2024-12-11, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dusapa
Det spelar stor roll då dumpens enda fokus är fjortisar . Riktiga pedofiler ska definitivt fördömas , men det handlar ju inte dumpen om. Om tråden handlar om fotboll, ska vi då diskutera hockey och bordtennis för att de också är idrotter. Dumpen har skapat agendan och får nog stå för den.
Sen verkar du ha nollkoll på en riktig pedofil.
14 är alldeles för gammalt.
Kom igen när du vet något överhuvudtaget om pedofiler och eller fjortisar .

Gränsen är ju lite mera "flytande" för tillfället, efter DSM-5 – vilken fortfarande är föremål för en, minst sagt, "animerad diskussion" beträffande var gränsen går för pedofili".... Tills vidare gör man nog klokt i, att hålla sig till "omkring 13 år".
Citera
2024-12-11, 18:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Lite för nordkoreanskt och klanmässigt för min smak. Som liberal demokrat föredrar jag den rättsstatliga modellen.

Vart tar det slut? Jag antar att du inte vill begränsa den "sociala kontrollen" till att chatta med fiktiva barn (vilket det ju rör sig om i Dumpens fall)?

Det är inte liberal demokrati att förminska civilsamhällets och den sociala kontrollens roll till minimal och förespråka att vi inte får ha åsikter eller reagera på vad vår granne gör utan överlåta det till staten och låta denna bygga upp en enorm kontrollapparat som ersättning, som till exempel Chat Control.

Det är inte liberal demokrati att hävda att en fri press inte får peka ut personer som klandervärda utan måste begränsa sig till att beskriva specifika problem i generella termer och samarbeta med staten i att överlåta allt utpekande av någon icke kändis som gör fel till dömande i domstolar enbart och domstolar som skall vara stängda för allmänheten och att de följder som drabbar individen bara skall bestå i åtgärder av social ingenjörskonst utförd av statens experter utan insyn.

Det är inte liberal demokrati att mena att eftersom t ex mobbing och som här raggande på fiktiva barn inte är något som någon skall ha några synpunkter på alls och som tillhör den privata sfären därför att förövarna inte begått något brott eller annan försyndelser mot staten.
Citera
2024-12-11, 18:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag vet inte om jag uttryckte mig klumpigt eller om du slarvat i din läsning eller bara felciterat, men jag har inte såvitt jag vet förespråkat något statligt tillbakadragande eller lynchmobbar.

Jag uppfattar dig som att staten skall vara de enda som får lägga sig i och det om något är en nordkoreansk inställning.
Citera
2024-12-11, 18:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är inte liberal demokrati att förminska civilsamhällets och den sociala kontrollens roll till minimal och förespråka att vi inte får ha åsikter eller reagera på vad vår granne gör utan överlåta det till staten och låta denna bygga upp en enorm kontrollapparat som ersättning, som till exempel Chat Control.

Det är inte liberal demokrati att hävda att en fri press inte får peka ut personer som klandervärda utan måste begränsa sig till att beskriva specifika problem i generella termer och samarbeta med staten i att överlåta allt utpekande av någon icke kändis som gör fel till dömande i domstolar enbart och domstolar som skall vara stängda för allmänheten och att de följder som drabbar individen bara skall bestå i åtgärder av social ingenjörskonst utförd av statens experter utan insyn.

Det är inte liberal demokrati att mena att eftersom t ex mobbing och som här raggande på fiktiva barn inte är något som någon skall ha några synpunkter på alls och som tillhör den privata sfären därför att förövarna inte begått något brott eller annan försyndelser mot staten.

Som ober.lib väljer jag att för närvarande (! efter nära två dygns sömnbrist pga telefonjour...!) bara hålla med. Eventuellt "finlir" kan komma framåt natten.. ;-)
Citera
2024-12-11, 18:58
Avslutad
Citat:
Mer statlig övervakning och hårdare straff kommer inte att lösa några problem och är ett mycket större problem för integritet och utpekande av enskilda än det Dumpen utgör även om Dumpen skulle vara så illa som ni kritiker påstår.

Social kontroll är en nödvändig del av varje sunt och demokratiskt samhälle och något bra och naturligt, tvärtemot vad du fått för dig. Utan en sådan kommer samhället se ännu mer av både organiserad brottslighet och människor som försöker grooma barn för sex. Den kan inte ersättas av att staten skall lägga sig i allt som kan gå fel mellan människor och minutiöst kontrollera och bestraffa, medan vanligt folk skall hålla tyst och sköta sitt.

Social kontroll är inget medborgargarde eller pöbelvälde utan det är människors rätt och skyldighet att reagera mot sin granne som i skydd av sin anonymitet tror sig ha rätt att utföra handlingar som skadar medmänniskor och speciellt de svaga av dessa.

Håller med "i stort" – men det brukar tröska ned till, att grannen håller på "fel fotbollslag" – eller jämförbart... (Själv är jag aggressivt ointresserad av att titta på "titta, mamma, vad jag kan!"-händelser av vad sort det vara månde)...
Citera
2024-12-11, 19:04
Medlem
Citat:
Jag uppfattar dig som att staten skall vara de enda som får lägga sig i och det om något är en nordkoreansk inställning.

Om vi drar det till sin yttersta spets. Förespråkar du att vi privatiserar och konkurrensutsätter rättsväsendet?
Citera
2024-12-11, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
du syftar väl troligen på Sara, och senast jag kollade så är det en vuxen människa. med ett utvecklat sinne långt ifrån vad människor som inte ens slutat skolan innehar.

[...]

I vilka avseenden – bortsett från "självtillräcklighet" ?
Citera
2024-12-11, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
I vilka avseenden – bortsett från "självtillräcklighet" ?
sinnesvärlden (vilket jag förstår är något en pedofil kanske inte riktigt är utvecklad inom men det ändrar inte faktumet)

erfarenhet
kunskap

man ska ge fan i barn, är en simpel regel. de behöver inte dina kramar och gulligull.
Citera
2024-12-11, 19:16
Bannlyst
Varför har hon rakat av håret haha? Va söt hon är som skinnhead Sara
Senast redigerad av Fotbollskillen92 2024-12-11 kl. 19:20.
Citera
2024-12-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Om vi drar det till sin yttersta spets. Förespråkar du att vi privatiserar och konkurrensutsätter rättsväsendet?

Det där är en intressant fråga
Personligen så vill jag naturligtvis inte ha ett privatiserat rättssystem, just därför anser jag att polisen bör få göra det jobb dumpen gör idag
Citera
2024-12-11, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av servicedeskgirl
fy fan vilka grisar dumpen är som hänger ut det fina paret
tycker så synd om kvinnan

en 14-åring är fan mogen att ha sex med ett snällt par

jävla larv detta är

14-åringar ska knulla MER inte MINDRE

Det är skönt och det är kul

Vilken planet kommer du från? (Har ett genuint intresse för fruntimmer från främmande planeter)...

Om du, mot alla odds, skulle vara en jordisk varelse: vad fan (ursäkta) babblar du om?
Citera
2024-12-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Det där är en intressant fråga
Personligen så vill jag naturligtvis inte ha ett privatiserat rättssystem, just därför anser jag att polisen bör få göra det jobb dumpen gör idag

Problematiken är brottsprovokationen. Ser det som problematiskt även om det har ett gott syfte. Att bara ha det för ett brott känns inte rimligt. Tänk över hela en gång till vill vi ha det för trafikbrott, skattebrott. Blir så att säga en moralpolis när inte riktiga brott sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in