2022-06-08, 21:35
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
– Jag funderade på om jag måste döda barnen. I det totala kaoset tänkte jag att vi alla måste dö. Och i det, tänkte jag att om jag dör så kommer de tvingas avpublicera. På kvällen tre dagar efter allt börjat hade jag starka planer på att ta livet av mig. Jag är bra på att lura min omgivning. Om man vill dö så kan man det, säger Moa till Dagens ETC.

Moa funderade på om hon måste döda barnen. Det är ju jättehemskt. Hoppas att hon sökte och fick hjälp. Det är klart att det är traumatiserande. Men tror hon att hon ska kulla styra omvärlden med hot om att döda barnen är det illa.

Och sen så säger Moa att hennes barn kan bli utsatta för mobbing, men sen pratar hon om att hon tänkte mörda sina egna barn??

Eller att hon är bra på att luras så hon kan ta livet av sig utan att någon kan hindra det??

Hur ska barnen må av det då?

Hon är väl chockad... Människor i chock reagerar inte normalt och tänker inte rationellt. Det kan en apa räkna ut. Men jag ska försöka förklara så att även du förstår.

Hon har fått reda på att hennes man är otrogen, en pedofil, och dessutom att hon och barnen är uthängda med honom för hela landet att beskåda. Hon inser att det är en tidsfråga innan barnen blir retade i skolan.Förutom att de blivit av med sin far. Tidigare var det två som betalade för boendet. Nu är det en. Dessutom kan hon säkert inte jobba, sjukskriven. Ändå ska hon ta hand om barnen själv.

Att det far runt konstiga tankar i huvudet.... Inte så märkligt.

Du kan ana att livet är tufft.. Lite som att jag skulle avslöja din kukstorlek. Ditt liv skulle vara över. Alla skulle le när de såg dig, och du skulle veta varför.
Citera
2022-06-08, 21:39
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Ditt svar tyder på att du inte har en aning om hur människor fungerar. Eller också vill du inte riskera att möta Sara på en parkeringsplats..
Oh, dear! Vilket oväntat svar. Har du lust att bemöta det jag skrev istället för att bygga halmdockor och svinga röda sillar omkring dig?
VAD är Dumpens syfte enligt dig?
Citera
2022-06-08, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Hon är väl chockad... Människor i chock reagerar inte normalt och tänker inte rationellt. Det kan en apa räkna ut. Men jag ska försöka förklara så att även du förstår.

Hon har fått reda på att hennes man är otrogen, en pedofil, och dessutom att hon och barnen är uthängda med honom för hela landet att beskåda. Hon inser att det är en tidsfråga innan barnen blir retade i skolan.Förutom att de blivit av med sin far. Tidigare var det två som betalade för boendet. Nu är det en. Dessutom kan hon säkert inte jobba, sjukskriven. Ändå ska hon ta hand om barnen själv.

Att det far runt konstiga tankar i huvudet.... Inte så märkligt.

Du kan ana att livet är tufft.. Lite som att jag skulle avslöja din kukstorlek. Ditt liv skulle vara över. Alla skulle le när de såg dig, och du skulle veta varför.

Det handlar ju om att Moa i efterhand uttalar sig om att hon tänkte mörda sina barn. Hur tror du att barnen mår av att höra att mamma tänkte mörda dem? Att alla på skolan vet det?

Det verkar vara viktigare för mamma Moa att få tala ut om sitt eget mående på sina barns bekostnad. Sorgligt.
Citera
2022-06-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
För att svara på den frågan måste man nog först fastställa vad Dumpens syfte med sin verksamhet är.
De anger att de vill få till en lagändring, att grooming ska vara grooming även om den som utsätts för det är underårig eller ej.
Deras metod är att utge sig för att vara underåriga/en vuxen kvinna med underårigt barn, öppna för sexmöten.
De stämmer träff med vad de kallar gäddor (inte pedofiler) och filmar sedan komfrontationen, som i sig till metod har en del att önska.
Därefter, så fort de bara kan, publicerar de sitt filmklipp samt ett kollage av chatten med "gäddan". Ja, kollage, inte logg för det är inte allt och inte kronologiskt. Och framförallt finns det få "time stamps".

Det de borde göra efter att de kommit så långt som till en filmad konfrontation är att sitta på allt material tills de själva har identifierat sin "gädda".
Finns en sambo/fru tas en försiktig kontakt med denna för att informera vad man vet.
Finns det barn i hushållet inger man en orosanmälan till socialen.
Är man övertygad om att ett brott begåtts kontaktar man polisen.
Arbetsgivare kontaktar man enbart om arbetet innebär att "gäddan" har kontakt med underåriga i dess utförande.

Först därefter ser man över vad man ska publicera. Man blurrar "gäddans" ansikte och förvränger rösten. Man går igenom chatthistoriken och blurrar alla identifikationsmarkörer; namn/nick, ålder, ort, yrke, osv.

Detta alltså om det enda syftet med publiceringen är att påpeka att sådant här är vanligt förekommande och att man vill få till en lagändring enligt ovan.

Kommentar på detta inlägg, Sara?
Citera
2022-06-08, 21:52
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Det handlar ju om att Moa i efterhand uttalar sig om att hon tänkte mörda sina barn. Hur tror du att barnen mår av att höra att mamma tänkte mörda dem? Att alla på skolan vet det?

Det verkar vara viktigare för mamma Moa att få tala ut om sitt eget mående på sina barns bekostnad. Sorgligt.

Tanken med att anonymisera Moa var nog att hon skulle kunna vara öppen och ärlig med sina tankar utan att riskera represalier. Förklara för en större publik hur det är.

En viktig detalj i sammanhanget är ju att hon inte gjorde det.

Nu när du vet hur extrema och desperata tankarna kan vara hos de som drabbas.... Och hur finkänsligt Dumpen hanterar det. Sannolikt eftersom de inte bryr sig utan tycker det är lite roligt. Vad gör vi då av den informationen? (få se... 1 + 1 är... )
Citera
2022-06-08, 21:55
Medlem
Citat:

Fast det där är väl lite taget ur sin kontext. Hon beskrev en reaktion och vilka tankar som far runt i huvudet just för att sätta ord på chocken.
Citera
2022-06-08, 22:01
Medlem
Citat:
Tanken med att anonymisera Moa var nog att hon skulle kunna vara öppen och ärlig med sina tankar utan att riskera represalier. Förklara för en större publik hur det är.

En viktig detalj i sammanhanget är ju att hon inte gjorde det.

Nu när du vet hur extrema och desperata tankarna kan vara hos de som drabbas.... Och hur finkänsligt Dumpen hanterar det. Sannolikt eftersom de inte bryr sig utan tycker det är lite roligt. Vad gör vi då av den informationen? (få se... 1 + 1 är... )

Om Moa tror att det kan bli känt vad pappa Pontus har gjort och att han ville våldta ett barn, så borde hon ju förstå att hennes uttalanden om att hon ville döda barnen när deras pappa gjort bort sig komma fram också. Det är väl rätt enkel logik??
Citera
2022-06-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitterkaffe
Fast det där är väl lite taget ur sin kontext. Hon beskrev en reaktion och vilka tankar som far runt i huvudet just för att sätta ord på chocken.

Hon kände så ett par dagar att hon ville mörda barnen. Och som sagt, är hon rädd för att det Pontus gjort ska komma fram till skolan, så måste hon väl förstå att det kommer att komma fram att hon ville mörda dem också. Och detta är ju en viss tid tillbaka i tiden så hon kunde ha låtit bli att uttala såna saker om hon månade om sina barn.
Citera
2022-06-08, 22:05
Medlem
mariamusdotters avatar
Det går ju inte att bläddra bakåt. Jag hamnar på sorgtråden om Hjalmar Brantings död.

Kan nån sammanfatta?

Länk till full artikel om Moa?
Länk till Sjöbergs prat med henne?
Citera
2022-06-08, 22:06
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Om Moa tror att det kan bli känt vad pappa Pontus har gjort och att han ville våldta ett barn, så borde hon ju förstå att hennes uttalanden om att hon ville döda barnen när deras pappa gjort bort sig komma fram också. Det är väl rätt enkel logik??

Dumpen har hängt ut över hundra personer... Det är ju inte självklart vem Moa är.

Den enda som kan avsölja identiteten är om Sara bryter sekretessen eller om Journalisten gör det. Så, jo visst katten är ju chansen jättestor att det blir offentligt. Vi vet ju alla hur Sara ser på moral och etik.

Det har nog Moa förstått. Men ibland offrar människor sig själva för ett högre syfte. I det här fallet att rädda andra från att drabbas av Dumpen genom att visa baksidan av deras verksamhet.
Senast redigerad av fido1986 2022-06-08 kl. 22:14.
Citera
2022-06-08, 22:15
Medlem
Citat:
Dumpen har hängt ut över hundra personer... Det är ju inte självklart vem Moa är. Ens för Pontus om han läser artikeln.

Den enda som kan avsölja identiteten är om Sara bryter sekretessen eller om Journalisten gör det. Så, jo visst katten är ju chansen jättestor att det blir offentligt. Vi vet ju alla hur Sara ser på moral och etik.

Det har nog Moa förstått. Men ibland offrar människor sig själva för ett högre syfte. I det här fallet att rädda andra från att drabbas av Dumpen genom att visa baksidan av deras verksamhet.

Åjo, Pontus finns bland de hundra stycken. Pontus har flyttat från orten, har separerat, ringt sin arbetsgivare och sagt upp sig, begärt hjälp för sin störning, har ringt till sin övriga familj om saken.

Hur kan du tro att Pontus inte hittas och kopplas samman med mamman som ville döda sina barn.

Men å andra sidan, kanske Moa inte har något alls att göra här? Kanske är någon som vill sänka Dumpen??
Citera
2022-06-08, 22:17
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
De borde sluta med den "roliga" musiken de använder i klippen. De får hela grejen att verka väldigt oseriös.
Gör ingen skillnad. Oseriösheten ligger som en dimma över hela Dumpen, en tjackis som springer i naturen o lite Benny Hill-musik, haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in