evangelier hade varit kända Paulus förutan.

Vad är det som du anser knyter Paulus till Jesus Kristus? Ja, förutom att katolska kyrkan kanoniserade hans brev?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in