2025-03-26, 14:52
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
I frågan om förtal är det civil olydnad
Jag skulle vilja jämföra med miljöaktivisters aktioner där dom menar att deras agerande är försvarlig då dom agerar i en nödsituation så argumenterar dumpen försvarligt av hänsyn till allmänintresse

Barnporrnografibrott och utpressning däremot har du helt rätt i att dom hävdar att dom inte begått det brottet öht

En komponent i civili olydnad anses vara att någon är beredd att sona sitt brott; man bryter mot lagen medvetet (och medger det) med hänvisning till vad man hävdar är ett moraliskt gott syfte. Det innebär att brottet motiveras och rättfärdigas av ens egen etiska övertygelse.

Man argumenterar inte juridiskt, utan moraliskt: Lagen är moraliskt fel, alltså tar jag mig moralisk rätt att överträda den; myndighetsbeslutet är moraliskt fel, alltså tar jag mig moralisk rätt att ignorera det.

Dumpen argumenterar istället för att uthängningarna är lagliga. Dumpen argumenterar juridiskt. Det gör även miljöaktivisterna som i en rättegång åberopar ansvarsfrihetsgrunden nöd. Dumpen åberopar ansvarsfrihetsgrunden försvarlighet + sant/skälig grund i förtalsfrågan.

Närmast är det en sorts lawfare, snarare än civil olydnad: Juridiken som argumentationsverktyg eller, om man så vill, rättsaktivism - inom lagens ram bedrivs opinionsbildning och politiskt påverkansarbete i rättssalarna.

Om en ansvarsfrihetsregel (nöd eller försvarlighet) är tillämplig, utgör förfarandet definitionsmässigt inget brott - det är ansvarsfritt/lagenligt. Då finns ingen att juridiskt klandra. Om respektive ansvarsfrihetsgrund av rätten bedöms vara för handen, har följaktligen såväl Dumpen (Sara Nilsson) som miljöaktivisterna lytt lagen.

Därmed kan det inte vara fråga om civil olydnad. I Dumpenfallet blir det först det om Sara Nilsson skulle säga:

Jag vet att jag förövar förtal, jag erkänner det, och jag tar det straff domstolen utdömer, men jag anser att jag agerar rätt och riktigt oavsett vad lagen föreskriver. Jag handlar nämligen enligt min moraliska övertygelse och den säger mig att det är värt att överträda lagen.
Senast redigerad av Lessler 2025-03-26 kl. 15:03.
Citera
2025-03-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
En komponent i civili olydnad anses vara att någon är beredd att sona sitt brott; man bryter mot lagen medvetet (och medger det) med hänvisning till vad man hävdar är ett moraliskt gott syfte. Det innebär att brottet motiveras och rättfärdigas av ens egen etiska övertygelse.

Man argumenterar inte juridiskt, utan moraliskt: Lagen är moraliskt fel, alltså tar jag mig moralisk rätt att överträda den; myndighetsbeslutet är moraliskt fel, alltså tar jag mig moralisk rätt att ignorera det.

Dumpen argumenterar istället för att uthängningarna är lagliga. Dumpen argumenterar juridiskt. Det gör även miljöaktivisterna som i en rättegång åberopar ansvarsfrihetsgrunden nöd. Dumpen åberopar ansvarsfrihetsgrunden försvarlighet + sant/skälig grund i förtalsfrågan.

Närmast är det en sorts lawfare, snarare än civil olydnad: Juridiken som argumentationsverktyg eller, om man så vill, rättsaktivism - inom lagens ram bedrivs opinionsbildning och politiskt påverkansarbete i rättssalarna.

Om en ansvarsfrihetsregel (nöd eller försvarlighet) är tillämplig, utgör förfarandet definitionsmässigt inget brott - det är ansvarsfritt/lagenligt. Då finns ingen att juridiskt klandra. Om respektive ansvarsfrihetsgrund av rätten bedöms vara för handen, har följaktligen såväl Dumpen (Sara Nilsson) som miljöaktivisterna lytt lagen.

Därmed kan det inte vara fråga om civil olydnad. I Dumpenfallet blir det först det om Sara Nilsson skulle säga:

Jag vet att jag förövar förtal, jag erkänner det, och jag tar det straff domstolen utdömer, men jag anser att jag agerar rätt och riktigt oavsett vad lagen föreskriver. Jag handlar nämligen enligt min moraliska övertygelse och den säger mig att det är värt att överträda lagen.

Fast grejen är den att dom säger både och, dom anser att det är försvarligt men OM dom ändå skulle dömas så är dom helt beredd på att ta konsekvenserna för att skapa politisk förändring då dom anser sig ha handlat rätt
Citera
2025-03-26, 16:53
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Fast grejen är den att dom säger både och, dom anser att det är försvarligt men OM dom ändå skulle dömas så är dom helt beredd på att ta konsekvenserna för att skapa politisk förändring då dom anser sig ha handlat rätt

Jo, visst, men det är ändå en smärre skillnad på att hävda sig rättsligt oskyldig och argumentera juridiskt därefter och att deklarera att man är beredd på konsekvenserna och säger sig ta dem, fastän man menar sig vara oskyldig. Eftersom Sara Nilsson förnekar brott, det vill säga hon anser att hon lyder lagen, kommer hon tycka att det är feldömt om hon fälls.

Men jag förstår vad du far efter och hur du menar. Dumpen tänjer, minst sagt, på rättsliga och etiska gränser i syfte att politiskt påverka och få riksdagen att ändra lagen. Det är ju ändå en variant av civil olydnad på något vis i och med det medvetna gränstänjandet och till och med gränsöverskridandet:

I det aktuella förtalsmålet bestrider Sara Nilsson ansvar för brott, men hon är väl medveten om att hon mycket väl kan komma att dömas, något hon uppenbarligen anser vara värt besväret. Det har gällt under Dumpens snart fyraåriga levnad.
Citera
2025-03-26, 23:22
Medlem
Citat:

Det dumpen gör är vinst drivande inte hjälpa utan tjälpa anhöriga,gäddor,mm

Kan säga det lär komma en jävla massa anmälningar mot dom!

Varför tror du dom inte får sponsorer, tv med sig ??
Varför?
Jo för dom går utanför lagens gräns!
För dom begår grov förtal, grov kräkning, även personskydd lagen man får ej namn ge gäddan !
Läs gärna på ang vad förtal är , det är när dom pekar ut folk utan dommar som ej gått brott!!

Dumpens fiskare leker barn dom begår med brott när dom använder AL tjänst för göra om sina bilder + leker annan person

Läs vad Jackie + alla andra fiskare själva säger

Nej enda idoten du tror på är BP Saras jävla blaska som hjärntvättar dig totalt !
Lika trög som ett tåg som inte orka dra
Citera
2025-03-27, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Det är nämligen lika sjuka sorts bilder, men det tycker tydligen inte du. Du verkar gilla barnporr.
Du får gärna argumentera utan personliga kommentarer om du klarar av det.

Så kallad barnporr framställs genom att begå övergrepp på ett barn.
Gäddornas äckelbilder framställs av gäddan själv (ingen annan drabbas av själva handlingen).

Endast någon som är riktigt stockdum eller har speciella värderingar kan likställa dem.
Vad är det för fel i huvudet på dig???
Citera
2025-03-27, 00:59
Medlem
Våra vänner i Dumpen live Youtube slängde ur sig att kommunisterna "riskerar" att vinna Bästa pris/Guldspaden" för gräv om Dumpen, stämmer detta?

Jag har gett Sara så många chanser men nu börjar jag tröttna men en (1) till ska Smurfan få.

Att Dumpen in action anses som lite B-journalistik har alla räknat ut. Det är alltid nån som flummar i bakgrunden när aggressiva Sara tar samtalen på högtalaren men han får aldrig yttra sig.

Fantastiska videos, kukar mm som vi fått i våra ansikten men man måste vara dum i huvudet om man inte blockat långt tidigare, så här ser det inte ut i verkligheten. Jag hade aldrig köpt/accepterat det om nån varit så jäkla dum och fortsatt konversationen med en snuskgubbe. Dumpen are the best in the world på att runka up.
Senast redigerad av Gipsy-tears 2025-03-27 kl. 01:08.
Citera
2025-03-27, 03:36
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Gäddornas äckelbilder framställs av gäddan själv (ingen annan drabbas av själva handlingen).

Endast någon som är riktigt stockdum eller har speciella värderingar kan likställa dem.
Barnporr är bilder av sexuell art, behöver inte vara äkta utan kan vara genererade, tecknade animerade. Typ sådana Sara skapar.
Citera
2025-03-27, 04:13
Medlem
Citat:

Vad är det för fel i huvudet på dig som ständigt misstolkar inlägg? Pajas!
Senast redigerad av Dusapa 2025-03-27 kl. 04:21.
Citera
2025-03-27, 04:38
Medlem
Citat:
Nä och det är en jävla tur det
Sen vet man int hur många barn dom har skrivit till tidigare

Jag känner ingen attraktion till barn och skulle aldrig sätta mig i en sån situation

Förmodligen inga, om man ska använda dumpen logik så borde det ha ramlat in anmälningar på alla uthängda från offer som känner igen dom så samtliga borde blivit lagförda vid det här laget, men det är dom inte, så du och dina polare i gräv sitter alltså och trakasserar människor pga ett fantasi scenario. Eller snarare för att ni är sadister

Det var inte det jag frågade så gissar att du medvetet spelar lite extra dum i huvudet. Jag frågade dig om du oavsett anledningen hade tyckt det var okej att en grupp sadister spridit bilder på och trakasserat dig?
Jag såg häromveckan att du hade gnällt på någons profilbild här på flashback, vad var det för fel på den??
Citera
2025-03-27, 04:52
Medlem
Citat:
I vilken chattlogg har dom fiktiva barnen tjatat till sig runkvideos? Det är ju snarare så att gäddorna själva är så jävla angelägna om att skicka dom äckliga bilderna och videoklippen medan fiskaren agerar relativt passivt

Skillnaden är att den finns ingen som begår övergrepp mot barnet genom att skicka bilder och filmer som ett barn aldrig har bett om, ett barn kan alltid stänga ner porrsidan ifall den finner det otäckt men om ett barn chattar med en äldre vuxen så kan barnet känna sig rädd för att stänga ner konversationen, rädd för att gäddan ska kontakta anhöriga för att barnet varit på sidor denne inte borde vara på

Det finns flera väsentliga skillnader som man inte kan bortse ifrån

Jag sitter till skillnad från dig inte och analyserar alla uthängningar men exempelvis han som har stämt dom skickar bilden efter en direkt uppmaning från fiskaren.

Och porrsidor är sidor som barnet borde befinna sig på menar du eller? Det var nog den mest långsökta bortförklaringen du kommit med hittills.

Snälla utveckla vilka skillnader det skulle vara?
Citera
2025-03-27, 05:28
Medlem
Mad monks avatar
Det är bara svenskar de jagar antar jag.
Citera
2025-03-27, 07:08
Avstängd
Citat:

Du är duktig på att missuppfatta och utifrån det dra snabba slutsatser och dumförklara folk. Jag fokuserar på resultatet dvs att jag skulle tycka det vara vidrigt att titta på barnporr och tycker det är vidrigt att se runkvideos etc.
Du kanske njuter av någondera genre , men det gör inte jag. Det verkar som att ditt fokus ligger på själva upphovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in