2021-08-24, 17:10
Medlem
Katzyns avatar
Som ung vuxen tar man ju vaccinet av solidaritet med mer sårbara grupper. Visst,din kropp ditt val, men du får ju leva med konsekvenserna av ditt val. Du är osolidarisk och prioriterar dig själv som redan maxprivilegierad på hälsoplanet över mer sårbara individer, givetvis sårar det dem och det är en logisk följd att de väljer bort dig och knuffar ut dig ur gemenskapen.

Men visst, ytterst får de acceptera ditt val och välja bort dig ist. Man kan dock förstå att de är rädda att de därmed tvingas välja bort sin dotter med.
Citera
2021-08-25, 00:24
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Som ung vuxen tar man ju vaccinet av solidaritet med mer sårbara grupper. Visst,din kropp ditt val, men du får ju leva med konsekvenserna av ditt val. Du är osolidarisk och prioriterar dig själv som redan maxprivilegierad på hälsoplanet över mer sårbara individer, givetvis sårar det dem och det är en logisk följd att de väljer bort dig och knuffar ut dig ur gemenskapen.

Men visst, ytterst får de acceptera ditt val och välja bort dig ist. Man kan dock förstå att de är rädda att de därmed tvingas välja bort sin dotter med.

Jag vet inte varför, men det här är en poetiskt vacker sammanfattning av hela grejjen!

Här kommer min...
Ja, jag är osolidarisk i mitt val ur den synvinkeln att jag inte tänker göra det som majoriteten ser som det enda rätta.
Jag är egoistisk, utav samma anledning.
Jag är pragmatisk nog för att inse att mina handlingar har/får konsekvenser.
Jag är självisk nog för att ta mig rätten till att beklaga mig över situationen.
Och jag är kär nog för att vara livrädd över att förlora den enda människan jag bryr mig om, över någonting som jag bryr mig mer om än vad andra bryr sig om.
Jag är luttrad nog för att inse att så kan bli fallet.
Men jag är naiv nog för att hoppas på motsatsen..
Citera
2021-08-25, 01:36
Medlem
seriously?s avatar
Har liknande tankar som dig och lite i samma sits med påtryckning från alla håll och kanter att vaccinera sig. Frun, mina föräldrar, svärföräldrar, syster m.fl. tycker jag är idiotisk och inte tänker på andra.
Får nog höra det minst en gång om dagen att jag måste vaccinera mig. "Tänk på smittspridningen", "Delta-varianten", "Du kan smitta oss"(Ni vaccinerade er just för att inte bli smittade va? Logic much?), "Folk kan dÖöÖöÖÖ" är väl de vanliga fraserna, säkert har du hört de också.

Har enkelt förklarat det att jag inte tänker ta ett nödvaccin, speciellt något med en så pass ny teknik som ett mRNA-vaccin. Säger istället att jag kommer ta Novovax (Proteinbaserat) när det blir tillgängligt, vilket jag kommer göra.
Jag håller fortfarande avstånd och spritar händer till skillnad från övriga fårflocken som samlas i kön på ica för att prata om vilken god plankstek de åt på restaurant förra lördagen.

Jag kommer säkert ta mRNA-vaccin i framtiden men avstår denna gång.

Lite andra tankar innan någon skriker antivaxxer:

Ja, vaccin hjälper, men vi vaccinerar inte varenda kotte mot säsongsflunsan. Äldre och andra i riskgrupper ska för all del ta vaccin.
Citera
2021-08-25, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Jag vet inte varför, men det här är en poetiskt vacker sammanfattning av hela grejjen!

Här kommer min...
Ja, jag är osolidarisk i mitt val ur den synvinkeln att jag inte tänker göra det som majoriteten ser som det enda rätta.
Jag är självisk nog för att ta mig rätten till att beklaga mig över situationen.
Och jag är kär nog för att vara livrädd över att förlora den enda människan jag bryr mig om, över någonting som jag bryr mig mer om än vad andra bryr sig om.

Om du inte klarar av två nålstick, så köp hem ett gäng antigentest från valfritt apotek och testa dig innan ni ska umgås med svärföräldrarna.

https://www.apotea.se/boson-sjalvtes...igen-test-5-st
Citera
2021-08-25, 03:41
Medlem
Citat:

Här kommer min...

Det krävs ändå flera dussintals vaccinationer för att förebygga 1 smitt fall. Delta är väldigt smittsamt och man vaccinerar sig mer för sin egen skull numera. Om du inte har så mycket kontakt med andra så kommer din vaccination ändå statistiskt knappt ha någon påverkan på det fåtal som är i din närhet.

Ja, NNV är tveklöst lägre än i de utförda studierna men det ger ändå en fingervisning om åt vilket håll det barkar, speciellt om man inte umgås så många andra under en kortare tid.

Inget att må dåligt över. Du kan hålla distans och kanske vara ifrån dem ett tag om det stör dem så mycket.

Jag har inte heller vaccinerat mig för jag bor i en liten stad, umgås inte med så många just nu och jag är inte särskilt orolig. Kan mer om hälsa än de flesta. Folk lever på snabbmakaroner och ketchup och undrar varför de får en hjärtinfarkt vid 50.

Det är fan farligare att köra bil till jobbet eller äta mat! Det säger väl en del.

Folk som ger efter är svaga, ge aldrig efter för grupptrycket. Jag kommer bara vaccinera mig om det kommer behövas för att jag ska kunna leva ett ''normalt'' liv eller om en väldigt farlig mutation dyker upp. Annars får det vara.
Senast redigerad av Lukas17 2021-08-25 kl. 03:54.
Citera
2021-08-25, 08:48
Citat:

Här kommer min...
Dock inte kär nog att prioritera henne. Och det är nog vad som fastnar i hennes sinne.
Citera
2021-08-25, 10:19
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Dock inte kär nog att prioritera henne. Och det är nog vad som fastnar i hennes sinne.

Thus Spoke Zarathustra
Citera
2021-08-28, 09:58
Medlem
Helt rätt att du står på dig hade gjort exakt samma sak. Någon ska tvinga dig att ta ett vaccin men hur vore det om du påtalade för de berörda angående deras kost eller träning? Det hade tagit hus i helvete.
Så vitt jag vet så är det ett fritt val att ta ett nödgodkänt vaccin, att ens försöka pressa någon till att ta det är absurt.
Hade det funnits fler som dig så hade världen varit en bättre plats stå på dig och gör det du tror på.
Är själv ingen antivaxxer bara för att jag avstår ett enda vaccin där jag tog hänsyn till:
Min ålder
Min fysiska status
Min kost

Däremot har jag aldrig sagt att jag inte kommer ta vaccin mot covid-19, men jag gör det inte just nu eftersom det är mitt val.

Man behöver inte berätta för 5 miljoner svenskar att bara 300 fick narkolepsi under svininfluensan, man kan berätta det för dom 300 som fick det att det var faktiskt bara ni som fick det, det känns nog tryggt för dem.
Citera
2021-09-04, 00:44
Medlem
Citat:
Wall of text, för er som orkar!

Okej, så här ligger det till...
Jag har hamnat i en ganska prekär situation.
Dels med mina svärföräldrar och dels, i förlängningen även med min sambo sedan flera år tillbaka.
Problemet grundar sig i den här sk. Rådande pandemin (ja jag säger den "så kallade" för att det är min åsikt) och alla dessa vaccinationer, snack om vaccinationspass och restriktioner.
Min sambos pappa är multisjuk sedan ett par år tillbaka, medans hennes mamma är frisk som en nötkärna, om än till åren kommen.
Båda hennes föräldrar har tagit två sprutor vardera, min sambo tog sin andra spruta i slutet av förra veckan.
Medans jag varken har eller tänker ta någon utav sprutorna, åtminstone inte frivilligt.

Det är min åsikt, det är min kropp och det är mitt val.
Men, för den sakens skull så är jag ingen rabiat antiwaxxer som känner en kompulsitet att diskutera, raljera eller smutskasta oliktänkande personer i min absoluta närhet!
Jag respekterar deras val i livet, av samma anledning som jag önskar att dem respekterar mina.
Nämligen att vi är vuxna personer, som gör våra egna rationella eller irrationella val och vi bestämmer själva över hur vi förhåller oss till rekommendationer gällande bl a. Ev vaccination.
Låter rimligt va?
Om det vore så enkelt!

I helgen kom hennes föräldrar på besök till oss, normalt sett har vi sett till att hålla oss utomhus vid dessa besök.
Detta för att stilla deras oro gällande risken för att kunna bli smittad utav min sambo eller mig, men pg a. Ett kraftigt och plötsligt skyfall så valde vi och dom, rent spontant att ändå att gå in till oss.
Vi spenderade ett par timmar tillsammans och hade det riktigt trevligt!
Nu till problemet.
Två dagar efter vistelsen så ringer min svärfar till min sambo och är minst sagt, väldigt upprörd..
Det visar sig att min svärmor har fått ont i halsen under natten och känner sig lite krasslig och det är på något sätt vårat fel, pga. Att dom gick in till oss.
Han följer sedan upp detta med att ondgöra sig över att jag inte har, eller tänker vaccinera mig och insuinerar samtidigt att det är jag som har smittat min svärmor.
Då jag får höra detta som andrahandsinformation, väljer jag att ringa upp och konfrontera honom om detta..
Även om han aldrig sa rakt ut att jag har smittat hans fru, så kändes det för mig som att det var hans underliggande budskap.
Då han sa, att om jag bara hade slutat tramsa mig och tagit vaccinen så hade detta inte ens kunnat hända..!
Jag tar väldigt illa vid mig...
Om detta hade varit någon annan än just min svärfar så hade jag i det läget gått till verbalt motangrepp, taggarna utåt och full patte!
Men jag får svälja klumpen, räkna till 10 (miljoner) och vänligt men bestämt avsluta samtalet.
Omedelbart efter det, går jag in på 1177 och bokar provtagning som häromdagen kom tillbaka negativt.
(Det skall tilläggas att jag i övrigt inte uppvisar några andra sjukdomssymptom, i stil med förkylning, nästäppa eller ont i halsen.)
Jag är ingen expert gällande sjukdomsspridning, men jag tvivlar på att jag skulle ha varit smittbärare i detta fall.
Dessa provsvar och uppgifter, vidareförmedlar jag direkt till mina svärföräldrar.

Det är egentligen efter att jag gjort det sistnämnda som jag börjar känna mig emotionellt utpressad, det är åtminstone då jag hajar till.
För nu ändras deras tonläge abrubt och går från att vara i ett anklagande tonläge, till att bli utav en mer ömkande karaktär..
De börjar uttrycka en oro för min hälsa, om jag inte tar vaccinet. De säger att det känns tråkigt att vi inte kommer kunna träffas mer, då dom inte vill riskera att någon av dom blir sjuka.
Tänk alla jular och övriga faniljehögtider som jag kommer få vara tvungen att avstå ifrån, eftersom att jag inte vill "spela boll".
Tänk alla konserter och utlandsresor som jag kommer gå miste om etc. Och sådär fortsätter det i all oändlighet!
Värst av allt är när dom börjar spela ut mig mot min sambo, deras dotter.
Tänk på allt HON kommer missa, pg a. Mina val.
Återigen, för husfridens skull så lyckas jag behålla lugnet nog för att snällt avsluta vårt "trevliga" samtal..

All cred till min sambo, som ändå lyckades bolla mig och sina föräldrar samtidigt!
Men nu har även hon börjat smyga in sin oro för framtiden, när jag nu väljer att avstå dessa vaccin och de ev. efterföljderna detta val bär med sig.
De kom under skinnet på henne helt enkelt, men jag kan inte klandra henne för det!
Jag klandrar inte ens hennes föräldrars val, att ta fysiskt avstånd för att minimera riskerna för smitta.
Men, jag klandrar dom för att de försöker manipulera mig till att göra ett val som jag i själen känner är fel!!
Jag känner mig sårad, jag känner mig emotionellt utpressad och jag känner mig genuint rädd över att förlora den personen som jag älskar mest av allt i hela världen..
Ska jag rucka på mina principer och min värdighet, bara för att göra andra nöjda?
Ska jag förlora min stolthet och intrigitet, bara för att rädda våran relation?
Ska jag behöva känna mig som boven i dramat, bara för att jag är av en annan åsikt?
Är det värt att offra min själ för det här?
Frågorna är retoriskt ställda, men maler sönder hjärnan och hjärtat på mig just nu!
Spela boll vs bli paria...

Är det någon annan som går, eller har gått igenom något liknande? Isåfall hur agerade ni och vad blev konsekvenserna av ert agerande?

Först vill jag säga att jag delar din uppfattning om att var och en har rätt av välja om de vill ta sprutan eller ej. Jag har äldre människor runtom mig, jag tar inte någon risk med deras hälsa och jag vill fortsätta träffa dem, så jag tog mina sprutor.

Du kallar det emotionell utpressning, jag kan förstå varför. Men egentligen utövar de sin rätt att umgås med vem de vill. Att de anser att du utgör en förhöjd risk för deras liv är ju helt logiskt.

Att det inte finns data på hur farliga vaccinen skulle vara, är ju felaktigt. 2,15 miljarder människor har fått vaccinet nu. Har du hört talas om någon studie som haft så många deltagare att samla data om? Men motvilja till vissa saker är inte alltid logisk och jag förstår att du är ovillig. Min mamma var det också, till slut gick hon och tog dem och hon känner sig bra mkt säkrare nu.

Sedan kan ju dina svärföräldrar få smittan i alla fall. Nu är jag ingen expert, men jag tror att även om du är vaccinerad så kan du vara smittobärare. Men det är mkt mer osannolikt.

Det är ju logiskt att de inte vill umgås med dig, och om du kräver av andra att de respekterar ditt beslut att inte ta vaccinet, så får du helt enkelt acceptera att de inte vill umgås med dig. Om det är värt den uppoffringen, när man vet att de kanske inte har jättelänge kvar....tja, det vet ju bara du.
Citera
2021-09-04, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2021
Är själv ingen antivaxxer bara för att jag avstår ett enda vaccin där jag tog hänsyn till:
Min ålder
Min fysiska status
Min kost
.

Det finns gott om folk som dött fast de vart i god fysisk form. Att göra en bedömning är ohyggligt svårt. Det finns folk som vart nära elitidrottare som dött.

Om man inte kan göra en vettig bedömning om hur man skulle drabbas av covid, så kan man göra en mycket mer säker bedömning om hur man skulle "drabbas" av vaccinet.
Citera
2021-09-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Det finns gott om folk som dött fast de vart i god fysisk form. Att göra en bedömning är ohyggligt svårt. Det finns folk som vart nära elitidrottare som dött.

Om man inte kan göra en vettig bedömning om hur man skulle drabbas av covid, så kan man göra en mycket mer säker bedömning om hur man skulle "drabbas" av vaccinet.

När du menar gott om folk då menar du många. Konstigt då att vi inte läst om det I Sverige. Jag vet tvärtom ingen i någorlunda fysisk form som dött eller ens varit inlagd. Att aftonbladet gör ett reportage om fåtal personer talar egentligen inte om någonting.
Framtiden får utvisa
Citera
2021-09-04, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2021
När du menar gott om folk då menar du många. Konstigt då att vi inte läst om det I Sverige. Jag vet tvärtom ingen i någorlunda fysisk form som dött eller ens varit inlagd. Att aftonbladet gör ett reportage om fåtal personer talar egentligen inte om någonting.
Framtiden får utvisa

Detta är dock inte något påhitt, det händer hela tiden. Här och i andra länder. Och även om den smittade inte dör, och därför inte kan hittas i den statistiken, så finns det massor av personer som fått sina liv förstöra med post-covid.

Du är inte i skick att bedöma hur väl du klarar att bli smittad. Det kan knappt läkarna. Men vaccinet är dock mycket välstuderat. Mer än något annat vaccin eller annan medicin som produceras de senaste åren. Att bara titta på vad du äter och i vilken fysisk form du är i kommer inte hjälpa dig med någon prognos för om du överlever eller inte. För att inte tala om vad som kan hända om du får postcovid eller ej.

Folk har blivit i det närmsta "grönsaker" efteråt. Var och en har rätt välja att inte ta sprutan. Det intressanta är när man hör dem prata om varför de inte väljer dem. 99% har inte förstått risken med varken covid eller vaccinet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in