• 1
  • 2
2021-08-22, 20:08
Medlem
Sant. Det är första dagen som är karens i såfall. Om karens dras så får du sjuklön för dag 2-14. Därefter är det FK som står för din sjukpenning.
Citera
2021-08-22, 20:19
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om du fått lön för dag 1 så har du inget karensavdrag och kan inte få ersättning en gång till för samma dag.
Citat:
Ursprungligen postat av Scumbag666
Sant. Det är första dagen som är karens i såfall. Om karens dras så får du sjuklön för dag 2-14. Därefter är det FK som står för din sjukpenning.
Ursäkta, enligt lönebeskedet står det dag 2-14. Så då ansöker jag om karensavdrag och anger datum den första dagen jag var sjukskriven?
Citera
2021-08-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Ursäkta, enligt lönebeskedet står det dag 2-14. Så då ansöker jag om karensavdrag och anger datum den första dagen jag var sjukskriven?

Ja. Det finns en enkel e-tjänst på fk.se
Citera
2021-08-25, 02:18
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej, jag är sjukskriven sedan två månader tillbaka och ska för första gången få hjälp av Försäkringskassan i form av sjukpenning. Igår fick jag ett SMS där det stod att ett beslut har tagits. Jag loggade in på hemsidan och såg att man beslutat vad min sjukpenningsgrundande inkomst är. Den skiljde sig inte mycket från min vanliga årslön. Jag gick då till betalningar för att se några preliminära, men där var det tomt. Jag ser heller inte i beslutet att någon sorts sjukpenning är antingen beviljad eller avslagen.

Kommer mer information senare eller är detta själva beslutet och representerar vad jag kan förvänta mig i ersättning?

Glöm inte bort att anmäla till afa försäkringen om du har den möjligheten att få från dom. Då har du rätt att få 10% även därifrån från15:e sjukdagen.
Citera
2021-08-27, 04:10
Medlem
Privattaxins avatar
Hej igen,,, Om man inte fått utbetalning 25e 26e eller 27e innebär det att man med största sannolikhet måste vänta tills nästa månad för att få utbetalning?
Citera
2021-09-12, 23:41
Medlem
Citat:
Hej igen,,, Om man inte fått utbetalning 25e 26e eller 27e innebär det att man med största sannolikhet måste vänta tills nästa månad för att få utbetalning?

Det beror på. Tas ett beslut tex den 10 februari för perioden 1 januari - 30 mars så får du perioden 1 januari - 10 februari utbetalt inom två bankdagar och perioden 11 februari - 20 februari utbetalt mellan 25-27 februari. Sen perioden 21 februari - 20 mars 25-27 mars och perioden 21 mars - 30 mars 25/27 april, om de inte avslutar ärendet tidigare och gör en direktutbetalning i samband med det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in