2024-01-26, 10:22
Medlem
Poorboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truecrime4ever
I senaste avsnittet av Spår säger de att Julia aldrig utsattes för sexuellt våld. Stämmer detta?

Vi får väl anta att det stämmer. Jag har inte läst hela FUP men detaljer gällande Julia är väl maskade. Kan inte föreställa mig vilken grov tortyr hon har utsatts för om familjen inte fick några detaljer samt inte fick se kroppen överhuvudtaget.
Citera
2024-01-26, 10:25
Medlem
Poorboys avatar
Hur korkad är Marko egentligen? Varför berättade han ens för sin kollega att det var Julia och Robban som var döda? Hade han bara varit tyst och tagit bort wickr appen så hade han ju aldrig ens blivit misstänkt.
Citera
2024-01-26, 10:29
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poorboy
Hur korkad är Marko egentligen? Varför berättade han ens för sin kollega att det var Julia och Robban som var döda? Hade han bara varit tyst och tagit bort wickr appen så hade han ju aldrig ens blivit misstänkt.

Obehaglig typ som kom alldeles för lätt undan.
Citera
2024-01-26, 12:27
Medlem
Domstolsverkets avatar
Hovrättens dom meddelas den 5 februari
Citera
2024-01-27, 12:40
Medlem
SigneKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poorboy
Vi får väl anta att det stämmer. Jag har inte läst hela FUP men detaljer gällande Julia är väl maskade. Kan inte föreställa mig vilken grov tortyr hon har utsatts för om familjen inte fick några detaljer samt inte fick se kroppen överhuvudtaget.

Hon var naken. Hennes trosor ”avskurna”. Hennes DNA fanns på hans penis, och han hade kalsonger på sig när de hittades. Alla handbojor, rep, läderhalsband och grejer hade en blandbild av bägges DNA på sig. Allt detta finns trots allt i FUP även om det mesta är maskat.
Senast redigerad av SigneKanin 2024-01-27 kl. 12:44.
Citera
2024-01-27, 14:05
Medlem
SigneKanins avatar
Klippt ut lite från FUP om man vill slippa leta upp ovanstående undersökningsfynd jag nämner: https://ibb.co/DrjpwCd

Utifrån dessa kan man också dra slutsatsen att han sköt henne medan hon låg ner, eftersom en avfyrad kula hittades i madrassen under hennes huvud.
Citera
2024-01-30, 20:47
Medlem
kaktusplastiks avatar
Lyssnade precis igenom hela Spår. Hur är det möjligt att detta fall fått så lite uppmärksamhet? Till och med Flashbacktråden är kort. Det är ju en helt sjuk historia. Fy fan, stackars J och hennes familj. Det är så bottenlöst tragiskt.

Vilka vedervärdiga avskum R och M är. R kom för lindrigt undan, hoppas M kommer få ett riktigt straff framöver. Några månader i fängelse är verkligen ingenting. Han är lika skyldig som R. Skulle fira stort om han blev utsatt för tortyr.

Jag har svårt att tro att R inte gjort något sexuellt mot J. Med tanke på hans tidigare attack mot den andra tjejen och att han dessutom var "kär" i J.

Men något som jag inte kan låta bli att tänka på... Han måste ju gjort liknande saker fler gånger. Har man såna böjelser kan man väl inte bita ihop i 15 år?
Citera
2024-02-02, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Men något som jag inte kan låta bli att tänka på... Han måste ju gjort liknande saker fler gånger. Har man såna böjelser kan man väl inte bita ihop i 15 år?
Finns säkert fler offer. R har väl kört på "Åh nej du kan inte berätta för någon. Berättar du för någon är mitt liv förstört och jag kommer ta livet av mig"

Guilt trippa offret så hen inte anmäler händelsen.
Citera
2024-02-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novitcuria
Visst är det samma Marko som varit med i Rex Scania (Ultras Malmö)? Användarnamn marko1910_ på instagram.

Om det är samma Marko så har han både det ena och andra i hans bagage, inte förvånad att han inte tjalla om jag säger så.
Citera
2024-02-05, 11:48
Medlem
maltzors avatar
https://www.sydsvenskan.se/2024-02-05/hovratten-inte-bevisat-att-35-aring-forstod-att-kvinna-skulle-mordas

Domen från tingsrätten fastslås alltså av hovrätten.
Citera
2024-02-05, 12:06
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen ( Hovrätten fastställer dom gällande underlåtenhet att avslöja människorov):
Citat:
Även hovrätten dömer en man till fängelse i åtta månader för underlåtenhet att avslöja människorov. Liksom i tingsrätten frikänns mannen från underlåtenhet att avslöja mord.

Mannen har känt till att en kvinnlig kollega hölls inspärrad i en lägenhet i Malmö under ett par dagar i augusti 2021. Han var inte delaktig i brottet men eftersom han kände till det var han skyldig att anmäla eller avslöja det, vilket han inte gjort.

Åklagaren har yrkat att mannen även ska dömas för underlåtenhet att avslöja mord då kvinnan senare hittades död i lägenheten. Den man som spärrat in och mördat henne hade därefter tagit sitt eget liv.

Liksom tingsrätten gör hovrätten bedömningen att det inte är bevisat att mannen känt till några mordplaner.

– Det är svårt att förstå hur den man som spärrade in kvinnan hade tänkt sig att det brottsliga angreppet skulle avslutas. Att han berövade kvinnan livet kan mycket väl ha skett som en plötslig och desperat handling. Detta gör att det inte säkert går att fastslå att det ens fanns sådana planer som den tilltalade kunde känna till, säger Lars Lindblad, hovrättsråd.

Rätten är enig.
Hovrätten över Skåne och Blekinge, mål: B 1904-23
Citera
2024-02-05, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zicksack
De var arbetskamrater på båten.

# Robert var intresserad av Julia, han sa det inte rakt ut, men det var mer än vänskap från hans sida. (Han sa det nog senare i något sammanhang till en polare eller de uppfattade det så.)

# Julia var inte intresserad av Robert mer än vänskap. De delade ensamheten, sa hon, så därför bodde hon hos honom till och från.

# Maja var vän med båda.
Men här blev det konstigt. Maja och Roberts sms/samtal där han ofta talar negativt om Julia. ”Att hon tagit hans mediciner, att han gör allt, lagar mat mm. men hon blir inte klar med något.”
”Nu duschar hon, nu hinner vi inte till gymmet mm” Maja är ganska neutral i sina svar, men Robert låg på ganska mycket.
Frågade när Maja och Julia skulle träffas.

Han verkade besviken på många. Såg i FUP en bild från hans lägenhet där boken ”Omgiven av idioter” låg framme.

Så uppfattade jag det. Men kanske andra vet mer om deras invecklade relation.

Vad var det för båt de jobbade på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in