Citat:
Ursprungligen postat av
Regislator
Nä, inte med din tolkning. Men jag tror de menar att faran för barn i allmänhet blir undanröjd i och med att gäddan istället för ett barn råkar chatta med en polis, även omnämnt som tillfällig omständighet. Se sid 355 i SOU 2024:55:
En likartad situation är när faran är utesluten till följd av en myndighets åtgärd. Den kan också vara utesluten på grund av olika spanings- eller övervakningsåtgärder från de brottsbekämpande myndigheternas sida. Ett exempel på den senare situationen är när en person söker kontakter på nätet i syfte att komma i kontakt med ett barn att förgripa sig på eller i syfte att få tag i ett vapen och i stället av en slump kommer i kontakt med och börjar kommunicera med en polis.
Här finns ju vare sig barn eller vapen från början och anges som en situation som innefattas av "myndighets åtgärd". Jag hittar inte att de frångår denna tolkning i lagrådsremissen.
Du är helt klart något på spåren här. Väl resonerat.
Det där är väldigt intressanta formuleringar i SOU 2024:55 beträffande förberedelse till, exempelvis, våldtäkt mot barn och de har direkt bäring på en diskussion om huruvida polis så att säga från scratch skulle kunna fiska, ett fiskande som leder till lagföring.
Jag konstaterar precis som du, att denna utredningens tankegång, som du citerar, inte motsägs av regeringen i lagrådsremissen.
Utredningen föreslog dock att brottets fullbordan antingen kan vara utesluten på grund av en
1) tillfällighet (slumpen), eller
2) myndighets åtgärd, inklusive ”olika spanings- eller övervakningsåtgärder”.
Nu när jag har hunnit tänka igenom saken i ljuset av dina inlägg, menar jag att regeringen genom konkreta typexempel bör utveckla, precisera och slå fast i kommande proposition att tolkningen av rekvisitet "till följd av myndighets åtgärd för att bekämpa brott" omfattar utredningens tecknade scenario som du citerar - tillfällig omständighet/slump eller ej.
Regeringen anger i lagrådsremissen blott ett förberedelseexempel på att den som via digitalt konto utger sig för att vara någon annan (falsk identitet, falsk ålder) och som söker sexuell barnkontakt kan ådra sig förberedelseansvar.
Anledningen till att utveckling/precisering är angelägen, förutom vägledning för rättstillämpande myndigheter, är att punkt 1 ovan inte är med i regeringens lagförslag.
Med andra ord att allmän spaning/fiskande av polis bör vara möjligt enligt föreliggande lagförslag.
Det framstår som vettigt att betrakta saken på det viset:
Idén med straffansvar för förberedelse är ju att straffvärda gärningar kan utföras påtagligt tidigare i ett händelseförlopp än vad som gäller vid försök.
Därmed får jag ge dig rätt - och mig fel - i ditt konstaterande för några dagar sedan, att polis kommer att kunna fiska såsom Dumpen (mer eller mindre) i form av digital spaning. Detta för att på bredare front beivra förberedelse, då det enligt utredningen inte krävs "ett konkret barn" för förberedelseansvar.
När jag polemiserade mot dig i frågan "polis kan fiska likt Dumpen" uppehöll jag mig vid försök. Vid försök fordras alltjämt ett konkret (verkligt) barn vid någon tidpunkt i händelseförloppet.
Att det överhuvudtaget blir möjligt att medelst polisfiskande/spaning på ungefär Dumpen-manér lagföra personer som har för avsikt att involvera sig sexuellt med barn är emellertid det väsentliga, inte vilken brottsrubricering som därvid sätts.
Det är ett rimligt resultat av den här lagstiftningsprocessen och såväl praktiska ändamålsskäl som rättspolitiska motiv talar för det.
Så - bra utrett och skrivet, Regislator!
Om framtida rättsläge blir som jag här skissar, och som du redan har konstaterat, förefaller det bli en present till Dumpen som är mer än vad de från början tänkte sig: Kriminalisera försök till kontakt med barn i sexuellt syfte, även om barnet är fiktivt.
Vi får i stället, i så fall, ett rättsläge där i princip vad åtskilliga gäddor gör idag skulle kunna utgöra förberedelse till våldtäkt mot barn (så länge eventuell polisiär provokation är tillåten), ett brott med markant högre straffvärde, vilket därför lär i större utsträckning komma att prioriteras av polis verksam i digital miljö, låt vara att det här med polisiära resurser, generellt sett, är vad de är - tämligen knappa.
Det här förutsätter dock, som jag förstår det, att den sexsökande personen kommer i kontakt med en myndighetsföreträdare - närmast, givetvis, en polis - eftersom fara för brottets fullbordan då är utesluten "till följd av en myndighets åtgärd för att bekämpa brott" = förberedelseansvar.
Dumpen är ingen myndighet. Å andra sidan, enligt uppgift i tråden, lär Dumpen ha uttryckt att de kommer att lägga ner om de ser en lag de är nöjda med.
Sist, slutligen och förstås, den sexsökande person som lyckas etablera kontakt med ett verkligt barn och, säg, föreslår en träff i detta syfte riskerar med den föreslagna ordningen att genom den gärning som idag bedöms som det, sett till straffskalan, relativt lindriga "groomingbrottet" göra sig skyldig till det ansenligt allvarligare brottet förberedelse till våldtäkt mot barn. Fara för brottets fullbordan i den situationen kan, principiellt, onekligen sägas föreligga.
To be continued...