2026-05-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Dumpen har tipsat polisen om brott som gäddor begått.

Jag menar att det är ett större problem än några anhöriga som kommer i kläm på grund av Dumpen.
De flesta gäddor kommer ju undan tyvärr. Dumpen belyser väl bara en promille.

Men snälla du.. Det finns fan folk som är 98% oskyldiga.
Dom var kåt vid fel tillfälle och helt plötsligt skriver en kåt fiktivt barn.
Dock vet vi aldrig vad det är för bilder som skickas till gäddorna. Kan lika väl vara bilder på 18+
Citera
2026-05-13, 18:13
Medlem
Sommargays avatar
Tjena gäddor.

Raketcepe(#588) hävdar på sin instagram "dumpadumpennu" att han lämnar in en stämning mot Sara denna veckan
Citera
2026-05-13, 18:15
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denvitaliljan113
Så jäkla kul att du kommenterar alla andra utan min. Tror inte ens du vet vad du pratar om.

Känner du för att kommentera denna nu Buffalo?

en uthängd på Dumpen hade kommenterat Patriks FB angående stöd till anhöriga som inte finns och att barn får byta skola 3-5 gånger för det finns ingen krishantering som Patrik skrev att det finns.

Rätt bra skrivet men den är tydligen borttagen för den passade inte in vad Patrik tycker och tänker. Fick ändå 10 likes 😅
Dom tål inte kritik.

Gäddans offer? Tänk om han bara har skrivit med Dumpens fiktiva barn och ingen mer? Då finns det inga offer mer än fiskaren och Dumpen som vill tjäna pengar...
Intressant fakta, vi har dock redan konstaterat att det inte är mycket som stämmer med vad huvudmännen säger- skriver. Skulle detta ske inom public service skulle riksdagen lagt ned dem.
Citera
2026-05-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jag la upp en förfrågan i en sluten telegramgrupp om att kolla upp ifall Föreningen Dumpen (802540-4206) har något tillstånd från IVO. Tillståndskrav gäller för att erbjuda traumavård till minderåriga enligt SoL.

En grävare i vår grupp kollade detta. IVO lämnade ut registerutdrag för organisationsnumret i fråga. Något sådant tillstånd existerar inte enligt grävaren som fick svar från IVO efter att de hade slagit i sitt register. Det stämmer väl med Dumpens tidigare vägran att låta journalister granska deras verksamhet, högst troligen för att de vet att de agerar utanför lagens ramar. Vad värre är, så samlar de dessutom in pengar för att finansiera traumavården som de saknar tillstånd för vad gäller minderåriga offer. Man kan säga att de ägnar sig åt kommersiellt lurendrejeri där de vilseleder allmänheten om att de erbjuder seriös vård för de pengar som samlas in. Att erbjuda traumavård utan att ha tillstånd för det är inte på något sätt seriöst.

Om Dumpen påstår att de har tillstånd för att ge traumavård till minderåriga så ljuger de. Dumpen kan förstås säga att de bara erbjuder vården till personer som har fyllt 18 år. Då hade det varit en annan sak. Nu är problemet att Dumpen ofta låter påskina att de hjälper barnen, hjälper personer som har nekats hjälp från BUP (barn- och ungdomspsykiatri) m.m. Dessutom har en påstådd överlevare i den här diskussionen själv påstått att Dumpen ger traumavård till minderåriga.
Problemet här är att de inte utger dig för att själva ge vård utan köpa in tjänsten och betala behandling åt utsatta. Så de påstår sig bara göra 2 saker. Koppla ihop vårdare med vårdsökare. Samt betala notan.

Vilket är i linje med vad man får göra och svårare att kolla.
För då måste du veta vilka de anlitar för att kunna kolla om det finns giltiga tillstånd eller inte. Vilket AB ville göra i samband med sin granskning men fick inte underlag utav Dumpen för detta, vilket jag anser något suspekt. Istället för att ge den organisationen med resurser att granska och objektivt rapportera om hur de följer reglerna i ärendet gick Sara ut i sociala medier med "AB har efterfrågat detta, vilket vi enkelt kan ge dem. Men jag har beslutat att inte ge det till dem utan istället ge det till parter vi litar på" Eller något liknande. Tror jens gangman eller vad han heter nämndes. Vilket mer eller mindre lett till att det fortfarande finns en osäkerhet i det hela. Istället för att låta AB granska om de ändå har vitt mjöl i påsen. Ursäkten va något i stil med att Robert Aschberg var "läskig" och "Jobbig" att prata med i telefon och hon var rädd att de skulle ringa och skrämma läkarna.
Citera
2026-05-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Det är inte lönt att diskutera med dig om det igen. Det är indirekt den uthängdes fel att anhöriga skadas ja. MEN det är direkt påverkan ifrån Dumpen och uthängningen. Gäller att hålla isär dessa.

Det går absolut att visa vad folk gör på nätet utan att peka ut specifika personer. Då personen inte är dömd eller blir dömd är det otroligt illa att peka ut någon för något som de potentiellt gör eller gjort. För de är ju poängen, de vet om att deras provocerande för att förmå någon att begå ett låtsas brott inte leder till dom. Att använda utsatta eller ofredade personer som skydd för att få betee sig äckligt är fel.

De kunde nått samma resultat fast utan "Dumpen är en kontroversiell..." och oja sig i sina kanaler om att det på något sätt skulle vara kontroversiellt att jobba för barnrätt.
Om de följt medieetiska reglerna så hade de fått ett helt annat stöd och diskussionen skulle ligga på problemet istället för individen eller Dumpen.

Att påstå att potentiella offer bara kliver fram om deras ansikte trycks ut i media är bara idioti för då betyder de ju att de vars förövare inte hängs ut ALDRIG kommer att kliva fram, på samma gång påstås det att andra som blivit utnyttjade klivit fram.
Alltså hade det räckt att starta igång diskussionen och påvisa problemet samt att det inte är offrens fel. Visa dem att det är rätt att kliva fram.

Poängen borde väl ändå vara att de som begått brott döms, offer får vård och att de som är påväg att begå brott söker/får hjälp?
Vilket hade kunnat vara nytta för samhället och allt detta kunde skett utan publik förnedring. Det är ju uppenbart att organisationen skiter fullständigt i anhöriga, om personen får vård eller blir dömd.

Deras huvudsyfte är sensation och pengar inget annat. Annars hade det varit tydligare att barnen faktiskt var syftet. Istället kommer massa bi sysslor för att påvisa att de jobbar för barnen men de är långt ifrån huvudsyftet.

Ja det är gäddans fel, lägg skulden på rätt person.
Gäddan kanske skulle ha tänkt på sin familj innan han försökte stämma träff för at våldta ett barn?

Vem stoppar dig från att göra det?
Att andra organisationer jobbar på ett annat sätt är väl ingen anledning att Dumpen ska sluta med det de gör?

Du vet inte hur många överlevare som kommit fram i samband med publiceringarna.
Det är nog rätt många då gäddorna snart är uppe i 800.
Citera
2026-05-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
Tjena gäddor.

Raketcepe(#588) hävdar på sin instagram "dumpadumpennu" att han lämnar in en stämning mot Sara denna veckan

Någon som har målnr. och tingsrätt?
Citera
2026-05-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ja vi vet att du gillar att leka med Skynet(chatgpt).
Jag tycker då det är uppenbart att Dumpen hjälper, de är bara att titta på de anonyma berättelserna på sidan från överlevare. Du vill skydda fiktiva personer du inte vet något om.
Du tar t.ex. för givet att alla gäddor har barn eller fru.

https://dumpen.se/category/verkligheten-for-overlevare/

Gäddor utan barn/familj är okej att hänga ut enligt dig?

Det är nästan lite fascinerande hur hårt du klamrar dig fast vid den där länken.
Är det verkligen det enda halmstrå du har för att försöka förminska allt annat jag säger?

Jag ska försöka förklara det här igen, även om jag misstänker att du inte riktigt tar dig igenom hela texten när resonemangen blir längre än ett par rader.

Det här med att sitta och skydda fiktiva figurer, det sysslar jag inte med. Det är Dumpen som håller på med låtsasoffer och sånt. Inte jag.

Du förstår, det här med de där anonyma historierna som ligger på deras hemsida, det väger inte tungt i det här sammanhanget. Det blir liksom tunnt när den enda källan du lutar dig mot är Dumpen själva. Det är en källkritisk mardröm.

Om de här berättelserna är sanna, eller om de är hopkokade av någon på Dumpen, det vet vi faktiskt inte. Vi har ingen aning om hur mycket de har kryddat, skarvat eller rent ut sagt hittat på för att få det att se lite mer dramatiskt ut. Men framför allt så speglar de där historierna inte deras faktiska verksamhet. Det handlar om helt andra scenarion, inte om resultatet av deras så kallade "arbete".

Att påstå att de gör ett bra jobb bara för att de själva säger det, utan att det går att bekräfta mot någon som helst oberoende instans, det är ett argument så svagt att det knappt orkar stå upprätt.

Sen får man tyvärr, räkna in den mänskliga faktorn här. Utgivaren, som är den som för ordet, har tillbringat en mycket stor del av sitt liv med att fara med osanning och förvilla folk. Det är ett faktum som man måste ha med i ekvationen när man ska värdera hennes trovärdighet. Det hade du, jag och varenda människa med fötterna på jorden gjort i precis vilket annat sammanhang som helst. Så är det tyvärr.

Att jag skulle ta för givet att varenda människa som hängs ut har både fru och barn hemma, det gör jag naturligtvis inte. Det har jag aldrig påstått, och det vore rent ut sagt, begåvningsmässigt klent att tro något sånt.

Däremot argumenterar jag för de anhöriga som faktiskt finns i de fall där de existerar. Det betyder inte att jag utgår från att det ser ut så i precis varje enskilt ärende. Men om vi nu leker med tanken att det bara rör sig om tio procent som har barn, så gör ju inte det saken bättre. Det blir ju inte mer okej att slå sönder dom barnens liv bara för att man fått för sig att det är nödvändigt för nån sorts högre syfte. Det är en logik som inte ens en berusad person borde få ihop.

Sen har vi ditt eget resonemang. Du hävdar själv att de flesta har offer i sin närmaste familj, vilket i klartext betyder att du utgår från att det finns anhöriga i närheten till dom flesta uthängda. Alltså finns det barn som får ta smällen för något de inte har med att göra, och som de aldrig hade behövt uppleva annars. Ser du inte själv? Dina argument är så motsägelsefulla att de nästan snubblar på sina egna fötter. Det är, om jag ska vara helt ärlig, ganska illa genomtänkta.

Du förstår, om det nu rör sig om tio procent eller nittio procent som har barn och anhöriga, det är egentligen inte det viktigaste. Det är nämligen, rent principiellt, helt oacceptabelt att utsätta de här människorna för det man gör, bara för att man har fått för sig att det där arbetssättet som Dumpen håller på med är den enda vägen framåt. Det är det naturligtvis inte.

Det finnas sätt att arbeta på där man får fram sitt budskap utan att samtidigt köra över oskyldiga anhöriga och barn med en ångvält. Men det är man inte ett dugg intresserad av, varken på Dumpen eller bland deras rabiata följare.

Det här tyder på en ganska besvärande omständighet, och det är att man faktiskt inte bryr sig om alla barn. Man väljer att prioritera ett eventuellt, hypotetiskt offer som kanske finns där någonstans tidigare eller i framtiden, framför de faktiska, levande människor som bevisligen finns här och nu. Det är ett så monumentalt snävt narrativ att det faktiskt inte går att rättfärdiga, hur mycket man än vänder och vrider på det. Det är rent ut sagt under all kritik.

Det här med om man ska hänga ut barnlösa personer, det har jag svarat på så pass många gånger nu att till och med en normalbegåvad huskatt borde ha fattat. Men det är tydligen så, att det här med att läsa en text och faktiskt begripa innebörden, det är inte Dumpens följares starkaste gren. Det är väl snarare så att det råder en viss brist på det. Så jag får väl ta det en gång till.

Nej, man ska naturligtvis inte ägna sig åt att hänga ut människor på det här viset, alldeles oavsett om de har familj eller om de lever som eremiter. Vi har lagar mot sånt här i det här landet, förtal och ärekränkning bland annat, och de är ju framtagna av en ganska god anledning.

Att vissa sen kan sitta och runda de här reglerna med hjälp av ett utgivningsbevis, det är i min värld problematiskt. Men man ska ha klart för sig att det inte på något vis betyder att det har blivit fritt fram i Sverige att hänga ut folk hur som helst. Det är något som inte håller i längden, det kan jag försäkra dig om. Det är faktiskt ganska illa.

Om vi nu för ett ögonblick bortser från det rent juridiska, så är det här sättet att arbeta på rent ut sagt kontraproduktivt om man nu vill att man ska minska brottsligheten.

Det man gör, det är att man låser fast de här människorna i en enda kriminell identitet. Man skalar bort allt det där som faktiskt håller en människa på rätt sida om staketet, du vet, arbete, familj, en hygglig social tillvaro, kvar blir ingenting. När man sen har tagit ifrån dem alla möjligheter att fungera i ett normalt sammanhang, då återstår ju bara att umgås med andra som är i precis samma sits. Det är en pedagogisk grundkurs i hur man skapar mer brottslighet, inte mindre. Det spelar faktiskt ingen roll vilken sorts brott vi pratar om.

Om du bara blir accepterad av andra kriminella, då ökar risken för återfall så det sjunger om det. Man kan till och med ge sig in på värre saker. Man har helt enkelt tagit en redan dålig situation och gjort den ännu värre. Det gäller förstås inte i hundra procent av fallen, det är som bekant bara döden som är hundraprocentig, men risken ökar lavinartat.

Så återigen, både jag och betydligt klokare huvuden än mitt, är ganska överens, uthängningar, social utfrysning och att man blir av med jobbet, det leder till mer brott, inte mindre. Därför blir slutsatsen, hur man än vänder och vrider på det, att Dumpens verksamhet gör vårt samhälle lite sämre för varje dag som går, istället för tvärtom. Det är faktiskt så det ligger till.

Mitt ställningstagande och de argument jag torgför, det är inte något jag har fått av en enskild källa. Det vore en smula enfaldigt. Det bygger inte på en enskild persons bittra erfarenheter eller min egen personliga tro och vilja, utan det är något betydligt mer komplext.

Världen är sällan svart eller vit, även om det kan verka bekvämt att tro det. Man kan inte bara luta sig mot den där impulsiva känslan av hat som sköljer över en i första skedet. Man måste faktiskt ha förmågan att se lite längre än näsan räcker och begripa att hat, det löser faktiskt inga problem överhuvudtaget. Det gör snarare så att problemen eskalerar och blir betydligt värre.

De flesta av oss här i landet har redan som barn fått lära oss det där enkla men ack så tunga uttrycket från en mycket vis man, "ingen blir snäll av att få stryk". Det är något vi försöker pränta in i våra barn långt innan de ens kan formulera komplicerade tankar.

Men sen händer det något märkligt. Den där lärdomen, den tycks liksom dunsta bort när folk blir vuxna. Även fast vi försöker lära våra egna barn samma sak. Det gäller tydligen även för dem som påstår sig slåss för rättvisa och ett bättre samhälle. Det är en paradox som är både sorglig och besvärande.
Citera
2026-05-13, 19:09
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Dumpen har tipsat polisen om brott som gäddor begått.

Jag menar att det är ett större problem än några anhöriga som kommer i kläm på grund av Dumpen.
De flesta gäddor kommer ju undan tyvärr. Dumpen belyser väl bara en promille.
Det var inte vad du skrev. Och Sara Patrik har skrivit att de har ett gott samarbete, vet du vad samarbete är, det är inte att anmäla och ge tipps. I så fall så kan man hävda att i stort sätt alla sammabetar med polisen, men samarbete är mer unikt än tips.

Man kan knappast påstå att polis samarbetar med kriminella, men polis måste ändå utreda om en kriminell anmäler något, utreda till den kriminelles fördel. Om någon anmäler den kriminelle måste de också utreda, och det kan ge problem, extra problem om detta angränsar runt det som de samarbetar om. Som exempel, Patrik tafsat på Saras dotter, det skulle kunna göra detta knepigt att utreda.

Du vill fortfarande lägga skulden på de infångade för "alla eventuella" syndare.
En promille är ett tillhöftat tal. Dels så avgörs detta främst av tillgängliga barn, vi är fler som tror att det inte är särskilt stort. Det avgörs inte av tillgängliga fiskare, jag tror att fiskare är många fler än tillgängliga barn. Vet du någon siffra på det, du verkar veta sånt.

De fångar ca. tre per vecka, 1 promille innebär att 3000 är ute och far runt var vecka, jag tvivlar på det.
Citera
2026-05-13, 19:27
Medlem
GustavTrelleborgs avatar
Citat:
Någon som har målnr. och tingsrätt?

Kanske lite tidigt för det, men lär vara Göteborgs tingsrätt, och sen är det bara att be om Saras målförteckning så får ni målnumret. =)
Citera
2026-05-13, 19:29
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Källa en kommentar på facebook?

Sannolikheten att det är gäddans första offer är minimal.
Det låter som om du faktisk önskar att gäddorna har många riktiga offer, du skulle nog bli superglad om du fick bevis på detta. Vi andra skulle se sorgligt på detta.

Lägger till, här i tråden kommenterar många vad Patrik Sara skriver på Facebook: Detta de skriver måste alla ignorera, det kan inte vara sant.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2026-05-13 kl. 20:10.
Citera
2026-05-13, 20:00
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavTrelleborg
Det är synd om gäddorna.
Ja det är kul att retas, grrrr.

Det jag undrar över är, internet är inte så nytt, att barn blivit groomade och därefter skadade kan inte vara en ny företeelse, om än att det kan ha ökat genom tidens framgång, (eller tillbakagång med min ålder).

Dessa barn borde vara skapligt gamla och därmed börjat inse vad de utsatts för och till viss del veta ifall de fått skador av detta. Visst finns det info om skador, men då ändå konstigt att det inte finns mer om detta, det forsar inte fram information som det borde göra om det vore så vanligt?

Pratas om att Dumpen tagit 1 promille av gäddor, borde utifrån det göra bortåt 80 000 riktiga åtminstone potentiella gäddor, det talas om att varje ska ha flera riktiga offer. Om nu de inte av olika anledningar vill gå ut med sina erfarenheter, men om ändå 20 PPM (parts per million) skulle gå ut så skulle vi få omfattande information i frågan, så varför finns det nästan ingen information?
Senast redigerad av Ankan-mannen 2026-05-13 kl. 20:02.
Citera
2026-05-13, 20:34
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Problemet här är att de inte utger sig för att själva ge vård utan köpa in tjänsten och betala behandling åt utsatta. Så de påstår sig bara göra 2 saker. Koppla ihop vårdare med vårdsökare. Samt betala notan.
Det jag undrar över, vård är dyrt, de antyder att de ger vård till anhöriga som vill ha det, och till tidigare utsatta. Det låter så generöst och snällt och samhällesvänligt, de som inte får vård genom dem är gäddorna.

Tre gäddor i veckan många anhöriga i veckan, om det ska vara något så blir det många timmar, hur räcker pengarna. Just det resonemanget kan bekräfta påståendet som en gädda skrivit på Patriks Facebook, att ingen av dennes anhöriga fått hjälp. Dessutom hade barnen inte fått hjälp genom skolan, vilket Sara hävdat att de får då det är skolans skyldighet. Men förståeligt då det är så svårt och komplext att skolan inte klarar av detta då de inte har kompetensen och resurserna.

Men Dumpen kan bidra till skolorna med resurser, de får in pengar. Men de kan inte bidra med kompetens, den är nära nog noll i just den problematiken. Men de kanske kan skaffa den, men de får skynda på då de ska utbilda både skolfolk och elever.

Det som är bra med utbildningssatsningen är att de kanske (inte troligt dock) inser vad de ställt till med för barnen.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2026-05-13 kl. 20:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in