2021-08-20, 23:41
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Jag har bara sett Kalle på Spången för många år sedan på TV. Filmen var riktigt spännande (jag har för mig att det var en eldsvåda i en kvarn), men också rolig och en aning sorglig.

Nu vill jag se fler filmer med Edvard Persson. I vilken ordning ska man se dem? Finns filmerna på Netflix? Har biblioteken DVD:er att låna ut? Vilken är din favoritfilm med Edvard Persson? Om du är kvinna eller fikus, tycker du att Edvard Persson var en stilig karl?
Citera
2021-08-21, 13:40
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Jag har bara sett Kalle på Spången för många år sedan på TV. Filmen var riktigt spännande (jag har för mig att det var en eldsvåda i en kvarn), men också rolig och en aning sorglig.

Nu vill jag se fler filmer med Edvard Persson. I vilken ordning ska man se dem? Finns filmerna på Netflix? Har biblioteken DVD:er att låna ut? Vilken är din favoritfilm med Edvard Persson? Om du är kvinna eller fikus, tycker du att Edvard Persson var en stilig karl?
Skanör -Falsterbo är en klassiker. Främst för att den innehåller Skånes nationalsång.
Citera
2021-08-22, 20:57
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Skanör -Falsterbo är en klassiker. Främst för att den innehåller Skånes nationalsång.
Finns det inte en Edvard Persson-film där han är gerillakrigare och slåss mot tyskarna? Jo, det tror jag. Jag minns som i en dröm hur han smugglade vapen i en fiskebåt. Ja, nu kommer det tillbaka till mig. Jag ser för mitt inre en massa gevär liggande på fiskebåtens durk.

Sedan tror jag att det fanns planer på en Hollywood-version av Edvard Persson-konceptet. Judarna hade köpt rättigheterna till en långfilm som skulle heta Edvard Persson vs. the Flying Saucers. Ett rafflande drama om en gladlynt men lite flegmatisk småbonde i den skånska myllan som får besök av illasinnade rymdmänniskor som ska kidnappa hans bästa mjölkko Rosa.

Edvard måste fly till skogs och tänka ut en plan för att rädda Rosa. Han får med sig bästa klyvyxan, hagelgeväret och en ryggsäck med feta korvar, rökt ål och majonnäs och slår läger i skogen och börjar bygga en underjordisk bas. Beväpnad med yxa och hagelbrakare anfaller han sedan det flygande tefatet, slaktar utomjordingarna med yxa i pannan och hagelbrakare rakt i fejset och fritar Rosa från utomjordingarnas våld. En blandning av Rambo och Independence Day, med andra ord.

Det blev tyvärr något strul med kontraktet och rättigheterna när den ena juden stämde den andra juden i Hollywood, och Edvard Persson gick vidare med planerna att skriva manus till en till film som aldrig blev av, nämligen Edvard Persson på Jägersro, där han skulle spela en framgångsrik travtränare som har problem med spriten och fruntimmer. Efter det fiaskot var Edvard Perssons tid över och Hasse och Tage tog över filmen i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in