2022-05-05, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Dina frågor är relevanta.
Man borde även kunna hänga ut en människa man chattat lagligt med på nätet.

Exempel: Jag snuskcattar privat med en brud via en dejtingsajt och hon skickar bilder på sin stjärt och bröst samt ansikte till mig, då kan har jag följaktligen rätt att lägga ut hela chatten plus hennes bilder öppet på internet, det är så jag antar att det ligger till.

Så fort en privatperson visar röven på nätet (även om den skickas privat från början) så är bilden allmän egendom

Helt sjukt men så är det. Får Dumpen får jag.

Du kan bli dömd för olaga integritetsintrång. Att olovligen sprida bilder av sexuell natur av någon kan du bli dömd för. I fallet Dumpen blir det svårt då de har utgivningsbevis, det har inte du som privatperson.

Frågan är här dock om inte Dumpen hamnar lite mellan stolarna juridiskt. Det är ju kränkning inte bara journalistik de ägnar sig åt. Sara skickar ju runkvideo till oss på Flashback som en slags hämndporr. Är det ett utgivningsbevis är till för?

Blir de av med utgivningsbeviset är det slutet för kukeriet för Dumpen.
Senast redigerad av Magmunnen 2022-05-05 kl. 09:11.
Citera
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Är du säker på att det är lagligt? Jag kan lägga ut nakenbilder på Eva Andersson samt lite sms på Facebook nu då?

Lägga ut nakenbilder är nog definitivt inte lagligt, men däremot så kräver det att någon av gäddorna faktiskt anmäler dom eller för den delen driver det själva civilrättsligt och det drar dom nog sig att göra av naturliga skäl.

ETA: TL;DR det Carlbom skrev.
Citera
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Det hade ju kunnat bli ett praktskämt på löpsedlarna varje år å polisens vägnar lagom till 1:a april.

"Polismyndigheten kraftsamlar inför årets mest bedrägliga dag"

Det är som sagts inte förbjudet att luras i sig. Men förlorar offret pengar klassas det som bedrägeri och det är så klart olagligt.
Med tanke på att gäddorna här i somliga fall förlorat sina jobb kan man iofs med lite fantasi hävda att de förlorat framtida pengar..

Vad som kan påverkas om man blivit lurad till att faktiskt begå ett brott är straffmätningen.

Brottsbalkens 29:e kapitel, 3:e paragrafen, 1:a punkten.

"om brottet föranletts av någon annans uppenbart kränkande beteende"
Inga problem att få någon att köpa knark då. Två kronor för tio gram tjack. Sedan är det bara att hänga ut. Finns hur mycket som helst man kan göra.
Citera
2022-05-05, 09:08
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Tror Dumpen är ute på väldigt hal is egentligen men ska det bli ett rättsfall av det så får väl den uthängde driva det själv vilket inte lär hända. Ingen gädda vill ta i den streisand-effekt det skulle innebära att släpa Patrik och Sara till rätten. Och ett skadestånd på 10 000 kr efter det blir en klen tröst.

Någon social upprättelse kan de aldrig få ändå, de kan bara göra saken värre.

Så det är alltså inte lagligt för mig, dig eller Patrik Sjöberg att sprida folks privata bilder och texter hur som helst?
Citera
2022-05-05, 09:09
Medlem
Citat:
Tror Dumpen är ute på väldigt hal is egentligen men ska det bli ett rättsfall av det så får väl den uthängde driva det själv vilket inte lär hända. Ingen gädda vill ta i den streisand-effekt det skulle innebära att släpa Patrik och Sara till rätten. Och ett skadestånd på 10 000 kr efter det blir en klen tröst.

Någon social upprättelse kan de aldrig få ändå, de kan bara göra saken värre.

Är väl egentligen bara förtal det kan tänkas bli fråga om. Men det är oerhört svårt att driva och nå framgång för en random kuf.
Att ställas inför ultimatum och göra skadan än större bara för att kanske, kanske, kanske få till ett skadestånd på några tusenlappar känns väldigt ovärt för de flesta tror jag.
Citera
2022-05-05, 09:11
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Du kan bli dömd för olaga integritetsintrång. Att olovligen sprida bilder av sexuell natur av någon kan du bli dömd för. I fallet Dumpen blir det svårt då de har utgivningsbevis, det har inte du som privatperson.

Så har man utgivningsbevis så kan man stjäla sprida folks bilder lite som man vill?
Citera
2022-05-05, 09:12
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Så det är alltså inte lagligt för mig, dig eller Patrik Sjöberg att sprida folks privata bilder och texter hur som helst?

Jag är ingen jurist men sprider du vår privata chatt i syfte att få mig att se klandervärd ut så kan jag driva det vidare och få rätt. Sen finns det ju också saker som "allmänintresse " att ta i beaktande, t.ex om det är en kändis, politiker eller ett uppmärksammat brott. Det förändrar spelplanen.

Men jag gubbgissar nu så finns nog de som är bättre än jag på det här.
Citera
2022-05-05, 09:13
Medlem
Citat:
Så har man utgivningsbevis så kan man stjäla sprida folks bilder lite som man vill?

Nja, inte som man vill. Finns det en journalistisk mening, ja, men för att enbart kränka, nej. Dumpen borde inte få ha inneha utgivningsbevis enligt mig. Kukeriet de ägnar sig åt har inget journalistiskt värde. De överutnyttjar utgivningsbeviset.
Citera
2022-05-05, 09:14
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Nja, inte som man vill. Finns det en journalistisk mening, ja, men för att enbart kränka, nej. Dumpen borde inte få ha inneha utgivningsbevis enligt mig. Kukeriet de ägnar sig åt har inget journalistiskt värde. De överutnyttjar utgivningsbeviset.

Jag håller med dig i sak där.
Citera
2022-05-05, 09:15
Medlem
huggormenstids avatar
Citat:

Det är väl ändå skillnad på få en oönskad dickpic eller att stjäla? Är det så du stjäl? Att butikschefen på Ica kommer och trycker ner en näve plockgodis i halsen på dig, utan ditt samtycke?
Citera
2022-05-05, 09:16
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huggormenstid
Det är väl ändå skillnad på få en oönskad dickpic eller att stjäla? Är det så du stjäl? Att butikschefen på Ica kommer och trycker ner en näve plockgodis i halsen på dig, utan ditt samtycke?

Jag pratar om att sprida folks privata bilder utan samtycke.
Citera
2022-05-05, 09:18
Medlem
Citat:
Jag är ingen jurist men sprider du vår privata chatt i syfte att få mig att se klandervärd ut så kan jag driva det vidare och få rätt. Sen finns det ju också saker som "allmänintresse " att ta i beaktande, t.ex om det är en kändis, politiker eller ett uppmärksammat brott. Det förändrar spelplanen.

Men jag gubbgissar nu så finns nog de som är bättre än jag på det här.

Ska erkänna att jag också gubbgissar, men har svårt att se att det finns en annan förklaring än den du ger plus att Dumpen kan ”gömma” sig bakom utgivningsbevis.

Tycker detta är en fråga som diskuterats för lite i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in