Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Med tanke på hur just elbils-ägare försvarar sina fordon med tänderna så spekulerar jag i att "bra betyg" på elbilar innehåller en del luft. Så antingen har t,ex polestar fått in ett antal kunder som inte bryr sig om elbilar, som klagar som om det vore en bensinbil. Eller så har t.ex tesla något för högt betyg pga ideologi eller självförsvar. Detta behöver inte vara medvetet fejk, man bara är lite positivare.
Jag hade tänkt köpa t.ex BMWs elbil nu i höst, byter bil varannat år, men efter den här tråden tror jag det bli bensin i 2 år till så barnsjukdomarna försvinner.
Finns helt garanter lika många religösa personer bland "petrol heads" så stopper huvudet i sanden, och inte tror på en framtid för elbilae.
Även här på FB så kan du ju se tusentals diskussioner där märkesgalningar slåss om det är BMW, Volvo, Mercedes, Lexus, Audi som är bästa bilen. Skulle säga att du hittar bra många extremister där.
Sedan skall man komma ihåg att Tesla, speciellt nu med M3, blivit extremt vanlig bland "vanliga" människor. Dvs. de som inte ens bryr sig om bilmärken. Där vi bor så ser man numer en Tesla på nästan var och varannan uppfart. Det känns som de numera även passerat Porsche (som också är extremt vanlig i mängder här). Även Polestar 2 är väldigt vanlig sedan nu senaste halvåret, och sedan tidigare även ganska måna e-tron.
Men Teslor finns det nog allra mest gott om, en del MX, ganska gott om MS, och extremt många M3. Speciellt som andrabil/småbil så verkar M3 vara extremt populär.
Om något så skulle jag säga att en M3 (vi är själva inne på vår andra redan) är så vanlig, att det nästan är en tråkig bil på det sättet (även om jag skiter rätt mycket i vad andra tycker, om den är vanlig/ovanlig, utan köper vad som passar mig/oss i familjen bäst).
Att M3 ändå får såpass höga betyg, trots deras lackproblem som jag själv drabbats av på bägge Teslorna, är nog pga. att de aldrig tjafsat om att fixa det.
En annan orsak är nog att de numera säljer en hel del M3 (och precis nu startat med MY) som kommer från Kina, och de verkar ha mycket högre kvalitet i både lack och finish.
En tredje orsak, är att även om de har en del fel vid leverans (dock så verkar det bli allt färre fel enligt data och undersökningar), så är tillförlitligheten i grundkonstruktionen av M3 och MY väldigt hög. Det känns som Tesla lärt sig en hel del sedan deras första serieproducerade bilar (MS och MX, som haft en del olika typer av tillförlitlighetsproblem tidigare).
Så finns säkert en del märkesreligösa Tesla-ägare, men nu är det nog inte vanligare än märkesreligösa BMW-ägare eller andra.
Är inte säker att det är så mycket barnsjukdomar på nya BMW:en. Detta då de ändå producerat en hel del elbilar under många år (även om inte så många modeller).