Citat:
Ursprungligen postat av
Kundalini
Lite för nordkoreanskt och klanmässigt för min smak. Som liberal demokrat föredrar jag den rättsstatliga modellen.
Vart tar det slut? Jag antar att du inte vill begränsa den "sociala kontrollen" till att chatta med fiktiva barn (vilket det ju rör sig om i Dumpens fall)?
Det är inte liberal demokrati att förminska civilsamhällets och den sociala kontrollens roll till minimal och förespråka att vi inte får ha åsikter eller reagera på vad vår granne gör utan överlåta det till staten och låta denna bygga upp en enorm kontrollapparat som ersättning, som till exempel Chat Control.
Det är inte liberal demokrati att hävda att en fri press inte får peka ut personer som klandervärda utan måste begränsa sig till att beskriva specifika problem i generella termer och samarbeta med staten i att överlåta allt utpekande av någon icke kändis som gör fel till dömande i domstolar enbart och domstolar som skall vara stängda för allmänheten och att de följder som drabbar individen bara skall bestå i åtgärder av social ingenjörskonst utförd av statens experter utan insyn.
Det är inte liberal demokrati att mena att eftersom t ex mobbing och som här raggande på fiktiva barn inte är något som någon skall ha några synpunkter på alls och som tillhör den privata sfären därför att förövarna inte begått något brott eller annan försyndelser mot staten.