Citat:
Ursprungligen postat av
TonyMontanaz
När man talar om trollen! Häftigt!
Sysslat med handboll, ganska exakt 8 år (är 19), vilket gett en grundkondition. Dessvärre är det löpning typ 1 gång i veckan just nu. Försöker hålla ett jämnt tempo när jag springer. Sista kilometer idag 1400 metrarna var skitjobbiga idag, då var det bara att köra på.
Sprang du 11:33 på löparbanan, motionsspår, löpband? Hur mätte du sträckan?
11:33 är absolut inget att skämmas över men om vi skulle låta ett stort antal 19-åriga handbollsspelare testspringa 3k skulle nog ganska många klara av att springa sub12 och en hel del av dem sub1130. Däremot skulle vi inte stöta på många sub9-löpare. (När jag var 19 år spelade jag hockey och jag skulle gissa att två tredjedelar i mitt lag skulle klarat sub12 och kanske var tredje sub1130).
Spelar du fortfarande handboll?
Oavsett prestation så kommer du kunna förbättra dig markant genom att gå från 1 till 3 pass i veckan. Två lite lugnare distanspass (~8km) och ett lite snabbare (tex intervaller 10*400m) kommer göra att du relativt snart kan göra sub11. Om du vill fortsätta efter det med sikte på sub10 så behöver du nog lite mer struktur och det kommer ta betydligt lägre tid att uppnå.
Keep it simple upplägg
Två lite lugnare distanspass (~8km).
Du är ung så du kan köra ganska snabbt även på de lugna passen. Men det viktigaste är att passen genomförs regelbundet och kontinuerligt. Lyssna på kroppen. Orkar du springa snabbt så gör du det. Känns kroppen sliten så tar du det lugnare. De två distanspassen ska kännas lätta. Spring helst i skogen.
Ett lite tuffare pass i veckan.
För 3k skulle jag rekommendera 10*400m med 400m joggvila mellan intervallerna. Tempot ska vara så snabbt du kan utan att tempot blir lägre vid de avslutande intervallerna (eller att du har krafter kvar när passet är slut). Inkl. Uppvärmning blir det ca 10k. Du ska vara helt slut efter passet. (De första veckorna kan du börja med 5*400m och sedan lägga på två 400-ar per vecka tills du gör 10 st).