2021-08-18, 17:35
Medlem
Domass avatar
Kopplar du din hund när du är ute?

Jag tycker man ska koppla sin hund, även om "den är snäll".

Nu är jag inte hundrädd och har till och med jobbat med hundar men många jag möter som har hundar har inte särskild koll på dom.

De tror att alla vill ha en jycke över sig. Visst hundar är trevliga och skulle vilja ha en själv, men det är inte alltid
alla vill va kontakt med någon. Vare sig människa eller djur, är det inte en fråga om respekt?

Varför ska det vara en social norn att alla ska gilla hundar på alla tider av dygnet?

Dessutom är hundar impulsiva, tänk om man kommer bakom ett hörn t.ex.?
Citera
2021-08-18, 17:44
Avslutad
Nej, jag har mina ställer och gå till, där ingen folk vanligt rör sig, då slipper jag hunden. Jag får stå ut med skrikande ungar på mataffären, så jag ger fan i om det är olagligt, det heter ju inte 'förbjudsSverige' för ingenting. I Danmark man skämtar om Sverige och alla dessa förbjud. Kräver väl snart licens till och slå en fis.
Citera
2021-08-18, 17:53
Medlem
Nej jag kopplar inte vovven, men har en som lyssnar, tittar och lyder minsta vink. Låter inte henne gå fram till folk eller annat som verkar olämpligt. Bara om nån visar att han/hon vill hälsa på vovven...
Citera
2021-08-18, 18:34
Medlem
Går jag bland folk har jag koppel. I naturen får han gå fritt om det inte finns folk i närheten. Det är en jakthund så vi tränar mycket lydnad, t.ex. att komma på kommando och gå fot utan koppel.
Citera
2021-08-18, 18:40
Medlem
vadsadusadus avatar
Tänker spontant på koppel-lagen som jag ska erkänna jag inte är helt hundra på, men jag har aldrig hund lös om det inte är på inhängat område. Nån gång har det hänt i skogen, men då är jag rädd han drar på vilt så det vågar jag för det mesta inte.
Citera
2021-08-18, 19:18
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Kopplar du din hund när du är ute?

Jag tycker man ska koppla sin hund, även om "den är snäll".

Nu är jag inte hundrädd och har till och med jobbat med hundar men många jag möter som har hundar har inte särskild koll på dom.

De tror att alla vill ha en jycke över sig. Visst hundar är trevliga och skulle vilja ha en själv, men det är inte alltid
alla vill va kontakt med någon. Vare sig människa eller djur, är det inte en fråga om respekt?

Varför ska det vara en social norn att alla ska gilla hundar på alla tider av dygnet?

Dessutom är hundar impulsiva, tänk om man kommer bakom ett hörn t.ex.?
Våra är lösa på vår gård, i vår skog och betesmarker. Skulle inte gå utan koppel bland människor. Även om hundarna lytt hundra procent är det respektlöst mot andra människor, framförallt de som är hundrädda. Jag har två hundar på 50 kilo + så jag förstår att de kan upplevas som respektingivande för icke hundvana.
Citera
2021-08-18, 19:24
Medlem
Domass avatar
Verkar vara en del vettiga människor här, all cred till er.
Koppla gärna loss hundarna om det inte finns någon i närheten.. låter ganska logiskt!
Citera
2021-08-18, 20:45
Medlem
MissMDs avatar
Mina är lös på gården, i skogen och på ställen där det finns fri sikt och ingen i närheten.
Märker jag att det kommer någon så kopplar jag hundarna, och har dom alltid kopplad när vi vistas bland folk. Nog för att mina hundar är "snälla", men av respekt till min omgivning så kopplar jag alltid, något som är väldigt uppskattat inte bara av hundrädda utan även många andra jag mött.
Citera
2021-08-18, 20:52
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Tänker spontant på koppel-lagen som jag ska erkänna jag inte är helt hundra på, men jag har aldrig hund lös om det inte är på inhängat område. Nån gång har det hänt i skogen, men då är jag rädd han drar på vilt så det vågar jag för det mesta inte.

Någon koppel-lag finns det inte dock.

Du kanske tänker på 16 § i tillsynslagen som säger att man ska ha extra stor koll på sin hund under period 1mars-20aug, då hunden ska hållas på att sådant sätt att den hindras att springa lös i marker där det finns vilt, dock ej beskrivet som ett koppeltvång.

Koppeltvång råder endast i naturreservat och i olika kommunala föreskrifter. Där får man kolla med sin kommun i vilka områden koppeltvång råder.
Citera
2021-08-18, 20:57
Medlem
Mitt första inlägg på FB! Blir glad av att läsa om respektfulla hundägare. Tillhör själv hundfobikerna och ser på momangen om jag kan lita på en person som är ute med sin hund. Man behöver inte ”förstå” oss hundrädda - lämna oss bara ifred. Vi vill inte ha lösa hundar runt oss hur ”snälla” de än är. Unnar er att njuta av era djur, kan intellektuellt förstå att man kan tycka om en hund, men blir själv skräckslagen bara av åsynen av en. Koppel är en bra grej.
Citera
2021-08-18, 22:29
Medlem
Västkustskts avatar
I städer och vid vägar är min hund alltid kopplad, men annars försöker jag ha honom lös så mycket som möjligt.
Citera
2021-08-18, 22:32
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Någon koppel-lag finns det inte dock.

Du kanske tänker på 16 § i tillsynslagen som säger att man ska ha extra stor koll på sin hund under period 1mars-20aug, då hunden ska hållas på att sådant sätt att den hindras att springa lös i marker där det finns vilt, dock ej beskrivet som ett koppeltvång.

Koppeltvång råder endast i naturreservat och i olika kommunala föreskrifter. Där får man kolla med sin kommun i vilka områden koppeltvång råder.
De flesta större kommuner har koppeltvång, iallafall Stockholm och alla närliggande.
Inte för att folk verkar bry sig, men ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in