2021-08-19, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det borde frågan göra. Om du hintar om att en användare är avlönad av en organisation så hintar du ju också om att du känner till användarens arbetsgivare. Det är en uppgift som, om den vore sann, kan användas för att identifiera användaren.
Att på forumet (via inlägg eller i PM) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information som kan avslöja en annan användares identitet är förbjudet, [...] För att denna anonymitet inte ska sättas på spel är det förbjudet att avslöja information som leder till att någon riskerar att förlora sin anonymitet. Det är exempelvis förbjudet att avslöja en annan användares namn- eller personuppgifter, adress eller telefonnummer. Även annan information som kan binda en användare till en fysisk person är förbjuden att posta.
Information om en användares arbetsgivare kan naturligtvis åtminstone löst binda användaren till en fysisk person.

Här är en intressant tråd om organiserad brottslighet i norra Stockholm: (FB) Tensta Money Team (TMT aka T3) Tensta, Stockholm Jag tror inte det skulle vara acceptabelt att fråga någon skribent om hen "trollar för XXX" i tråden.
Gäller det även schablonartad bulverism av typen "jag fattar inte hur någon som inte arbetar åt den organisationen kan uttrycka den åsikten"?
Citera
2021-08-23, 22:19
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppruckare
Gäller det även schablonartad bulverism av typen "jag fattar inte hur någon som inte arbetar åt den organisationen kan uttrycka den åsikten"?

Ingen aning, men det hoppas jag. Det finns många tokstollar på Flashback som motarbetar det fria ordet genom att försöka röja "motståndares" identiteter. Ger du dem de regelkryphål som du beskriver ovan skulle de utnyttja dem. Och för användare med rent mjöl i påsen finns det ingen anledning att formulera sig om andra användare på det sättet.
Citera
2021-08-24, 18:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppruckare

Det är nolltolerans när det gäller 1.06 så det där lär falla under det, ja.
Citera
2021-08-25, 21:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det finns goda chanser för att fällas för ett sånt inlägg. Tar du däremot bort xxxx så är det kosher.
Ett principiellt intressant fall kan vara tråden: (FB) 15-årig elev knivhögg lärare, Källebergsskolan, Eslöv, 2021-08-19

Du som är Mod kan enkelt kolla på mina inlägg. Efter att jag påtalade att det sker en uppenbart organiserad kampanj att ljuga, bluffa & fantisera, för att få ett knivdåd utfört av en mörkhyad person, men miljöpartistiska föräldrar, till att vara kopplat till SD.

Efter att jag påtalade detta så är i princip alla mina inlägg rapporterade. Det pågår uppenbarligen en kampanj där man systematiskt anmäler alla som lägger märke till att avlönade operatörer försöker driva en lögnaktig agenda.

Det är helt uppenbart ingen naturlig eller organisk verksamhet. Den är närmast övertydligt organiserad.
Men det är jag som blir anmäld.

Här ser jag en svaghet med regelverket, där relativt skickliga (nåväl) operatörer utövar påverkanskampanjer, men att man oftast blir varnad när man påtalar det. Även om jag inte (ännu) blivit varnad eller fått inlägg raderade just den här gången, men oftast slutar det så. Detta är på sikt ett allvarligt hot mot forumets relevans.
Citera
2021-08-25, 22:36
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ett principiellt intressant fall kan vara tråden: (FB) 15-årig elev knivhögg lärare, Källebergsskolan, Eslöv, 2021-08-19

Du som är Mod kan enkelt kolla på mina inlägg. Efter att jag påtalade att det sker en uppenbart organiserad kampanj att ljuga, bluffa & fantisera, för att få ett knivdåd utfört av en mörkhyad person, men miljöpartistiska föräldrar, till att vara kopplat till SD.

Efter att jag påtalade detta så är i princip alla mina inlägg rapporterade. Det pågår uppenbarligen en kampanj där man systematiskt anmäler alla som lägger märke till att avlönade operatörer försöker driva en lögnaktig agenda.

Det är helt uppenbart ingen naturlig eller organisk verksamhet. Den är närmast övertydligt organiserad.
Men det är jag som blir anmäld.

Här ser jag en svaghet med regelverket, där relativt skickliga (nåväl) operatörer utövar påverkanskampanjer, men att man oftast blir varnad när man påtalar det. Även om jag inte (ännu) blivit varnad eller fått inlägg raderade just den här gången, men oftast slutar det så. Detta är på sikt ett allvarligt hot mot forumets relevans.
Jag ska se titta närmare om jag får tid. Men min spontana gissning är ju att dina inlägg helt enkelt inte har varit tillräckligt OnT. Det spelar ju ingen roll vad det OT man skriver är utan är det inte OnT så är det OT.

Men samtidigt så vill jag egentligen inte säga bu eller bä då det inte är mitt forum och jag kan som bäst se vem som har gjort vad och när. Men inte varför, och det är en viktig pusselbit i just den här frågan.
Citera
2021-08-25, 22:43
Bannlyst
Citat:
Det är som sagt en fråga som avgörs från fall till fall. Det där var bara hypotetiska exempel.

Ni mods tolkar reglerna som fan själv. Jag tyckte att avstängda användare inte borde få posta, men detta tolkade någon som 1.06.

Jag bara uttryckte en allmän åsikt att avstängda personer inte borde få posta i forumet.

Kan jag uttrycka ett allmänt missnöje om uppvigling och hot, eller kommer detta att tolkas som 1.08. Personangrepp?
Citera
2021-08-25, 22:49
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fastflash
Ni mods tolkar reglerna som fan själv. Jag tyckte att avstängda användare inte borde få posta, men detta tolkade någon som 1.06.

Jag bara uttryckte en allmän åsikt att avstängda personer inte borde få posta i forumet.

Kan jag uttrycka ett allmänt missnöje om uppvigling och hot, eller kommer detta att tolkas som 1.08. Personangrepp?
Det är snarare du som inte har förstått varför du fick en Varning.

Den fick du för att du antydde att en användare hade flera konton, det får man inte antyda. Det som är graverande för dig är att du inte bara skrev det rakt ut i tråden utan citerade en användare. Det går att tolka som att du menar på att det är den användaren som är avstängd med ett annat konto.

Ge fan i att antyda att någon har flera konton, för det är emot 1.06. Jag vet att jag är hemmablind men det är fan i mig inte särskilt långsökt med tanke på hur viktigt anonymiteten är för ett forum av det här slaget.
Citera
2021-08-25, 23:20
Bannlyst
Citat:
Det är snarare du som inte har förstått varför du fick en Varning.

Den fick du för att du antydde att en användare hade flera konton, det får man inte antyda. Det som är graverande för dig är att du inte bara skrev det rakt ut i tråden utan citerade en användare. Det går att tolka som att du menar på att det är den användaren som är avstängd med ett annat konto.

Ge fan i att antyda att någon har flera konton, för det är emot 1.06. Jag vet att jag är hemmablind men det är fan i mig inte särskilt långsökt med tanke på hur viktigt anonymiteten är för ett forum av det här slaget.

Absolut inte, det var delforumet som syftades. Allt annat är ett felaktigt antagande.
Citera
2021-08-26, 00:39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fastflash

Om man skriver att avstängda användare inte borde få.posta i ett svar till någon är det såklart 1.06.
Citera
2021-08-26, 21:27
Moderator
Carlboms avatar
Håll er till ämnet i frågeställningen. Det finns andra trådar att delta i om man vill diskutera USA-forumet eller Troll/OT-fenomen i allmänhet.

/Moderator
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in