Citat:
Ursprungligen postat av
KungPungPat
Jag brukade köpa 1 kilo morötter, en vitlök, en rödlök, olivolja, curry och pizzakrydda.
Skalar några morötter, klyftor med vitlök,, rödlöken och sen delar jag allt i små bitar och slänger ner i mixer. Konsistensen ska vara likt smör så man får akta så att man inte tar för mycket olivolja för då smakar det blaskigt och rinner för mycket.
Sen häller jag ut ett tjockt lager på lite mjukt "rågbröd", och brer ut det som att det vore smör.
Så skapar man en råkost-macka som består av enbart nyttigt fett och levande grödor på lite rågmjölsbröd fast dom har ju i vitt mjöl också så man kan väl egentligen inte kalla det för rågbröd när man köper det från affären.
Jag åt typ 3 högst 4 mackor sen var jag mätt i 24 timmar.
Ni som inte tror på juicandet eller at äta en råkostmacka har bara inte kännt hur hungern påverkas av att kroppen får riktig näring i form av råkosten.
Ni ser väl i dokumentärerna att människorna där inte är speciellt hälsosamma med vad dom äter.
Men ändå klarar dom att leva på juice helt utan att äta nånting.. för att juicen gör dom mätta när den innehåller näring från de levande frukterna.
Att fasta har många hälsomässiga fördelar börjar det komma mer och mer forskning som stödjer. Att sjukvården inte har alla svaren är välkänt sedan länge. Med fasta kan man förbättra sin allmän hälsa, blodsockernivåer och i vissa fall bli av med sina hälsobesvär.
Jag tror dock mer på vattenfasta än juicefasta. De som påstår att alternativ medicin är humbug är samma människor som sedan blir tjocka, sjuka, får diabetes och i värsta fall dör av hjärtinfarkt.
Nog finns det en del överdrifter men att det finns forskning som stödjer hälsofördelarna av fasta? Det är det inget snack om.
Sedan är jag nödvändigtvis inte såld på idén om att lösningen är att bli vegan för att förbli hälsosam men det man kan konstatera är att en blandkost (hög fett och högkolhydrat) inte är optimal och aktiverar glukosfettsyracykeln, man kan även konstatera inflammation driver på många av de välfärdssjukdomar som vi ser idag.
Går vi tillbaka 50-100 år så hade vi inte samma sjukdomar som vi ser idag.
Mycket intressant det du pratar om.
Du kan googla på intermittent fasting, water fasting etc. för att se att det faktiskt finns alltför många anekdoter och forskning för att säga: ''Det där är påhitt''.
Kul att du tog upp detta.