Citat:
Ursprungligen postat av
X-and-Y
Låter bra. Tackar för det. Kanske du kan (anonymt) informera Dumpen direkt, om hur vi nu jobbar för att stoppa deras illegala verksamhet. Dom ska inte luta sig tillbaks och känna sig säkra.
Svenska politiker har inte lyft ett finger för att stoppa denna soppa, men kanske dom är vettigare nere i Bryssel?
Tror Dumpen har rätt bra koll på vad vi skriver här? Är väl fullt med skvallerbyttor skulle jag gissa på.
Angående Sverige, ja - det har jag fått med i mitt klagomål till EUK, blir egentligen Francovich-principen, men hänvisade inte till den då det ändå är uppenbart.
Nämnda princip:
En medlemsstat kan bli skadeståndsskyldig mot enskilda
* om staten underlåter att korrekt genomföra eller tillämpa EU-rätt (GDPR)
* och detta leder till konkret skada för individen (ja)
* Tre grundkrav (i förenklad form):
EU-regeln ska ge individuella rättigheter
* Överträdelsen ska vara tillräckligt klar/allvarlig (ja)
* Det ska finnas orsakssamband mellan överträdelsen och skadan (ja)
I detta sammanhang:
* GDPR ger uttryckliga individuella rättigheter
* Sverige har systematiskt tillåtit nationella undantag som inte finns i EU-rätten (ja)
* Skadorna är dokumenterade, långvariga och förutsebara (ja)
Sen har jag givetvis nämnt att det föranlett suicid, arbetslöshet, barn "tappar" fäder m.m. Nämnde även upplysning och dylikt, för att få med bredden av problemet med att Sverige gör lite som dom vill, dvs missbrukar ett undantag. Det finns nämligen utrymme i förordningen att länder får ha undantag, men detta var absolut inte EUs tanke. Något som återspeglas i advokatens förhandsförslag.
Sverige är nämligen enda landet i hela EU som tolkat på detta vis. Det är en ledtråd.