2021-08-19, 14:55
Medlem
Om jag som privatperson betalar in 100 000 kr till mitt helägda aktiebolag för att byta golvet i mitt vardagsrum som marknadsmässigt kanske kostar 20 000 kr för att få en högre vinst i mitt aktiebolag så att siffrorna ser bättre ut i mitt aktiebolag - är det helt ok eller finns det något problem med att betala högre än marknadsmässigt pris på tjänst utfört av sitt helägda aktiebolag?

Jag behöver ju betala mer skatt på detta sätt än om jag betalat marknadsmässiga 20 000 kr. Finns det ändå nåt problem med detta?
Citera
2021-08-19, 15:27
Medlem
Vilken pajas hade dock gjort så?
Citera
2021-08-19, 15:34
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Vilken pajas hade dock gjort så?
Tvätta pengar?

Om det nu är det, så är det bättre att ha ett företag som hyr ut saker, istället för bygg/sälj.
Citera
2021-08-19, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Tvätta pengar?

Om det nu är det, så är det bättre att ha ett företag som hyr ut saker, istället för bygg/sälj.
Känns litet riskabelt att betala 100k i kontanter till sitt egna företag som klumpsumma så där, kan tyckas.
Men som TS skriver skall det ju vara för att få företagets vinst att se bättre ut, vilket fortfarande låter ypperligt dumt.
Citera
2021-08-19, 16:30
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Känns litet riskabelt att betala 100k i kontanter till sitt egna företag som klumpsumma så där, kan tyckas.
Men som TS skriver skall det ju vara för att få företagets vinst att se bättre ut, vilket fortfarande låter ypperligt dumt.

Ja, jag kan förstå att när eventuella framtida kunder tittar på likviditeten osv på allabolag.se osv så ser det bättre ut. Men är det värt det bara för att eventuella prospekt ska tro att företaget går bättre än vad det gör?

Kanske om man har något stort prospekt på väg in som inte skulle våga anlita företaget om det inte hade dom siffrorna. Ok, så jag kan se *varför* man skulle kunna tänka sig göra det.

Men undrar om inte det drar åt sig ögonen från skatteverket?
Citera
2021-08-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trubbelgum
Om jag som privatperson betalar in 100 000 kr till mitt helägda aktiebolag för att byta golvet i mitt vardagsrum som marknadsmässigt kanske kostar 20 000 kr för att få en högre vinst i mitt aktiebolag så att siffrorna ser bättre ut i mitt aktiebolag - är det helt ok eller finns det något problem med att betala högre än marknadsmässigt pris på tjänst utfört av sitt helägda aktiebolag?

Jag behöver ju betala mer skatt på detta sätt än om jag betalat marknadsmässiga 20 000 kr. Finns det ändå nåt problem med detta?

Vilka siffror i bolaget vill du förbättra?
Citera
2021-08-19, 17:44
Medlem
Citat:

Är väl bättre att dela upp det på fler jobb med normal prissättning så det inte väcker misstanke.
För övrigt så känns det som ett dåligt sätt.
Citera
2021-08-19, 20:53
Medlem
Så du ska ta pengar som redan ålagts full inkomstbeskattning, stoppa tillbaka dem in i ditt eget företag via försäljning, vilket kommer generera dels en momsskuld och dels potentiellt bolagsskatt? För att sedan betala inkomst- alternativt kapitalbeskattning, IGEN, när du ska ta ut samma pengar ur bolaget.

Jag ids inte göra beräkningen men det känns som du kommer betala typ 3 kronor för varje en krona som kommer in i bolaget. Så varför inte säga vad du EGENTLIGEN vill uppnå för om inte detta är ett ganska uppenbart försök till pengatvätt så har jag svårt att se vad detta skulle tjäna till.
Citera
2021-08-29, 19:34
Medlem
Citat:

Jag tror det är ok. Tycker dock det är en tragedi att göra sådant.
Citera
2021-09-03, 17:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Det finns ingen legitim anledning att göra på det här sättet. Om bolaget behöver kapital så kan du tillskjuta kapital istället (och slippa avbränningen på moms). Den enda orsaken jag kan komma på att man vill göra på ditt sätt att man vill lura någon annan (antingen en bank eller en potentiell köpare av bolaget) att verksamheten går bättre än vad den egentligen gör. Och då är det fråga om bedrägeri, ganska lättupptäckt om det är mot en köpare, mer svårupptäckt om det är mot banken.
Citera
2021-09-03, 17:22
Medlem
Eh.... betala 80.000 extra med privata skattade pengar för nöjet att skatta dem en gång till....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in