Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil87
I frågan om förtal är det civil olydnad
Jag skulle vilja jämföra med miljöaktivisters aktioner där dom menar att deras agerande är försvarlig då dom agerar i en nödsituation så argumenterar dumpen försvarligt av hänsyn till allmänintresse
Barnporrnografibrott och utpressning däremot har du helt rätt i att dom hävdar att dom inte begått det brottet öht
En komponent i civili olydnad anses vara att någon är beredd att sona sitt brott; man bryter mot lagen medvetet (och medger det) med hänvisning till vad man hävdar är ett moraliskt gott syfte. Det innebär att brottet motiveras och rättfärdigas av ens egen etiska övertygelse.
Man argumenterar inte juridiskt, utan moraliskt: Lagen är moraliskt fel, alltså tar jag mig moralisk rätt att överträda den; myndighetsbeslutet är moraliskt fel, alltså tar jag mig moralisk rätt att ignorera det.
Dumpen argumenterar istället för att uthängningarna är lagliga. Dumpen argumenterar juridiskt. Det gör även miljöaktivisterna som i en rättegång åberopar ansvarsfrihetsgrunden nöd. Dumpen åberopar ansvarsfrihetsgrunden försvarlighet + sant/skälig grund i förtalsfrågan.
Närmast är det en sorts
lawfare, snarare än civil olydnad: Juridiken som argumentationsverktyg eller, om man så vill, rättsaktivism - inom lagens ram bedrivs opinionsbildning och politiskt påverkansarbete i rättssalarna.
Om en ansvarsfrihetsregel (nöd eller försvarlighet) är tillämplig, utgör förfarandet definitionsmässigt inget brott - det är ansvarsfritt/lagenligt. Då finns ingen att juridiskt klandra. Om respektive ansvarsfrihetsgrund av rätten bedöms vara för handen, har följaktligen såväl Dumpen (Sara Nilsson) som miljöaktivisterna lytt lagen.
Därmed kan det inte vara fråga om civil olydnad. I Dumpenfallet blir det först det om Sara Nilsson skulle säga:
Jag vet att jag förövar förtal, jag erkänner det, och jag tar det straff domstolen utdömer, men jag anser att jag agerar rätt och riktigt oavsett vad lagen föreskriver. Jag handlar nämligen enligt min moraliska övertygelse och den säger mig att det är värt att överträda lagen.