2021-08-17, 21:21
Medlem
dannbaggens avatar
Väl dyr för den vanliga plånboken, men Mercedes EQS 580 visar ungefär var utvecklingen är på väg. Om 5 år är nog detta normen för "vanliga" elbilar också.

Den kan alltså gå 700 km på en enda laddning. Men vad som är mer imponerande, den laddas upp till 50% på bara 17 minuter. Givet att det finns ett nät av laddstationer, så kan man alltså köra i 3 timmar, sen ta en bensträckar-paus på en kvart, och sen köra vidare. I oändligheten.

Detta dödar nog räckviddsfrågan.

Nu säger kanske bakåtsträvaren: "Det är oomööööjligt att bygga laddstationer överallt, det kommer kosta miljarders biljarders sekiner". Inte helt sant, eftersom vi har ett rätt imponerande nätverk av bensinstationer idag, med komplicerade pumpar och stora tankar under och tankbilar som far kors och tvärs för att fylla på dessa. Jag hävdar bestämt att laddstationer för elbilar är betydligt enklare än dessa bensinstationer.

https://youtu.be/WKrNCVSdefA
Citera
2021-08-17, 22:02
Medlem
BAB7s avatar
Ja, den laddar snabbt, och viktigast av allt, den har visat i tester att den inte bara laddar snabbt på pappret utan också i verkligheten.

Såg ett test på youtube där den laddade:
100 km på 5 min.
300 km på 15 min.

Det är nästan lika snabbt som att tanka en bensinbil..
Citera
2021-08-17, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, den laddar snabbt, och viktigast av allt, den har visat i tester att den inte bara laddar snabbt på pappret utan också i verkligheten.

Såg ett test på youtube där den laddade:
100 km på 5 min.
300 km på 15 min.

Det är nästan lika snabbt som att tanka en bensinbil..
Jag tankar min diesel 1100 km på 2 min.
Citera
2021-08-17, 22:48
Medlem
bluka94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Och där slutade all diskussion.😂👍
Citera
2021-08-17, 23:03
Medlem
Senast hörde jag att tesla ligger 50år före dom tyska elbilar i tekniken..
Citera
2021-08-17, 23:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Väl dyr för den vanliga plånboken, men Mercedes EQS 580 visar ungefär var utvecklingen är på väg. Om 5 år är nog detta normen för "vanliga" elbilar också.

Den kan alltså gå 700 km på en enda laddning. Men vad som är mer imponerande, den laddas upp till 50% på bara 17 minuter. Givet att det finns ett nät av laddstationer, så kan man alltså köra i 3 timmar, sen ta en bensträckar-paus på en kvart, och sen köra vidare. I oändligheten.

Nu säger kanske bakåtsträvaren: "Det är oomööööjligt att bygga laddstationer överallt, det kommer kosta miljarders biljarders sekiner". Inte helt sant, eftersom vi har ett rätt imponerande nätverk av bensinstationer idag, med komplicerade pumpar och stora tankar under och tankbilar som far kors och tvärs för att fylla på dessa. Jag hävdar bestämt att laddstationer för elbilar är betydligt enklare än dessa bensinstationer.

Låter gött att ha 56 mil vid 80% (som man ska ladda till normalt). Tesla ska ju öppna sina laddstationer för andra märken snart, då är väl även laddstationsproblemet undanröjt.
Citera
2021-08-17, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Räkna med tiden du måste jobba för att betala mellanskillnaden mot el också så rör det sig nog om timmar för den där dieseltanken..
Citera
2021-08-18, 00:05
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:

Problemet är inte att det är omöjligt att bygga laddstationer utan att befintliga kablar i elnätet ska klara av den ökade förbrukningen vilket kan leda till att de måste bytas= dyrt.
Citera
2021-08-18, 00:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Varför 4 wheel steer? Förbättrar det räckvidden?
Citera
2021-08-18, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Senast hörde jag att tesla ligger 50år före dom tyska elbilar i tekniken..

Tesla fanns inte för 50 år sedan.
Citera
2021-08-18, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Låter gött att ha 56 mil vid 80% (som man ska ladda till normalt). Tesla ska ju öppna sina laddstationer för andra märken snart, då är väl även laddstationsproblemet undanröjt.

Det återstår att se.

De har inte berättat om de skall öppna alla laddare, eller bara de nya som får bidrag från EU och andra. De har inte heller berättat om andra eventuella begränsningar för icke-Teslor.

Vi får helt enkelt avvakta tills att de ge besked i frågan. The devil is in the details.

Får ungefär 55 mil vid 80% SoC idag (lite beroende på vilken hastighet jag håller) med vår nya M3 LR.
Citera
2021-08-18, 00:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Det återstår att se.

De har inte berättat om de skall öppna alla laddare, eller bara de nya som får bidrag från EU och andra. De har inte heller berättat om andra eventuella begränsningar för icke-Teslor.

Vi får helt enkelt avvakta tills att de ge besked i frågan. The devil is in the details.

Får ungefär 55 mil vid 80% SoC idag (lite beroende på vilken hastighet jag håller) med vår nya M3 LR.

Jag tvistar inte om dina farhågor, det var bara något jag läste i förbifarten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in