Citat:
Hej Flashback!
Var med om något riktigt bisarrt alldeles nyss - klev på tvärbanan vid Liljeholmen samtidigt som kontrollanterna, de i ena änden, jag i andra. En manlig kontrollant får syn på mig, stegar fram, ber om biljett och ser på en gång att den är rabatterad. Han frågar om jag har mecenatkort och jakande visar jag kortet, då svarar han snabbt att min biljett måste varit skickad under resan och inte innan jag klev på - jag nekar ivrigt. Sedan så ändrar han sig och säger att jag inte klev på i Liljeholmen och att han inte såg mig göra det, därmed så hade jag skickat biljetten alldeles nyss. Jag nekade och till slut fick andra medresenärer gå i god för mig och då säger han: "Du kunde ju bara ha bestridit biljetten". Som att jag var jobbig? Har bara hört om liknande berättelser när kontrollanter försöker fylla någon kvot, men aldrig varit med om det själv. Helt jäkla stört. Var kan man vända sig för att klaga, SL sa att kontrollanterna var externa och därmed hade inte de något ansvar för deras agerande?
Var med om något riktigt bisarrt alldeles nyss - klev på tvärbanan vid Liljeholmen samtidigt som kontrollanterna, de i ena änden, jag i andra. En manlig kontrollant får syn på mig, stegar fram, ber om biljett och ser på en gång att den är rabatterad. Han frågar om jag har mecenatkort och jakande visar jag kortet, då svarar han snabbt att min biljett måste varit skickad under resan och inte innan jag klev på - jag nekar ivrigt. Sedan så ändrar han sig och säger att jag inte klev på i Liljeholmen och att han inte såg mig göra det, därmed så hade jag skickat biljetten alldeles nyss. Jag nekade och till slut fick andra medresenärer gå i god för mig och då säger han: "Du kunde ju bara ha bestridit biljetten". Som att jag var jobbig? Har bara hört om liknande berättelser när kontrollanter försöker fylla någon kvot, men aldrig varit med om det själv. Helt jäkla stört. Var kan man vända sig för att klaga, SL sa att kontrollanterna var externa och därmed hade inte de något ansvar för deras agerande?
Ja Bestrida betalningsansvaret det är så man formellt gör!
Man skickar ett mejl till ISS, och får ett automatiskt svar efter några sekunder att dom fryst alla krav, och vill ha in OCR eller personnummer och din version av varför Tilläggsavgiften är fel!
https://sl.se/kundservice/villkor/biljettkontrollen/
Därefter startas en kostnadsfri utredning av SL, det är dom som har bevisbördan att Visa när man steg på Tvärbanan i Liljeholmen, eller när man befann sig ombord så var Färdbiljetten obetald! Man kan bifoga sin egen bevisning att biljetten var betald när man gick på, men har ingen skyldighet att bevisa någonting, all bevisbörda har SL! Är man inte nöjd med beslutet så kan man överklaga beslutet till tingsrätten. I Tingsrätten har SL vunnit 98 av 100 överklaganden!
En Parkeringsanmärkning kan inte rivas av någon annan än den Parkeringsvakt i Stockholm som skrev den inom några timmar, det är ett myndighetsbeslut, arbetsledningen kan inte sätta press på parkeringsvakten, för det är brottsligt. Polisen kan bara riva Parkeringsanmärkning om Parkören kräver en formell Rättelse där det är uppenbart att parkeringsanmärkningen är rättsvidrig exempelvis fel Registreringsnummer, eller fabrikat det vill säga det är en Volvo men parkeringsvakten skrev Saab eller andra uppenbara fel!
Om det behövs en utredning vilket sker under ett bestridande, för att ta reda på om parkeringsanmärkningen är riktig så kan polisen eller domstolen avskriva anmärkningen, men parkeringsbolaget får betala halva avgiften som parkören fick betala! Så det blir konsekvenser för den som gör fel, och det gäller nog ISS också!
Och jag förmodar att Biljettkontrollanten är förordnad av SL som är en myndighet att skriva ut Tilläggsavgifter vilket endast tjänstemän kan göra enligt Lag om Tilläggsavgift, det är Kommunen som förordnar Parkeringsvakter på exempelvis Securitas!
Lag om tilläggsavgift
5 § Resande som vägrar att lösa biljett eller betala tilläggsavgift får avvisas från färdmedlet av en tjänsteman som utför avgiftskontroll. Vad som nu har sagts om färdmedel gäller även sådant område för järnvägs-, spårvägs- eller tunnelbanetrafik som allmänheten har tillträde till endast om avgift för resa har betalats. På begäran av en tjänsteman som utför avgiftskontroll ska Polismyndigheten lämna handräckning för att verkställa sådan avvisning som avses i första stycket. Lag (2014:720).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...iv_sfs-1977-67
Lite syniskt och lite krasst så kan man säga att Bestridanden är ett sätt att sätta dit Biljettkontrollanter och Parkeringsvakter som gör ett dåligt jobb!