Efter att ha sett
en riktigt bra review så blev jag förvånad över att detta spel från 2014 inte har en egen tråd på Flashback.
Spelet
finns på Steam, och jag har hört ryktas om att det ofta finns på utförsäljning då det är ett lite äldre spel vid det här laget. Finns även på
G2A, vilket kan vara att föredra om man vill köpa alla expansioner som uppgår till knappa tusenlappen i Steams samlade paket.
Spelet är släppt av Amplitude Studios, som nyligen även släppte det Civilizationliknande spelet
Humankind, men många verkar tycka att Endless Legend är det bättre av dessa spel.
Spelet är ett traditionellt 4X-spel där man bygger städer på hexagonalt formade tiles, skickar ut arméer och ska dominera spelet på olika sätt. Reviewen gav intryck av att t.ex. religiös dominans har en mycket mer betydande del i militärt övertag än vad det har i t.ex. Civilization.
Man har också mycket mer kontroll över enheterna i detta spel. Man kan spendera resurser på att utrusta sina enheter, och så finns det även hjälteenheter med skill trees.
Jag själv blev alldeles kär efter att ha sett reviewen som förklarade faktionerna och den överskådliga spelmekaniken ingående och är precis i färd med att dyka in i spelet en stund. Faktionerna skiljer sig nämligen markant mot de olika civilisationerna i Civilization.
Vad säger Flashback, hiss eller diss?