2021-08-19, 22:25
  #25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Ingen aning. Tror ID4 är för ny (började levereras först i år tack vare förseningar med mjukvara) för att fått tillräckligt med data.

Gällande ID3 så har jag själv ingen åsikt, då jag inte kört eller ägt någon. Men här kan du siffrorna ifrån dess ägare och vad de angett i snitt: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MzE1MDM7czoxOiJ3IjtpOjMyMD A7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtp OjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI5MDUwMThhOGYxYWQ1N2QxMWZhZW QyYjk3ZmUxNmE5MzA4Y2QwODkwIjt9

Tack. Jag avvaktar än så länge, vill att min fossilare passerar 30K på mätaren, sen är jag nöjd.
Citera
2021-08-19, 22:42
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
BAB7 är alltså som vanligt ute och cyklar, bilen är på verkstaden.

Hur står sig dessa siffror mot bensin- och dieselbilar? Nog för att kundunderlaget för bensin och diesel mot el skiljer sig en aning, men det hade varit väldigt intressant med en jämförelse.

Japp, här har de bara jämfört hybrider med rena elbilar.

Men data hos Mest Motor finns att få på alla fordon som säljs i Sverige. Tror de har bedömingar från 60 000 olika svenska bilar och bilägare i sin databas.

Gällande den "fantastiska och problemfria" Zoe så läste jag alldeles nyss, i en ny problemtråd som BAB7 skapat nyligen, att den skall in på verkstad igen (!), och offerten BAB7 fått från Renault för att fixa den är inte dålig må jag säga:

"Verkstaden har sammanställt ett kostnadsförslag, jag var där för en stund sedan och hämtade pappret, här är vad de skrivit:

- felsökning 650 kronor
- avmontering/montering reduktionsväxellåda 4.595 kr
- renovering del reduktionsväxellåda 1.575 kr
- utlås - 1.444 kr
- kontroll enhet 394 kr
- kopplingsgaffel 2.623 kr
- kugghjul 1.329 kr
- packning växellåda 340 kr
- packning (2) växellåda 998 kr
- olja + packning 496 kr
- oljetätning 337 kr

Över 15.000 kronor blir det, detta är den preliminära kostnaden för att reparera lådan, men mekanikern sa även att risken finns såklart att det är mer saker som kan vara defekt inne i lådan, men det vet man naturligtvis inte förrän man har skruvat isär hela lådan..

Typiskt att det sker nu också, måste köra till Paris om 2 veckor..
"

En fin liten Renault det där.
__________________
Senast redigerad av mtflash 2021-08-19 kl. 22:44.
Citera
2021-08-20, 17:25
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det finns mycket annat som har betydelse i bilägande än just detaljkvalitet.
Teslaägarna är alltså nöjda med sina bilar trots kvalitetsproblemen, man kan se det som att det handlar om att inte vilja erkänna misstag, men det kan också vara så att bilarna, förutom detaljkvaliteten, är så jävla bra att de har överseende med den.
Jag tror på det senare. Samma sak gäller ju mycket andra saker, vissa prylar är så bra att man köper nytt när de går sönder trots att de går sönder fortare än de borde.

Man kan förstås köpa sig en Toyota Corolla och ha en bil som ytterligt sällan går sönder, men jag som många andra tillhör de som hellre köper nåt man trivs med och inte är så ängsliga för lite fel, framförallt inte som att de flesta fel avhjälps på garanti. Livet är för kort för att köra Corolla.

Tror ingen är nöjd med kvalitetsproblem, men de kan acceptera att leva med det ett tag tills det blivit fixat på garantin. T.ex. fel som funnits förr, speciellt eller kanske endast från Freemont fabriken är ju panel gaps och dålig paint.

De som fått sådana problem har rapporterat in det och fått det åtgärdat. Visst, det är inte kul på en ny bil, men hade jag haft en Tesla och skulle hämta ut den och den hade sådana problem så hade jag ändå hämtat ut den och sedan kört den som den är i väntan på att få det åtgärdat.
Citera
2021-08-20, 17:26
  #28
Medlem
Facades avatar
Asiater levererar och missnöjdhet över européer.
Börjar se ett mönster här...
Citera
2021-08-20, 17:36
  #29
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Varför Zoe får låga betyg kan jag inte svara på, men både Polestar 2 och ID.3 är ju väldigt nya modeller som förmodligen har/hade en hel del barnsjukdomar. I fallet Polestar dessutom en helt ny tillverkare som aldrig tillverkat elbilar förut. Man undrar ju hur tidiga Teslor stod sig i tillförlitlighet?

Själv har jag en ID.4 och den har inte haft några fel än (2 månader, 300 mil) som jag har märkt av. Småbuggigt infotainmentsystem men det var ju tyvärr väntat. I övrigt en rymlig och bekväm bil, om än inte världens roligaste att köra.

Hur kan man vänta sig småbuggigt infotainment på en sådan ny och dyr bil?
Oacceptabelt skulle jag säga....
Citera
2021-08-20, 19:05
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det finns mycket annat som har betydelse i bilägande än just detaljkvalitet.
Teslaägarna är alltså nöjda med sina bilar trots kvalitetsproblemen, man kan se det som att det handlar om att inte vilja erkänna misstag, men det kan också vara så att bilarna, förutom detaljkvaliteten, är så jävla bra att de har överseende med den.
Jag tror på det senare. Samma sak gäller ju mycket andra saker, vissa prylar är så bra att man köper nytt när de går sönder trots att de går sönder fortare än de borde.

Man kan förstås köpa sig en Toyota Corolla och ha en bil som ytterligt sällan går sönder, men jag som många andra tillhör de som hellre köper nåt man trivs med och inte är så ängsliga för lite fel, framförallt inte som att de flesta fel avhjälps på garanti. Livet är för kort för att köra Corolla.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tror ingen är nöjd med kvalitetsproblem, men de kan acceptera att leva med det ett tag tills det blivit fixat på garantin. T.ex. fel som funnits förr, speciellt eller kanske endast från Freemont fabriken är ju panel gaps och dålig paint.

De som fått sådana problem har rapporterat in det och fått det åtgärdat. Visst, det är inte kul på en ny bil, men hade jag haft en Tesla och skulle hämta ut den och den hade sådana problem så hade jag ändå hämtat ut den och sedan kört den som den är i väntan på att få det åtgärdat.

Japp! Så är det för mig.

Trots irriterande lackfel och andra kvalitetsmissar, så brukar det aldrig vara något tjafs om att få det fixat. Trots det så har jag varit nöjd med vår M3 som vi köpte 2019, då man får se till helheten. Alla bilar har sina + och -.

Nu när jag skulle byta ut bilen i början av sommaren (skatteoptimerings-taktiska skäl innan den 1/7), så kikade runt på en massa alternativ, inklusive Polestar 2 och Porsche Taycan, mflr. Men trots Teslas nackdelar med kvalitet, så kunde jag inte hitta någon bil som gav så mycket kul prestanda och körglädje för pengarna som M3, och samtidigt med möjlighet att resa med bilen (har bilen på firman, och måste kunna resa i jobbet). Så det fick, lite trist nog, bli en ny MR LR AWD igen.

Visst hade även denna lackfel (hittade två fel), och även några andra småfel som behöver justeras. Lite irriterande att det skall vara så på en ny bil, men varje gång jag sätter mig i bilen och kör så får man ett stort leende på läpparna.

Men får helt enkelt se till helheten, och ta det onda med det goda. Speciellt gällande Tesla.

Totalt sätt så är jag, trots dess fel och brister (som kommer åtgärdas utan kostnad), extremt nöjd med bilen, och fick många trevliga uppgraderingar i förhållande till vår gamla M3:a.
Citera
2021-08-21, 09:24
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Hur kan man vänta sig småbuggigt infotainment på en sådan ny och dyr bil?
Oacceptabelt skulle jag säga....

Ja det är inte acceptabelt men eftersom det var mycket fel på ID.3:ans system så var det väntat att det fanns en del problem med ID.4:ans också.
Citera
2021-08-21, 09:34
  #32
Medlem
Paris24s avatar
Med tanke på hur just elbils-ägare försvarar sina fordon med tänderna så spekulerar jag i att "bra betyg" på elbilar innehåller en del luft. Så antingen har t,ex polestar fått in ett antal kunder som inte bryr sig om elbilar, som klagar som om det vore en bensinbil. Eller så har t.ex tesla något för högt betyg pga ideologi eller självförsvar. Detta behöver inte vara medvetet fejk, man bara är lite positivare.

Jag hade tänkt köpa t.ex BMWs elbil nu i höst, byter bil varannat år, men efter den här tråden tror jag det bli bensin i 2 år till så barnsjukdomarna försvinner.
Citera
2021-08-21, 13:07
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Med tanke på hur just elbils-ägare försvarar sina fordon med tänderna så spekulerar jag i att "bra betyg" på elbilar innehåller en del luft. Så antingen har t,ex polestar fått in ett antal kunder som inte bryr sig om elbilar, som klagar som om det vore en bensinbil. Eller så har t.ex tesla något för högt betyg pga ideologi eller självförsvar. Detta behöver inte vara medvetet fejk, man bara är lite positivare.

Jag hade tänkt köpa t.ex BMWs elbil nu i höst, byter bil varannat år, men efter den här tråden tror jag det bli bensin i 2 år till så barnsjukdomarna försvinner.

Finns helt garanter lika många religösa personer bland "petrol heads" så stopper huvudet i sanden, och inte tror på en framtid för elbilae.

Även här på FB så kan du ju se tusentals diskussioner där märkesgalningar slåss om det är BMW, Volvo, Mercedes, Lexus, Audi som är bästa bilen. Skulle säga att du hittar bra många extremister där.

Sedan skall man komma ihåg att Tesla, speciellt nu med M3, blivit extremt vanlig bland "vanliga" människor. Dvs. de som inte ens bryr sig om bilmärken. Där vi bor så ser man numer en Tesla på nästan var och varannan uppfart. Det känns som de numera även passerat Porsche (som också är extremt vanlig i mängder här). Även Polestar 2 är väldigt vanlig sedan nu senaste halvåret, och sedan tidigare även ganska måna e-tron.

Men Teslor finns det nog allra mest gott om, en del MX, ganska gott om MS, och extremt många M3. Speciellt som andrabil/småbil så verkar M3 vara extremt populär.

Om något så skulle jag säga att en M3 (vi är själva inne på vår andra redan) är så vanlig, att det nästan är en tråkig bil på det sättet (även om jag skiter rätt mycket i vad andra tycker, om den är vanlig/ovanlig, utan köper vad som passar mig/oss i familjen bäst).

Att M3 ändå får såpass höga betyg, trots deras lackproblem som jag själv drabbats av på bägge Teslorna, är nog pga. att de aldrig tjafsat om att fixa det.

En annan orsak är nog att de numera säljer en hel del M3 (och precis nu startat med MY) som kommer från Kina, och de verkar ha mycket högre kvalitet i både lack och finish.

En tredje orsak, är att även om de har en del fel vid leverans (dock så verkar det bli allt färre fel enligt data och undersökningar), så är tillförlitligheten i grundkonstruktionen av M3 och MY väldigt hög. Det känns som Tesla lärt sig en hel del sedan deras första serieproducerade bilar (MS och MX, som haft en del olika typer av tillförlitlighetsproblem tidigare).

Så finns säkert en del märkesreligösa Tesla-ägare, men nu är det nog inte vanligare än märkesreligösa BMW-ägare eller andra.

Är inte säker att det är så mycket barnsjukdomar på nya BMW:en. Detta då de ändå producerat en hel del elbilar under många år (även om inte så många modeller).
Citera
2022-03-22, 20:50
  #34
Medlem
PeterNosters avatar
ID3 har gjort ett lyft med ny programvara version 3.0.
Nu börjar det likna Tesla. En del finesser är t.o.m ett snäpp bättre:

https://www.youtube.com/c/BatteryLife

Kommer fler videor om de olika detaljerna.
Nu börjar det bli intressant.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2022-03-22 kl. 21:02.
Citera
2022-03-22, 22:12
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash

Varför misslyckas Polestar 2, ID3 och Zoe, medans Model 3 och Taycan placerar sig så bra?


Ville höra era erfarenheter, och vad ni tror gör sådan skillnad mellan olika elbilar?

Franska bilar är och har alltid varit ett "big no no". Burkiga, rostiga, dålig byggkvalité och elproblem. Förstår inte varför någon frivilligt köper sådan skit. Har själv haft både Peugeot 206 och Renault Clio. Värsta skit jag haft. Hiskligt dyr service på Renaulten dessutom. Varför skulle Zoe vara ett undantag? Mer förvånande är att Polestar och VW hamnar så dåligt.
Citera
2022-03-22, 23:22
  #36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Franska bilar är och har alltid varit ett "big no no". Burkiga, rostiga, dålig byggkvalité och elproblem. Förstår inte varför någon frivilligt köper sådan skit. Har själv haft både Peugeot 206 och Renault Clio. Värsta skit jag haft. Hiskligt dyr service på Renaulten dessutom. Varför skulle Zoe vara ett undantag? Mer förvånande är att Polestar och VW hamnar så dåligt.

Du är som vanligt helt ute och cyklar..

Renault har extremt bra rostskydd, kolla valfri 20 år gammal clio eller megane, oftast inte en rostfläck i sikte.
ZOE har varit i produktion sedan 2013 och det noll rapporter om rost på ZOE, inte ett dugg.
ZOE - Rost-test: Högsta betyg 5 av 5 - https://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-renault-zoe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in