Citat:
Ursprungligen postat av
Lessler
Därför kan publiceringen jämföras med att bli uthängd på förstasidan i lokaltidningen och dess digitala kanaler. Gäddan blir, vilket vi har sett åtskilliga exempel på, vida igenkänd på stan av folk som inte tidigare hade någon anknytning till denne.
Jämför det med att vanlige Svensson på fyllan drämmer till sin antagonist på ett av stadens nöjesetablissemang. I lokaltidningen står på sin höjd att läsa: "30-årig man dömd för misshandel", när den dagen är kommen.
Belastningsregister och söktjänster, visst, men det är ändå på en helt annan nivå att bli utpekad i en mediekanal med omfattande räckvidd.
Bra jämförelse tycker jag, taggar dock främst in dig nu för att du bortom rimligt tvivel är juridiskt skolad.
Jag har funderat på en omständighet som jag plockade upp tidigare i tråden, som jag inte har sett diskuteras närmare och blir nyfiken på din tagning i frågan.
I de fall "det fiktiva barnet" är tredje man i förhållande till gäddan och fiskaren, jag syftar på företeelsen med "peddomamman". Skulle detta på något sätt kunna utgöra ett brott från endera part? Jag tänker då främst på stämpling, BrB 23 kap 2§ 3st, eller möjligen anstiftan. Ser dock i 23 kap 2§ 5st att faran för brottets fullbordan, eller i detta fall avsaknaden av densamma, medför att det inte kan dömas till ansvar, så jag kanske besvarade min egen fråga här.
Det framgår i 6 kap 15§ att de brott som man kan tänka sig att det fanns fara för är kriminaliserade även enligt bestämmelserna i 23 kap, vissa av dem även i förberedelsestadiet enligt 6 kap 15§ 2st.
Det jag funderar på är alltså hur tunn isen fiskarna sitter och pimplar på är, och hur djupt eller kallt vattnet är.